23948sdkhjf

Minskad förlust för Åhléns

Varuhuskedjan redovisar minskad omsättning men ett förbättrat resultat samt försäljningstillväxt i jämförbara enheter.

Efter det panikartade 2016 och ett 2017 där flertalet varuhus tvingades stänga, har Åhléns fått lite andrum. Varuhuskedjan redovisar visserligen ännu ett negativt resultat och en lägre omsättning, men också försäljningstillväxt och en vägvinnande e-handel.

"Överträffat budget med råge"

Åhléns uppvisar fortsatt negativt resultat, men levererar enligt plan och bättre än föregående år, och med försäljningstillväxt i jämförbara enheter. E-handels-försäljningen har överträffat budget med råge och det nyförvärvade varumärket Carin Wester lanserades framgångsrikt”, skriver ägaren Axel Johnson i sin bokslutskommuniké.

Netoomsättningen 2017 stannade vid 4 792 miljoner för varuhuskedjan - en minskning med 27 miljoner från föregående år. Resultatet förbättrades däremot från -114 till -70 miljoner kronor.

"Vårt bästa rörelseresultat hittills"

För Axel Johnson blev annars 2017 ett framgångsrikt år. Faktum är att samtliga koncernbolag, utom just Åhléns, ökade sin omsättning.
- Vi gör vårt bästa rörelseresultat hittills. Vår goda intjäning och vårt starka kassaflöde fortsätter att ge oss styrka för utveckling framåt, och vår förnyelsetakt är hög, säger Mia Brunell Livfors, vd och koncernchef i Axel Johnson.

Axel Johnson omsatte 77 174 miljoner kronor under 2017, vilket innebär en ökning en sjuprocentig ökning från 2016. Dessutom redovisar man ett förbättrat resultat på sex procent, från 2 848 miljoner kronor till 3 020 miljoner kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062