23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

”Mod är en oändlig inspiration”

Kan kläder signalera mod? Grundarna till nystartade K-ourage tror att den nyfikna konsumenten fångar upp varumärkets värdegrund.

K-ourage startade med en vision om mod som utgångspunkt, snarare än som ett trendinriktat varumärke. Kollektionen skevar och skaver lite lagom mycket, även om det i grunden handlar om enkla bärbara kläder.
– Vi sätter knapparna så att de kan knäppas ”fel”, arbetar med råa, gärna lite sneda kanter. Det händer något med ärmarna, de är antingen för långa eller för vida. Allt sammantaget ger en väldigt fin silhuett, säger varumärkets designer, Anna Blomquist, när vi ses på minimässan Nordic Lab på Stockholm Fashion District under modeveckan i Nacka Strand.

De välskräddade kläderna är föränderliga. Ett gördelliknande plagg kommer att finnas med i varje kollektion. Gördeln sätts utanpå till exempel en klänning eller skjorta och förändrar silhuetten.
– Glöm obekväma korsetter. Vi har inspirerats av ergonomiska gördlar som är till för att ge bra hållning. Resultatet är ett skärp som ger stöd och en ryggsträckare som är mer som en mjuk väst. Vi vill uppmana kvinnor att sträcka på sig, stå raka i ryggen med huvudet högt. Vår slogan är ’Stand tall with K-ourage’.

Förutom Anna Blomquist består K-ourage av vd Jacob Bernhardtz och ad Magnus Klahr. 
Anna Blomquist och Jacob Bernhardtz har ett förflutet tillsammans på Boomerang, hon som designer, han som e-handelsexpert. För ett och ett halvt år sedan bestämde de sig för att skapa K-ourage.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|instance-web02