Det är inte bara handeln som är utsatt för förändrade konsumentbeteenden. Även förlagsbranschen är under press. I takt med en vikande mediemarknad ser mediekoncernen Egmont Publishing e-handeln som en god investering. Målet är att bli ledande i Norden. Fram till 2020 ska koncernens e-handelsportfölj nå en omsättning på totalt 500 miljoner euro. Till dags dato har den nått halvvägs. Det har tagit Egmont fyra år att samla totalt sex e-handelsportaler i portföljen. Senaste förvärvet är frilufts- och sportnäthandlaren Outnorth från Kalmar, vars vd, Lars Nykvist, lämnade sitt uppdrag i går torsdag. Aktieköpen har skett i tre etapper, varav den senaste innebar att Egmont köpte kapitalfonden Verdane Capitals samtliga aktier och därmed blev majoritetsägare. Samtidigt pumpade Egmont in ett tresiffrigt miljonbelopp.
Därför satsar Egmont på nischad e-handel
Mediekoncernen tror på näthandeln. Senaste förvärvet är Outnorth. Men än så länge är Egmonts e-handelsportfölj bara halvtom. Här utvecklar Cato Broberg bolagets strategi.