23948sdkhjf

Minskad förlust för Åhléns

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Varuhuskedjan redovisar minskad omsättning men ett förbättrat resultat samt försäljningstillväxt i jämförbara enheter.

Efter det panikartade 2016 och ett 2017 där flertalet varuhus tvingades stänga, har Åhléns fått lite andrum. Varuhuskedjan redovisar visserligen ännu ett negativt resultat och en lägre omsättning, men också försäljningstillväxt och en vägvinnande e-handel.

"Överträffat budget med råge"

Åhléns uppvisar fortsatt negativt resultat, men levererar enligt plan och bättre än föregående år, och med försäljningstillväxt i jämförbara enheter. E-handels-försäljningen har överträffat budget med råge och det nyförvärvade varumärket Carin Wester lanserades framgångsrikt”, skriver ägaren Axel Johnson i sin bokslutskommuniké.

Netoomsättningen 2017 stannade vid 4 792 miljoner för varuhuskedjan - en minskning med 27 miljoner från föregående år. Resultatet förbättrades däremot från -114 till -70 miljoner kronor.

"Vårt bästa rörelseresultat hittills"

För Axel Johnson blev annars 2017 ett framgångsrikt år. Faktum är att samtliga koncernbolag, utom just Åhléns, ökade sin omsättning.
- Vi gör vårt bästa rörelseresultat hittills. Vår goda intjäning och vårt starka kassaflöde fortsätter att ge oss styrka för utveckling framåt, och vår förnyelsetakt är hög, säger Mia Brunell Livfors, vd och koncernchef i Axel Johnson.

Axel Johnson omsatte 77 174 miljoner kronor under 2017, vilket innebär en ökning en sjuprocentig ökning från 2016. Dessutom redovisar man ett förbättrat resultat på sex procent, från 2 848 miljoner kronor till 3 020 miljoner kronor.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

"Vi kommer se början på en e-handelsdöd"

TRENDER 2019: Det spår Lars-Åke Tollemark, vd för Unibal Rodamco Westfield i Norden.

Ny hemvist för Ida Sjöstedt

Modeföretaget huserar numera på Kungsholmen och har därtill ny presskontakt.

Naturnära långsiktighet - möt Ores

Lisa Thörnqvist väljer omsorgsfullt ekologiska och naturnära material i en finstämd palett till nystartade varumärket Ores.

Jobb & Karriär
Kliver in i ny roll hos Lindex

Landschef blir kedjans försäljningsdirektör.

Björn Borg avslutar i fin form

Rörelseresultatet ökade med nära 30 procent i fjol.

Jobb & Karriär
Går till Daily Sports

Har förflutet från Whyred, Acne Studios och Gant.

Nyhetsbrev

Retrostrumpbyxor i ny tappning

Terezia Prazska lanserar klassiska tjeckiska barntajts med hängslen i Sverige under märket Silly Silas.

Arkiv

Butiksnytt
Nytt mode- och inredningskoncept till Växjö

Butiken följer på den första etableringen i Jönköping.

Så sålde Sportamore

XXL tappar chef

Plus

”Ge kunden upplevelser”

Lindex digitala satsning över förväntan

Modekedjan uppges vara nöjd med närvaron på Asos.

Opinionsbildare inom hållbart mode prisas

Hon är Sveriges Second Hand Profil 2019.

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Barnklädeskedja upplevs mest grön

Polarn O. Pyret kammade hem utmärkelse för nionde året i rad.

Satsar fysiskt och med e-handel i Europa

Minskad modeförsäljning för Lexington Company

Stinaa.J till Åhléns

Skomärket satsar med första återförsäljare.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Karl Lagerfeld död

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Sportamore lägger till marknad

Här öppnar varuhusjätten outlet

Ny vd till Pandora

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Tvärstopp för Odd Molly

Stärkt Lindex

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156