Utmanande kvartal för RNB

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Varuhusverksamheterna går trögt för RNB medan Polarn O. Pyret, Brothers och Man of a Kind utvecklades bättre under andra kvartalet. Rörelseresultatet mer än halverades.

Koncernens totala nettoomsättning under andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret, december till februari, uppgick till 589 (590) miljoner kronor jämfört med motsvarande kvartal i fjol. 

Läs också: De ska utse NK:s modeprisvinnare

Det är en  försäljningsminskning om 0,6 procent. I jämförbara enheter minskade försäljningen med 1,5 procent. Rörelseresultatet minskade rejält till 4 (11) miljoner kronor.  

Resultat efter skatt  landade på 1 (-3) miljoner kronor. Kassaflödet från den löpande verksamheten blev -16 (26) miljoner kronor.

Polarn O. Pyret hade medvind i kvartalet och försäljningen ökade med 5,3 procent i jämförbara enheter, i Sverige ökade försäljningen 6,1 procent. E-handel ökade med 42 procent och utgjorde 17 procent av försäljningen i kvartalet. Kvartalets rörelseresultat för konceptet uppgick till 12 miljoner vilket var knappt 5 miljoner kronor bättre än föregående år.

Brothers ökade den jämförbara försäljningen under kvartalet med 1,2 procent för jämförbara enheter. I Sverige sjönk dock butikskedjans försäljningen med 0,9 procent. I rapporten skriver koncernen att e-handeln för konceptet utvecklas väl men att det sker från låga tal.

Läs också: RNB tror på delningsekonomi – Investerar i e-handelsbolag

Koncernen ser stor potensial för tillväxt inom e-handel och totalt ökade koncernens e-handelsförsäljning med 50 procent i kvartalet och står för 128 miljoner kronor.

För e-handelskonceptet Man of a Kind uppgick försäljning till 3 miljoner kronor. Rörelseresultatet blev negativt -3 miljoner kronor  vilket dock ska vara bättre än motsvarande kvartal föregående år. Konceptet dras enligt rapporten med logistikutmaningar.

RNB säger sig inte kunna vara lika snabbfotad när det gäller att utveckla e-handel för Departments & Stores, som saknas i dag, och utvecklingen för verksamheterna på NK går mycket trögt och besökstalen sjönk på NK-varuhusen i Stockholm och Göteborg. Försäljningen minskade med 5,6 procent totalt och i Stockholm sjönk försäljningen för verksamheterna på NK med 8,1 procent.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Peak Performance tappar vd - lämnar modebranschen

Efter fyra år lämnar vd:n modesportföretaget. Peak Performance fick nyligen nya ägare.

Plus

NA-KD i stor butiksoffensiv

Tillväxtraketen på nätet gör offlinesatsning som ska dra upp omsättningen.

Colettes final hos Afound

Snart startar utförsäljning av den parisiska modedestinationens kvarvarande lager i butik och digitalt.

E-handlare sponsrar visningsvecka

Chiquelle blir officiell sponsor till kommande Fashion Week Stockholm.

Framgång för Boozt

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Nyhetsbrev

Tar över hotell i New York

Så ska mode- och inredningsbolaget synas under modeveckan i New York.

Arkiv

Dags för nytt innehåll i The Lobby

På hotell med Panos Emporio

Plus

Modekvartett om våren 2019

Fyra tongivande kreatörer i samtal med Habit om nedskalade kollektioner och långsiktiga, mindre säsongsbundna produkter.

Velour by Nostalgi nystartar efter konkurs

Nu börjar ett nytt kapitel för märket med grundaren Per Andersson som ensam ägare.

Jobb & Karriär
Nytt designteam hos Daily Sports

Odd Molly tappar - satsar mot nya marknader

Trögt andra kvartal för Odd Molly som nu planerar stänga butiker och lägga ökat fokus på att nå nya marknader.

Resultatförbättring för Lindex - men butiksstängningar väntar

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - ny vd på plats

Från ABB till Coloreel

Värmen sänker tron på framtiden

Ny butik och nya varumärken

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Billigare kläder och skor

Nya hos MQ

Selfridges storsatsar på accessoarer

Scorett på turné

Från John Henric till Najell

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.187