Han går till H&M

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Hugo Bergström Wiik ska ansvara för en ny avdelning med fokus på inköp av externa varumärken inom H&M.

Hugo Bergström Wiik lämnar Nitty Gritty efter 15 år och kliver på en ny tjänst inom H&M-gruppen och får titeln business support manager. Han tillträder 9 april.

Arbetet  innebär i praktiken ansvar för en ny avdelning med fokus på att stärka upp H&Ms arbete med att köpa in externa varumärken inom samtliga koncept.

Vad blir den stora skillnaden och utmaningen på H&M? 

- På H&M kommer jag bara att jobba strategiskt och fungera som stöd gentemot inköparna inom respektive koncept.

- Jag har 20 års erfarenhet som inköpare av externa varumärken inom många olika segment. Den erfarenheten kommer jag ha stor nytta av när jag tillsammans med mitt team skall jobba fram nya strategier för de olika koncepten när det gäller inköp av externa varumärken. Något som man inom koncernen har definierat som en viktig del av det framtida H&M. 

Hur har inköparrollen förändrats under åren du varit i yrket?
- Väldigt mycket har förändrats  och förändras fortfarande varje dag i och med den snabba utvecklingen av framförallt e-handeln.

Läs också: Ny webbutik för Nitty Gritty

- Konkurrensen är hård  och som inköpare måste du ha klara och tydliga visioner. Varje varumärke och varje produkt måste fylla ett berättigande i sortimentsmixen. Det går fort och då måste fördelning budget och varuflöde var mycket effektivt för att lagret hela tiden ska vara kurant och varuväxlingen snabb. Kunderna förväntar sig nyheter i mycket snabbare takt. Men med rätt analysarbete och väl avvägda inköp kan du skapa positiva varuflöden som minskar överköp och inte skapar reaförluster. 

Vad tar du med från Nitty Gritty till nya jobbet?
- Erfarenhet, varumärkeskunnande samt kvalitetstänk och konsumentkännedom. 

Hur ska du hitta nya varumärken; kommer du att åka på mässor?
- Nej, inte initialt. Vi får se på sikt vad som behövs. Det här är en ny roll och ett ganska nytt identifierat behov inom H&M så det kommer ta ett tag innan allt är på plats och vi vet var vi behöver använda vår styrka bäst.

- Genom lanseringen av nya Afound så ökar andelen externa varumärken väldigt mycket. Men i dag arbetar koncernen med externa varumärken inom samtliga av koncepten som ligger i New Business.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mingel med systermärke - Weekly

Style Sweden lanserar nytt varumärke.

Vill växa med fler butiker

Jumperfabriken gör sitt bästa kvartal någonsin. Nu ska det tioårsjubilerande modeföretaget fortsätta satsa på e-handel och letar även lokaler för fler butiker.

Han lämnar också Nelly

Efter Göteborg väntar Malmö

Ny ägare till Rådhuset

Cos till Pitti Uomo

Nyhetsbrev

Plus

Widell och Schulman siktar internationellt

Medieprofilerna Hannah Widell och Amanda Schulman är på god väg att byta epitet. Med eget klädvarumärke och en internationell e-handelssajt i startgroparna ger de sig in i modebranschen på allvar.

Arkiv

Modemässa satsar hållbart

IC Group höjer resultatprognos

Medalj till House of Dagmars grundare

På måndagskvällen förärades en av modemärkets grundare Kungliga Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj.

Nya märken hos Molino pr

JC-granskningen: Otillåtna affärer kan ha förekommit

MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

J.Lindeberg öppnar nytt

Här nyetableras modemärket med fysisk butik i veckan.

Asket gör upp med ursprungsmärkning - Utmanar fler till transparens

Under en vecka - var fjärde handlare utsatt för stöld

Nystart för Hackett i Norden

Junkyard överväger fysiska butiker – Fler lokala sajter

E-handlaren ökade försäljningen i fjol och presenterar vinst för andra året i rad. Nu väntar nya satsningar.

Bubble London läggs ned

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Plus

Genombrott för Swedish Stockings

Med ny delägare satsar strumpbyxvarumärket på en aggressiv tillväxttakt 2018. Drivkraften är bland annat den nyligen påbörjade exportoffensiven i USA, medan miljötänkandet alltjämt är grunden.

Tillfälligt för skomärke

Skovarumärket CQP öppnar ny pop up-butik i Stockholm.

Han är Kronabys ansikte utåt

Så sålde Nelly - Väntat tapp

Dit går VRG

Sneakeraktör mot nya händer?

Medgrundare blir vd för Happy Plugs i USA

Dags att anmäla brott i butik

Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Plus

Nytändning på Topeco

Oförändrat i Footway Group

Pitti Uomo byter representant

Ny Sverigechef till H&M

Digital plattform för resttyger

De vet hur 800 miljoner doftar

Jobb & karriär
Hon tar över på Eleven

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.135