23948sdkhjf

MQ lockar allt färre till butikerna - försäljningen dök

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Jämförbara försäljningen i butiker för MQ dök med nära 12 procent. Även Joys försäljning backar och resultatet minskar men kedjan sticker ut och lockar fler kunder till den fysiska miljön.

Koncernens nettoomsättning i andra kvartalet, december till februari, uppgick till 448 miljoner kronor (496) vilket var en minskning 9,7 procent.

Läs också: 13 butiker för Joy stängs - huvudkontor läggs ned

Den jämförbara försäljningen minskade med 10,9 procent. Bruttomarginalen uppgick till 50,6 procent (51,0). Rörelseresultatet uppgick till -4 miljoner kronor (14), vilket motsvarar en rörelsemarginal på -1,0 procent (2,8). Periodens resultat uppgick till -3 miljoner kronor (10). I koncernen ingår både MQ-kedjan och Joy.

I rapporten skriver MQ ”Ett nytt jämviktsläge mellan fysisk och digital handel kommer att etableras och det gäller att parera och se över det egna butiksnätet parallellt med att e-handeln utvecklas. Vi ser våra olika kanaler som en helhet som bygger och understödjer varandra, men där balansen måste vara den rätta utifrån marknadens förändring samt kundens perspektiv”.

Under kvartalet stängde den sista butiken för MQ i Norge och verksamheten är nu avvecklad. På butiksfronten för MQ har butiken i Huskvarna stängts medan enheterna i Borlänge och Fältöversten i Stockholm byggts om. För Joy har butikerna i Marieberg i Örebro, Borås samt Emporia i Malmö byggts om och haft nypremiär med nytt butikskoncept.

För MQ-kedjan uppgick omsättningen till 392 miljoner kronor (436) vilket var en minskning med 10,2 procent. I jämförbara butiker minskade försäljningen med 11,7 procent. Rörelseresultatet i kvartalet uppgick till 10 milljoner (21).

Joys omsättning uppgick till 56 miljoner kronor(60) vilket var en minskning med 6,5 procent. Kedjans försäljning i jämförbara butiker minskade under andra kvartalet med 5,3 procent. Rörelseresultatet i kvartalet uppgick till -14  miljoner kronor (- 7).


Koncernen har 122 butiker för MQ och 53 för Joy.

Mer om: Joy | MQ
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Bubbleroom blickar mot öst

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Nyhetsbrev

Ny vd till Pandora

Arkiv

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Tvärstopp för Odd Molly

Så ska Lager 157 charma Norge

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Stärkt Lindex

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

JC:s rekonstruktion: "Kommit till en punkt när det till slut tippar över".

Affärsmodell med kommissionsupplägg och nya förhandlingar med fastighetsägare ska rädda JC.

Jobb & Karriär
Han får försäljningsansvar hos Tenson

Sport- och modeföretaget rekryterar till Stockholmskontoret.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Modekedjan i rekonstruktion igen

Så ska NK snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

Jobb & Karriär
Hon går till Vagabond

Bolaget rekryterar och stuvar om internt.

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

Här bygger H&M om och ut

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Så ser nya Deichmann ut

Familjen Persson har ökat i H&M

Ska säkerställa tillväxt i Europa

Drar upp storleken på baby

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.13