Dyster kvartalsrapport från H&M

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

H&M har det fortsatt tungt och redovisar nu ett halverat rörelseresultat.

H&M har fått en tuff inledning på 2018. Modejättens rörelseresultat mer än halverades under senaste kvartalet, från 3 159 miljoner kronor till 1 208 miljoner kronor jämfört med motsvarande kvartal förra året.

Läs också: Arkets kreativa chef om konceptet

Försäljningen det första kvartalet på det brutna räkenskapsåret, december 2017-februari 2018, låg kvar på samma nivå som förra året.

"Starten har varit tuff"

Omsättningen stannade vid 53 554 miljoner kronor, att jämföra med fjolårets 54 369 miljoner.
Modebranschens snabba förändring fortsätter. Som tidigare kommunicerats har starten på året varit tuff. 2018 är ett omställningsår för H&M-gruppen då vi accelererar vårt förändringsarbete för att kunna ta tillvara på de möjligheter som den snabba digitaliseringen skapar, kommenterar vd:n Karl-Johan Persson det svaga resultatet.

Den svaga försäljningen i det fjärde kvartalet, som delvis orsakades av obalanser i sortimentet för H&M-varumärket, gav ett stort reabehov under det första kvartalet. Den höga reanivån i kombination med ovanligt kallt vinterväder fick en negativ inverkan på försäljningen av vårvarorna. Under första kvartalet var H&M-gruppens försäljning i lokala valutor oförändrad, fortsätter han.

Öppnar för fler reor

Trots prisnedsättningarnas negativa åverkan, öppnar man för fler realisationer då värdet på varulagret ökat med sju procent, jämfört med motsvarande period förra året.

Några positiva nyheter går dock att utläsa, nämligen att den nyöppnade onlinebutiken i Indien har fått en bra start och att lanseringen av H&M och H&M Home på Tmall i Kina i slutet av mars har överträffat förväntningarna.
– Vi bedömer fortfarande att försäljningen för online och new business ska växa med över 25 procent under året och att H&M-gruppen når ett något bättre resultat för helåret 2018 jämfört med föregående år, säger Karl-Johan Persson i en kommentar.

För helåret 2018 planeras ett nettotillskott om cirka 220 nya butiker varav flesta är H&M-butiker där  45 kommer att ha H&M Home shop-in-shops. Cirka 90 butiker är  Cos, & Other Stories, Monki, Weekday, Arket och Afound. Under 2018 planeras öppning även för 8 fristående H&M Home-butiker.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

House of Dagmars grundare prisad

På måndagskvällen förärades Karin Söderlind Kungliga Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj.

De går till Molino pr

JC-granskningen: Otillåtna affärer kan ha förekommit

J.Lindeberg öppnar nytt

Här nyetableras modemärket med fysisk butik i veckan.

MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

Bubble London läggs ned

Nyhetsbrev

Asket gör upp med ursprungsmärkning - Utmanar fler till transparens

Arkiv

Under en vecka - var fjärde handlare utsatt för stöld

Nystart för Hackett i Norden

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Junkyard överväger fysiska butiker – Fler lokala sajter

E-handlaren ökade försäljningen i fjol och presenterar vinst för andra året i rad. Nu väntar nya satsningar.

Plus

Genombrott för Swedish Stockings

Med ny delägare satsar strumpbyxvarumärket på en aggressiv tillväxttakt 2018. Drivkraften är bland annat den nyligen påbörjade exportoffensiven i USA, medan miljötänkandet alltjämt är grunden.

Tillfälligt för skomärke

Skovarumärket CQP öppnar ny pop up-butik i Stockholm.

Han är Kronabys ansikte utåt

Så sålde Nelly - Väntat tapp

Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Dit går VRG

Odd Molly vinstvarnar - Omsättning och rörelseresultat faller

Samsonite öppnar butik för Tumi

”Svenskarna är ett resande folk, ända sedan vikingatiden” – vd Joakim Palmgren om Tumis första butik i Skandinavien. Nu väntar flera.

Sneakeraktör mot nya händer?

Plus

Nätjätten redan här

Amazon gör redan avtryck i handeln: Så mycket klickade svenskar hem varor för det senaste året.

Trio lämnar Modeverket

Rekryteringsbolaget tappar tre medarbetare som alla går vidare till nya uppdrag.

Sportamore ökar inköpen - Kvartalet ger råg i ryggen

Medgrundare blir vd för Happy Plugs i USA

Dags att anmäla brott i butik

Plus

Nytändning på Topeco

Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Ny Sverigechef till H&M

Oförändrat i Footway Group

Pitti Uomo byter representant

Digital plattform för resttyger

De vet hur 800 miljoner doftar

Jobb & karriär
Hon tar över på Eleven

Jobb & karriär
Ny ordförande hos Babyshop

Salming stänger och öppnar

Kläder och skor – Varugrupper med störst prisökning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109