23948sdkhjf

Utmanande kvartal för RNB

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Varuhusverksamheterna går trögt för RNB medan Polarn O. Pyret, Brothers och Man of a Kind utvecklades bättre under andra kvartalet. Rörelseresultatet mer än halverades.

Koncernens totala nettoomsättning under andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret, december till februari, uppgick till 589 (590) miljoner kronor jämfört med motsvarande kvartal i fjol. 

Läs också: Så ska NK snärja fler kinesiska turister

Det är en  försäljningsminskning om 0,6 procent. I jämförbara enheter minskade försäljningen med 1,5 procent. Rörelseresultatet minskade rejält till 4 (11) miljoner kronor.  

Resultat efter skatt  landade på 1 (-3) miljoner kronor. Kassaflödet från den löpande verksamheten blev -16 (26) miljoner kronor.

Polarn O. Pyret hade medvind i kvartalet och försäljningen ökade med 5,3 procent i jämförbara enheter, i Sverige ökade försäljningen 6,1 procent. E-handel ökade med 42 procent och utgjorde 17 procent av försäljningen i kvartalet. Kvartalets rörelseresultat för konceptet uppgick till 12 miljoner vilket var knappt 5 miljoner kronor bättre än föregående år.

Brothers ökade den jämförbara försäljningen under kvartalet med 1,2 procent för jämförbara enheter. I Sverige sjönk dock butikskedjans försäljningen med 0,9 procent. I rapporten skriver koncernen att e-handeln för konceptet utvecklas väl men att det sker från låga tal.

Läs också: Polarn o Pyret och Brothers blir självständiga

Koncernen ser stor potensial för tillväxt inom e-handel och totalt ökade koncernens e-handelsförsäljning med 50 procent i kvartalet och står för 128 miljoner kronor.

För e-handelskonceptet Man of a Kind uppgick försäljning till 3 miljoner kronor. Rörelseresultatet blev negativt -3 miljoner kronor  vilket dock ska vara bättre än motsvarande kvartal föregående år. Konceptet dras enligt rapporten med logistikutmaningar.

RNB säger sig inte kunna vara lika snabbfotad när det gäller att utveckla e-handel för Departments & Stores, som saknas i dag, och utvecklingen för verksamheterna på NK går mycket trögt och besökstalen sjönk på NK-varuhusen i Stockholm och Göteborg. Försäljningen minskade med 5,6 procent totalt och i Stockholm sjönk försäljningen för verksamheterna på NK med 8,1 procent.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

"Vi kommer se början på en e-handelsdöd"

TRENDER 2019: Det spår Lars-Åke Tollemark, vd för Unibal Rodamco Westfield i Norden.

Ny hemvist för Ida Sjöstedt

Modeföretaget huserar numera på Kungsholmen och har därtill ny presskontakt.

Naturnära långsiktighet - möt Ores

Lisa Thörnqvist väljer omsorgsfullt ekologiska och naturnära material i en finstämd palett till nystartade varumärket Ores.

Jobb & Karriär
Kliver in i ny roll hos Lindex

Landschef blir kedjans försäljningsdirektör.

Björn Borg avslutar i fin form

Rörelseresultatet ökade med nära 30 procent i fjol.

Jobb & Karriär
Går till Daily Sports

Har förflutet från Whyred, Acne Studios och Gant.

Nyhetsbrev

Retrostrumpbyxor i ny tappning

Terezia Prazska lanserar klassiska tjeckiska barntajts med hängslen i Sverige under märket Silly Silas.

Arkiv

Butiksnytt
Nytt mode- och inredningskoncept till Växjö

Butiken följer på den första etableringen i Jönköping.

Så sålde Sportamore

XXL tappar chef

Plus

”Ge kunden upplevelser”

Lindex digitala satsning över förväntan

Modekedjan uppges vara nöjd med närvaron på Asos.

Opinionsbildare inom hållbart mode prisas

Hon är Sveriges Second Hand Profil 2019.

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Barnklädeskedja upplevs mest grön

Polarn O. Pyret kammade hem utmärkelse för nionde året i rad.

Satsar fysiskt och med e-handel i Europa

Minskad modeförsäljning för Lexington Company

Stinaa.J till Åhléns

Skomärket satsar med första återförsäljare.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Karl Lagerfeld död

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Sportamore lägger till marknad

Här öppnar varuhusjätten outlet

Ny vd till Pandora

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Tvärstopp för Odd Molly

Stärkt Lindex

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14