23948sdkhjf

MQ lockar allt färre till butikerna - försäljningen dök

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Jämförbara försäljningen i butiker för MQ dök med nära 12 procent. Även Joys försäljning backar och resultatet minskar men kedjan sticker ut och lockar fler kunder till den fysiska miljön.

Koncernens nettoomsättning i andra kvartalet, december till februari, uppgick till 448 miljoner kronor (496) vilket var en minskning 9,7 procent.

Läs också: MQ:s vd: ”Förändringsbehovet större än jag trodde”

Den jämförbara försäljningen minskade med 10,9 procent. Bruttomarginalen uppgick till 50,6 procent (51,0). Rörelseresultatet uppgick till -4 miljoner kronor (14), vilket motsvarar en rörelsemarginal på -1,0 procent (2,8). Periodens resultat uppgick till -3 miljoner kronor (10). I koncernen ingår både MQ-kedjan och Joy.

I rapporten skriver MQ ”Ett nytt jämviktsläge mellan fysisk och digital handel kommer att etableras och det gäller att parera och se över det egna butiksnätet parallellt med att e-handeln utvecklas. Vi ser våra olika kanaler som en helhet som bygger och understödjer varandra, men där balansen måste vara den rätta utifrån marknadens förändring samt kundens perspektiv”.

Under kvartalet stängde den sista butiken för MQ i Norge och verksamheten är nu avvecklad. På butiksfronten för MQ har butiken i Huskvarna stängts medan enheterna i Borlänge och Fältöversten i Stockholm byggts om. För Joy har butikerna i Marieberg i Örebro, Borås samt Emporia i Malmö byggts om och haft nypremiär med nytt butikskoncept.

För MQ-kedjan uppgick omsättningen till 392 miljoner kronor (436) vilket var en minskning med 10,2 procent. I jämförbara butiker minskade försäljningen med 11,7 procent. Rörelseresultatet i kvartalet uppgick till 10 milljoner (21).

Joys omsättning uppgick till 56 miljoner kronor(60) vilket var en minskning med 6,5 procent. Kedjans försäljning i jämförbara butiker minskade under andra kvartalet med 5,3 procent. Rörelseresultatet i kvartalet uppgick till -14  miljoner kronor (- 7).


Koncernen har 122 butiker för MQ och 53 för Joy.

Mer om: Joy | MQ
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Zara sprängde miljardvallen

Second hand-marknaden för lyxmode en miljardindustri

Houdini Sportswears e-handel prisad

Spinnova och Fortum har en textilfiber ihop

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

1

KRÖNIKA: "Vi är tydliga med vad vi mäter"

Nyhetsbrev

Plus

Hon satsar på lyxmode

Är marknadsplatserna framtiden för modebranschen? Habit har träffat grundaren och vd:n till lyxplattformen Seezona, Anna-Carina Helander, som investerat miljontals kronor i en affärsmodell utan lagerrisk.

Arkiv

Här öppnar JC

Medvetna konsumenter driver på hållbar textilproduktion

Calik Denim leder utvecklingen inom ”ansvarsfullt mode”

Franskt modemärke öppnar i Skandinavien

Duo herrmodets mäktigaste om King får välja

Flera butiksägare på modetidningens topp 100.

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

Nya modekedjor till Norden när Mall of Tripla öppnar

Eton drar upp leveranstempot

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

Scorett utvecklar second hand-konceptet

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

Jobb & Karriär
Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

XXL gör riktad nyemission – grundaren lämnar ordförandeposten

Butiksnytt
Här är Gina Tricots nya etableringar

Monki startar community

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Butiksnytt
Sandqvist lanserar nytt butiksuttryck på ny marknad

Butiksnytt
Anrik vintagebutik till Stockholm

Broadway & Sons öppnar tillfällig butik i Stockholm i veckan.

Nelly lämnar Falkenberg

Marimekko höjer vinstprognos

Floyd växer med fler butiker

Spinnova i investeringsrunda

Pure London breddas

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Hugo Boss sänker prognos för helåret

Indiska hoppas hitta guldkorn i kundernas garderober

Butiksnytt
Na-kd tillbaka i Helsingborg

Wesc ökade förorder: "Ytterligare ett litet steg i rätt riktning"

Vintagekoncept vill öppna i Stockholm

Jobb & Karriär
Från Eton till Nordic Leather Group

Ny e-handelsfusion i outdoorbranschen

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.183