23948sdkhjf

GfK Fashion Scope läggs ned

Konsumentpanelmätningarna för mode och inredning försvinner.

Beslutet att upphöra med konsumentpanelmätningarna för mode och inredning är fattat av GfK’s koncernledning och är en del i ett större beslut som innebär att GfK kommer upphöra med konsumentpanelmätningar av specialvaror överhuvudtaget.

I skrivande stund är det oklart när mätningarna upphör men förmodligen som längst till och med juni i år.

Beslutet omfattar inte bara Sverige utan alla länder, utom Tyskland, tills vidare. Anledningen uppges vara ett strategiskt avgörande där GfK väljer att endast fokusera på dagligvarumarknaden när det gäller konsumentpanelmätningar.

GfK etablerade mätningarna för mode i slutet av 90-talet, men även innan dess har företaget i Sverige drivit undersökningar för mode genom konsumentpanel. Starten var i slutet av 1970-talet med undersökningar inom damunderkläder.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079