23948sdkhjf

Nu lanseras Ekerville

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Designduo med förflutet hos Kavat och Blankens lanserar livsstilsvarumärke. Först ut är färgglada väskor och heminredningsaccessoarer men varumärket ska även rymma skor.

Caroline Folkö och Emma Lindström lanserar en första egna linje som fått namnet Ekerville.

Namnet kommer från duons bostadsort Eker utanför Örebro och första produkterna ut är färglada väskor och heminredningsaccessoarer. Inom kort väntar lansering av skor och en del andra accessoarer i sortimentet.

Caroline Folkö och Emma Lindström har, bland annat genom det egna företaget Folk & Ströms, tidigare arbetat med varumärken som Blankens, Maguba, Grandpa och Troentorp och dessförinnan med Kavat och Oscar Jacobson. Givet det så var det självklart för duon att fortsätta inom sko- och designbranschen.

Ambitionen med varumärket är också att sätta mer färg på en, i deras tycke, tämligen beige och svart bransch. En av producenterna som Ekerville samarbetar med är ett kvinnokooperativ i Kenya som handväver korgar och väskor.

- Det känns otroligt viktigt för oss att också kunna göra något meningsfullt då vi är verksamma inom en tillsynes ganska ytlig bransch, säger Caroline Folkö och Emma Lindström i en kommentar till det nylanserade varumärket och de producenter de valt att arbeta med.

Produkterna lanseras initialt via egen webbutik.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Sportamore lägger till marknad

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Nyhetsbrev

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Arkiv

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Tvärstopp för Odd Molly

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Stärkt Lindex

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Här bygger H&M om och ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.15