23948sdkhjf

Svagt kvartal för Kappahl - E-handeln drar dock kunder till butik

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekedjan tappade i försäljning under andra kvartalet. E-handeln fortsätter dock enligt bolaget att utvecklas väl och bolaget fortsätter hålla bättre koll på lagernivåer.

Kappahl hävdar i rapporten att orsakerna till tappad försäljning under andra kvartalet  är färre besök i butik, avmattning på efterfrågan av plagg efter kampanjer och reaperioder och att höstens damkollektioner inte svarade upp till kundens förväntningar vilket slog igenom på resultatet.

Läs också: Kappahl skrotar butikskoncept

Därtill så kom vårförsäljningen inte igång som planerat med en kall februari. Julförsäljningen blev dock enligt rapporten god.

E-handeln fortsätter dock enligt modebolaget att utvecklas väl med en ökning om 30 till 40 procent. Modekedjan arbetar även på att stärka omnikanalerbjudandet och ska arbeta mer med personlig kundservice och stärka tjänster som att hämta e-handlade varor i butik; ett erbjudande som hälften av näthandelskunderna nu utnyttjar.

"Vi fortsätter arbetet med att optimera och effektivisera våra försäljningskanaler. Förhandlingar om lägen, ytor och hyror med fastighetsägarna på samtliga marknader är avgörande för takten på dessa investeringar", skriver bolagets vd Danny Feltmann i kvartalsrapporten.


Nettoomsättningen under andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret uppgick till 1 115 (1 189) miljoner kronor vilket är en försäljningsminskning om 6,2 procent. I jämförbara butiker minskade försäljningen med 5,5 procent.

Bruttomarginalen sjönk med 0,1 procentenheter till 58,8 (58,9) procent. Under första halvåret har försäljningen minskat med 6,9 procent till 2 280 miljoner kronor (2 450) med en bruttomarginalen oml 61,8 (62,2) procent.

Kedjans lagernivåerna är fortsatt lägre, 713 (806) miljoner kronor efter andra kvartalet.

Vidare skriver Kappahl att innevarande år väntas bli utmanande.

I slutet av perioden uppgick det totala antalet butiker till 363 vilket var 6 fler än vid utgången av samma period i fjol. Av dessa fanns 180 i Sverige, 98 i Norge, 59 i Finland, 24 i Polen och 2 i Storbritannien. Under kvartalet har en butik öppnats och en butik stängts.

Mer om: Kappahl


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Extern vd till Ida Sjöstedt

Hon kliver in som vd och delägare i modemärket vars grundare nu kan fokusera på den kreativa processen.

Så vill underklädesmärke presentera sig närmare

Öppnar pop up-butik inför julhandeln.

Jobb & Karriär
Meriterad finanschef och tidigare vd till Lindex

Tidigare vd för Lagerhaus blir ny cfo för modekedjan.

Nytt nummer av Habit

Möt Cristopher Nying, Our Legacys kreativa chef som går igång på motreaktioner.

Klarna ska ge småföretagare en Boost

Från Elodie Details till skoföretag

Stinaa J rekryterar försäljningschef och vice vd och öppnar därtill studiobutik.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Datum fastställda för visningsveckan

Arkiv

Boomerang söker ny vd

Fredrik Larsson har slutat som vd på Boomerang efter drygt ett halvår på posten.

Så sålde Lexington Company

Fördjupat samarbete för kreativa branscher

Vinnare av Show Up Fashion Award

Modeduo bakom märket Johannes Adele vann nationella entreprenörstävlingen i mode. Priset delades ut i Borås på torsdagen.

Minskad omsättning för Björn Borg

Butiksnytt
Ganni öppnar butik i Stockholm

Morris stämmer H&M

Modeföretaget stämmer koncernen för varumärkesintrång, uppger Breakit.

Plus

”Utan Altor är resan omöjlig”

Expansion i USA och Asien ska bana väg för Revolutionraces tillväxt. Men grundarna riskerar att tappa kontrollen över företaget nästa år när riskkapitalisten Altor kan bli majoritetsägare.

Chiquelle etablerar bolag i Norge

E-modehandlaren expanderar med tullfria leveranser.

Butiksnytt
Maska med butik

Ny studiobutik ska också serva e-handelskunder.

Butiksnytt
Nya under i Solna

Handlarna tror på julen

Vestiaire Collective med ny vd

Imaginärt för Carlings

Plus

Revolutionrace växer rekordsnabbt

Med en tillväxt på 150 procent var e-handlaren Revolutionrace en av förra årets tillväxtraketer. Boråsföretaget, som har revolutionerat outdoorbranschen med både färg och pris fortsätter ökningstakten tillsammans med riskkapitalisten Altor. Om drygt fyra år är målet en miljard kronor.

Mässfusion i Berlin

Kläder i topp under Black Friday

Så mycket ökar omsättningen mot i fjol, enligt Svensk Handel.

Hon är ett stjärnskott

Här lägger Åhléns ned – efter 59 år

Oförändrat hos VRG

Jobb & Karriär
Han lämnar Scorett

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Jobb & Karriär
Elektronikjättens vd till sportkedjan

Ny styrelse till SFC

Butiksnytt
Här öppnar Esprit

Zara drar upp farten online

Logistikpris till Zalando

Här byter Team Sportia läge

Oförändrat hos Kappahl

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157