23948sdkhjf

Dyster kvartalsrapport från H&M

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

H&M har det fortsatt tungt och redovisar nu ett halverat rörelseresultat.

H&M har fått en tuff inledning på 2018. Modejättens rörelseresultat mer än halverades under senaste kvartalet, från 3 159 miljoner kronor till 1 208 miljoner kronor jämfört med motsvarande kvartal förra året.

Läs också: Vintagemode hos & Other Stories

Försäljningen det första kvartalet på det brutna räkenskapsåret, december 2017-februari 2018, låg kvar på samma nivå som förra året.

"Starten har varit tuff"

Omsättningen stannade vid 53 554 miljoner kronor, att jämföra med fjolårets 54 369 miljoner.
Modebranschens snabba förändring fortsätter. Som tidigare kommunicerats har starten på året varit tuff. 2018 är ett omställningsår för H&M-gruppen då vi accelererar vårt förändringsarbete för att kunna ta tillvara på de möjligheter som den snabba digitaliseringen skapar, kommenterar vd:n Karl-Johan Persson det svaga resultatet.

Den svaga försäljningen i det fjärde kvartalet, som delvis orsakades av obalanser i sortimentet för H&M-varumärket, gav ett stort reabehov under det första kvartalet. Den höga reanivån i kombination med ovanligt kallt vinterväder fick en negativ inverkan på försäljningen av vårvarorna. Under första kvartalet var H&M-gruppens försäljning i lokala valutor oförändrad, fortsätter han.

Öppnar för fler reor

Trots prisnedsättningarnas negativa åverkan, öppnar man för fler realisationer då värdet på varulagret ökat med sju procent, jämfört med motsvarande period förra året.

Några positiva nyheter går dock att utläsa, nämligen att den nyöppnade onlinebutiken i Indien har fått en bra start och att lanseringen av H&M och H&M Home på Tmall i Kina i slutet av mars har överträffat förväntningarna.
– Vi bedömer fortfarande att försäljningen för online och new business ska växa med över 25 procent under året och att H&M-gruppen når ett något bättre resultat för helåret 2018 jämfört med föregående år, säger Karl-Johan Persson i en kommentar.

För helåret 2018 planeras ett nettotillskott om cirka 220 nya butiker varav flesta är H&M-butiker där  45 kommer att ha H&M Home shop-in-shops. Cirka 90 butiker är  Cos, & Other Stories, Monki, Weekday, Arket och Afound. Under 2018 planeras öppning även för 8 fristående H&M Home-butiker.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Svensk kliver in i ny roll hos amerikansk modejätte

176 miljoner till MQ

Comeback för Årets Modebutik i Habit Modegalan

Om plast i haven och framtidens designutmaningar

Byter Bruket mot Tuna Park

Bada i CDLP

Nyhetsbrev

Scorett prisas för helhetsupplevelse

Arkiv

Tar in kapital för expansion

Här stänger Åhléns också

Jobb & Karriär
Han går till Nelly

Wood Wood öppnar i London

Atelier Saman Amel för Mr Porter

Stockholmsbaserad måttsömnadsateljé aktuell med kollektion för herrmodehandlare.

Han ska omdefiniera begreppet sportbutik

”Det saknas en premiumdestination för sportprodukter i Sverige”.

Jascha i konkurs

Bolaget bakom modemärket har på egen begäran ansökt om konkurs.

Uppstickare tror på ny retailmodell

Det nya konceptet ruskar om de traditionella affärsmodellerna för retail. Sverige är premiärmarknaden.

Indiskas vd på topplista över kvinnliga ledare

Så mycket växte e-modehandeln

Jobb & Karriär
Från Nelly till Lyko

Ny yta för reseffekter

Hon kampanjar för Gina Tricot

Influencer och entreprenör i modekedjans sommarkampanj.

Modetalanger hyllas av VA

Entreprenörer bakom klädvårdsföretag, duo bakom It's Re:Leased och NA-KD:s expansionschef nådde Veckans Affärers lista för Supertalanger.

Butiksnytt
Aplace återöppnar i ny miljö

Bygger om ytan efter nio år i Brunogallerian.

Skapar smycken till & Other Stories

Stockholmsbaserad juvelerare gör smyckeskollektion åt modekedjan.

Retail Experience Live: "Kundresan i butik slutar inte vid kassan"

Jobb & Karriär
Han går till Day Et

Odd Molly väljer Norrköping

Utmärkelse till Kavat

Ny tillfällig butik för CQP

Får ansvar för Jacket Required och Moda

Jobb & Karriär
Före detta landschef hos H&M till Cervera

Jobb & Karriär
Kliver in i Stig Fram

Campadre fälld av RO

Uniqlo i restaurangsamarbete

Butiksnytt
Nu öppnar Valentino

Butik och kreativ studio i LA för strumpjätte

Jobb & Karriär
Underklädeskedja med ny designchef

Se alla Företagens egna nyheter

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.142