23948sdkhjf

Karin Johansson: "Vi kan inte ha en massa särregler i Sverige"

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Svensk Handels vd vill hjälpa småföretagen att bli mer hållbara.

Småföretagen kämpar med sitt hållbarhetsarbete, det framgår av Svensk Handels hållbarhetsundersökning. Hela 96 procent av de företag med 50 eller fler anställd uppgivit att de jobbar aktivt med hållbarhetsarbete. Men bland företagen med nio eller färre anställda är det bara 69 procent som uppger att de gör samma sak. Det vill Svensk Handel ändra på.

– Vi kan konstatera att många små företag kämpar med frågan. Man har inte tid och inte kunskapen. Vi vill inspirera dem. Vi är också handelns röst mot politiker och makthavare, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel.

Den här frågan återknyter bland annat till den rapport om det upplevda ökade regelkrånglet inom handeln, som publicerades för en vecka sedan. Karin Johansson tar upp en av de frågor som ställer till det, avfallshanteringen. Något som också 41 procent av företagen i Svensk Handels rapport säger att man högprioriterar genom till exempel minimering av avfall eller återvinning.

– Vi har en avfallshantering som sätter käppar i hjulet för många. Man får till exempel ta emot en t-shirt om man säljer den vidare, men inte om man till exempel ska göra om den. Jag konstaterar att det ägnas en hel del civil olydnad i frågan, men även här måste vi vara med och driva på, säger hon och fortsätter:

– Vi kan inte ha en massa särregler i Sverige som hämmar våra företag. Det får gärna vara strikta regler på EU-nivå, men inga särregler i Sverige. Vi ska kunna konkurrera på lika nivå.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Sportamore lägger till marknad

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Nyhetsbrev

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Arkiv

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Tvärstopp för Odd Molly

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Stärkt Lindex

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Här bygger H&M om och ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.321