23948sdkhjf

Sju punkter för hållbart ledarskap - Vad varje vd ska prioritera

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Inför Copenhagen Fashion Summit lanseras den första upplagan av en agenda med riktlinjer för vad varje vd ska prioritera främst när det kommer till hållbarhet.

27 februari lanserar Global Fashion Agenda första upplagan av CEO Agenda 2018 framtagen i samarbete med bland andra modebolag som Kering, H&M, Target, Bestseller, Li & Fung samt Sustainable Apparel Coalition. Tillsammans har de kommit fram till de sju viktigaste stegen att prioritera för att bli mer hållbara. De sju stegen är oberoende storlek på företaget, segment eller marknad.

Agenda är uppdelad i två delar; de förändringar som behöver implementeras nu och den andra delen omfattar förändringar som behöver göras för att klara att ställa om till ett mer hållbart företagande i ett längre perspektiv.

De tre första stegen att göra är; att vara transparenta i försörjningskedjan och kunna uppvisa spårbarhet, vara effektiv när det handlar om förbrukning av vatten, energi och kemikalier samt på ett respektfullt vis arbeta för en säkrare och bättre arbetsmiljö.

De fyra återstående riktlinjerna för att kunna uppnå hållbarhet i ett längre perspektiv är att se över materialanvändning och mixen av material, att försöka uppnå cirkulära modesystem, arbeta för bättre löner och starta en fjärde industriell revolution.

Agendan bygger på Pulse of the Fashion Industry report men är den första i sitt slag som vänder sig till personer i ledande befattning. Global Fashion Agenda har tagit fram i samarbete med The Boston Consulting Group.

The CEO Agenda 2018 är också ramverket för kommande Copenhagen Fashion Summit 2018 som äger rum i Köpenhamn 15 till 16 Maj.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Bubbleroom blickar mot öst

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Nyhetsbrev

Ny vd till Pandora

Arkiv

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Tvärstopp för Odd Molly

Så ska Lager 157 charma Norge

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Stärkt Lindex

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

JC:s rekonstruktion: "Kommit till en punkt när det till slut tippar över".

Affärsmodell med kommissionsupplägg och nya förhandlingar med fastighetsägare ska rädda JC.

Jobb & Karriär
Han får försäljningsansvar hos Tenson

Sport- och modeföretaget rekryterar till Stockholmskontoret.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Modekedjan i rekonstruktion igen

Så ska NK snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

Jobb & Karriär
Hon går till Vagabond

Bolaget rekryterar och stuvar om internt.

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

Här bygger H&M om och ut

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Så ser nya Deichmann ut

Familjen Persson har ökat i H&M

Ska säkerställa tillväxt i Europa

Drar upp storleken på baby

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144