23948sdkhjf

MQ lockar allt färre till butikerna - försäljningen dök

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Jämförbara försäljningen i butiker för MQ dök med nära 12 procent. Även Joys försäljning backar och resultatet minskar men kedjan sticker ut och lockar fler kunder till den fysiska miljön.

Koncernens nettoomsättning i andra kvartalet, december till februari, uppgick till 448 miljoner kronor (496) vilket var en minskning 9,7 procent.

Läs också: Svag inledning för MQ - vinstvarnar

Den jämförbara försäljningen minskade med 10,9 procent. Bruttomarginalen uppgick till 50,6 procent (51,0). Rörelseresultatet uppgick till -4 miljoner kronor (14), vilket motsvarar en rörelsemarginal på -1,0 procent (2,8). Periodens resultat uppgick till -3 miljoner kronor (10). I koncernen ingår både MQ-kedjan och Joy.

I rapporten skriver MQ ”Ett nytt jämviktsläge mellan fysisk och digital handel kommer att etableras och det gäller att parera och se över det egna butiksnätet parallellt med att e-handeln utvecklas. Vi ser våra olika kanaler som en helhet som bygger och understödjer varandra, men där balansen måste vara den rätta utifrån marknadens förändring samt kundens perspektiv”.

Under kvartalet stängde den sista butiken för MQ i Norge och verksamheten är nu avvecklad. På butiksfronten för MQ har butiken i Huskvarna stängts medan enheterna i Borlänge och Fältöversten i Stockholm byggts om. För Joy har butikerna i Marieberg i Örebro, Borås samt Emporia i Malmö byggts om och haft nypremiär med nytt butikskoncept.

För MQ-kedjan uppgick omsättningen till 392 miljoner kronor (436) vilket var en minskning med 10,2 procent. I jämförbara butiker minskade försäljningen med 11,7 procent. Rörelseresultatet i kvartalet uppgick till 10 milljoner (21).

Joys omsättning uppgick till 56 miljoner kronor(60) vilket var en minskning med 6,5 procent. Kedjans försäljning i jämförbara butiker minskade under andra kvartalet med 5,3 procent. Rörelseresultatet i kvartalet uppgick till -14  miljoner kronor (- 7).


Koncernen har 122 butiker för MQ och 53 för Joy.

Mer om: Joy | MQ
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kedjan som är mästare på inspiration

En temporär blomavdelning, selektiva designsamarbeten eller popup-gästspel av små nischmärken. Resultatet blir en modedestination som kunderna älskar och konkurrenterna avundas.

Balenciaga à la Provrummet

Ny designutbildning i Åre

Jobb & Karriär
Hon har bytt roll hos Eivy

Vill skapa skoklassiker

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Nyhetsbrev

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Arkiv

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Schnayderman's hjälpande hand

Stockholmsbaserat modemärke väcker liv i klassisk kampanj och skänker pengar till organisation.

Från RMPR till Presskontakterna

Modemässa med hållbart i fokus

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

Skandinaviskt under ett tak

"Pekskärmarna har blivit ett extra försäljningsverktyg"

Så sålde Inditex

Lanserar leveranstjänst för kläder i 36 svenska städer

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

De ger randen ny hemvist

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

Ras för skohandeln

Minussiffror i modehandeln i november, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Därtill har december inte heller inletts bra.

Hon ska guida till rätt klapp

Julklappar för 23 miljarder

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Zalando skrotar Bread & Butter

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.179