23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Därför satsar Egmont på nischad e-handel

Mediekoncernen tror på näthandeln. Senaste förvärvet är Outnorth. Men än så länge är Egmonts e-handelsportfölj bara halvtom. Här utvecklar Cato Broberg bolagets strategi.

Det är inte bara handeln som är utsatt för förändrade konsumentbeteenden. Även förlagsbranschen är under press. I takt med en vikande mediemarknad ser mediekoncernen Egmont Publishing e-handeln som en god investering. Målet är att bli ledande i Norden. Fram till 2020 ska koncernens e-handelsportfölj nå en omsättning på totalt 500 miljoner euro. Till dags dato har den nått halvvägs. Det har tagit Egmont fyra år att samla totalt sex e-handelsportaler i portföljen. Senaste förvärvet är frilufts- och sportnäthandlaren Outnorth från Kalmar, vars vd, Lars Nykvist, lämnade sitt uppdrag i går torsdag. Aktieköpen har skett i tre etapper, varav den senaste innebar att Egmont köpte kapitalfonden Verdane Capitals samtliga aktier och därmed blev majoritetsägare. Samtidigt pumpade Egmont in ett tresiffrigt miljonbelopp.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.188|