23948sdkhjf

Åhléns stänger ännu ett varuhus - "Kom som en chock"

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Åhléns i Ludvika har meddelat personalen att verksamheten läggs ned.

Åhléns stänger ännu ett varuhus. Den här gången är det butiken i Ludvika som till slut slår igen portarna och lägger ned verksamheten. Ett beslut som påverkar elva anställda.
-
Sammantaget ser vi inte att vi får verksamheten att gå ihop ekonomiskt vilket gör att vi tyvärr har behövt ta ett beslut om en avsikt att stänga varuhuset. Vi ställer höga krav på alla våra varuhus vad gäller läge, kundunderlag och lönsamhet och beslutet om nedläggning är fattat utifrån en helheltsbedömning, säger kommunikatör Monica Hultgren till Dala-Demokraten

"Inne i stora förändringar"

Planen är dock att låta varuhuset hålla öppet året ut och sedan bomma igen i inledningen av 2019.
-
En viktig förklaring till beslutet är också att hela detaljhandeln är inne i stora förändringar, och vi måste agera för att möta de förändringar som nu sker i vår omvärld med digitalisering och nya konsumtionsmönster. Åhléns satsar på fullskalig omnihandel, vilket innehär att vi kommer att lägga ökad viktvid att integrera våra fysiska varuhus med e-handel, säger Hultgren

"Kom som en chock"

I och med Åhléns nedläggningsbeslut förlorar Ludvika sitt sista varuhus och beskedet har mottagits med stor bedrövelse.
- Det kom som en chock för mig också och de som är runtomkring mig. Det har var inte vad vi behövde. Men man måste respektera Åhléns beslut. Vi får vara jätteglada att de har varit här, säger Sussi Sakofall, centrumutvecklare i Unika Ludvika, till Dala-Demokraten.

Beskedet om nedläggningen kom just efter att Åhléns redovisat minskad omsättning och fortsatta förluster, men ett förbättrat resultat under 2017, jämfört med det katastrofala 2016. Varuhusstängningen i Ludvika följer på flera nedläggningar under de senaste åren bland annat i Kista, Linköping, Härnösand och Sundbyberg.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

"Vi kommer se början på en e-handelsdöd"

TRENDER 2019: Det spår Lars-Åke Tollemark, vd för Unibal Rodamco Westfield i Norden.

Ny hemvist för Ida Sjöstedt

Modeföretaget huserar numera på Kungsholmen och har därtill ny presskontakt.

Naturnära långsiktighet - möt Ores

Lisa Thörnqvist väljer omsorgsfullt ekologiska och naturnära material i en finstämd palett till nystartade varumärket Ores.

Jobb & Karriär
Kliver in i ny roll hos Lindex

Landschef blir kedjans försäljningsdirektör.

Björn Borg avslutar i fin form

Rörelseresultatet ökade med nära 30 procent i fjol.

Jobb & Karriär
Går till Daily Sports

Har förflutet från Whyred, Acne Studios och Gant.

Nyhetsbrev

Retrostrumpbyxor i ny tappning

Terezia Prazska lanserar klassiska tjeckiska barntajts med hängslen i Sverige under märket Silly Silas.

Arkiv

Butiksnytt
Nytt mode- och inredningskoncept till Växjö

Butiken följer på den första etableringen i Jönköping.

Så sålde Sportamore

XXL tappar chef

Plus

”Ge kunden upplevelser”

Lindex digitala satsning över förväntan

Modekedjan uppges vara nöjd med närvaron på Asos.

Opinionsbildare inom hållbart mode prisas

Hon är Sveriges Second Hand Profil 2019.

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Barnklädeskedja upplevs mest grön

Polarn O. Pyret kammade hem utmärkelse för nionde året i rad.

Satsar fysiskt och med e-handel i Europa

Minskad modeförsäljning för Lexington Company

Stinaa.J till Åhléns

Skomärket satsar med första återförsäljare.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Karl Lagerfeld död

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Sportamore lägger till marknad

Här öppnar varuhusjätten outlet

Ny vd till Pandora

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Tvärstopp för Odd Molly

Stärkt Lindex

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129