23948sdkhjf

Utmanande kvartal för RNB

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Varuhusverksamheterna går trögt för RNB medan Polarn O. Pyret, Brothers och Man of a Kind utvecklades bättre under andra kvartalet. Rörelseresultatet mer än halverades.

Koncernens totala nettoomsättning under andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret, december till februari, uppgick till 589 (590) miljoner kronor jämfört med motsvarande kvartal i fjol. 

Läs också: Butikerna som kan vinna pris för sitt koncept

Det är en  försäljningsminskning om 0,6 procent. I jämförbara enheter minskade försäljningen med 1,5 procent. Rörelseresultatet minskade rejält till 4 (11) miljoner kronor.  

Resultat efter skatt  landade på 1 (-3) miljoner kronor. Kassaflödet från den löpande verksamheten blev -16 (26) miljoner kronor.

Polarn O. Pyret hade medvind i kvartalet och försäljningen ökade med 5,3 procent i jämförbara enheter, i Sverige ökade försäljningen 6,1 procent. E-handel ökade med 42 procent och utgjorde 17 procent av försäljningen i kvartalet. Kvartalets rörelseresultat för konceptet uppgick till 12 miljoner vilket var knappt 5 miljoner kronor bättre än föregående år.

Brothers ökade den jämförbara försäljningen under kvartalet med 1,2 procent för jämförbara enheter. I Sverige sjönk dock butikskedjans försäljningen med 0,9 procent. I rapporten skriver koncernen att e-handeln för konceptet utvecklas väl men att det sker från låga tal.

Läs också: Årets Inredningskoncept till barnklädeskedja

Koncernen ser stor potensial för tillväxt inom e-handel och totalt ökade koncernens e-handelsförsäljning med 50 procent i kvartalet och står för 128 miljoner kronor.

För e-handelskonceptet Man of a Kind uppgick försäljning till 3 miljoner kronor. Rörelseresultatet blev negativt -3 miljoner kronor  vilket dock ska vara bättre än motsvarande kvartal föregående år. Konceptet dras enligt rapporten med logistikutmaningar.

RNB säger sig inte kunna vara lika snabbfotad när det gäller att utveckla e-handel för Departments & Stores, som saknas i dag, och utvecklingen för verksamheterna på NK går mycket trögt och besökstalen sjönk på NK-varuhusen i Stockholm och Göteborg. Försäljningen minskade med 5,6 procent totalt och i Stockholm sjönk försäljningen för verksamheterna på NK med 8,1 procent.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Från Åhléns till MQ

Hon är ny försäljningschef för MQ och kommer närmast från tung post hos varuhuskedjan.

Jobb & Karriär
"Jag är en bra parhäst till entreprenörer"

Hon går från reklambyråvärlden till en nyinrättad post hos modeföretaget.

Asos vinstvarnar

Peking för Acne Studios

Så vill Scorett uppmana till hållbar konsumtion

Handlarna tappar tron till jul

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Trio till Eivy

De är nya hos sportmodeföretaget och kommer in med kompetens från bland andra Sportamore, Skincity och Wakakuu.

Arkiv

Butiksnytt
Här öppnar XXL

H&M nära förväntningarna

Modekoncernens försäljning steg med 6 procent under fjärde kvartalet.

Ny designutbildning i Åre

Jobb & Karriär
Hon har bytt roll hos sportmodeföretaget

Kedjan som är mästare på inspiration

En temporär blomavdelning, selektiva designsamarbeten eller popup-gästspel av små nischmärken. Resultatet blir en modedestination som kunderna älskar och konkurrenterna avundas.

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Balenciaga à la Provrummet

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Vill skapa skoklassiker

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Schnayderman's hjälpande hand

Stockholmsbaserat modemärke väcker liv i klassisk kampanj och skänker pengar till organisation.

Från RMPR till Presskontakterna

Modemässa med hållbart i fokus

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Hon ska guida till rätt klapp

Julklappar för 23 miljarder

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.214