23948sdkhjf

Han går till H&M

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Hugo Bergström Wiik ska ansvara för en ny avdelning med fokus på inköp av externa varumärken inom H&M.

Hugo Bergström Wiik lämnar Nitty Gritty efter 15 år och kliver på en ny tjänst inom H&M-gruppen och får titeln business support manager. Han tillträder 9 april.

Arbetet  innebär i praktiken ansvar för en ny avdelning med fokus på att stärka upp H&Ms arbete med att köpa in externa varumärken inom samtliga koncept.

Vad blir den stora skillnaden och utmaningen på H&M? 

- På H&M kommer jag bara att jobba strategiskt och fungera som stöd gentemot inköparna inom respektive koncept.

- Jag har 20 års erfarenhet som inköpare av externa varumärken inom många olika segment. Den erfarenheten kommer jag ha stor nytta av när jag tillsammans med mitt team skall jobba fram nya strategier för de olika koncepten när det gäller inköp av externa varumärken. Något som man inom koncernen har definierat som en viktig del av det framtida H&M. 

Hur har inköparrollen förändrats under åren du varit i yrket?
- Väldigt mycket har förändrats  och förändras fortfarande varje dag i och med den snabba utvecklingen av framförallt e-handeln.

Läs också: Nytt H&M-koncept även till Sverige

- Konkurrensen är hård  och som inköpare måste du ha klara och tydliga visioner. Varje varumärke och varje produkt måste fylla ett berättigande i sortimentsmixen. Det går fort och då måste fördelning budget och varuflöde var mycket effektivt för att lagret hela tiden ska vara kurant och varuväxlingen snabb. Kunderna förväntar sig nyheter i mycket snabbare takt. Men med rätt analysarbete och väl avvägda inköp kan du skapa positiva varuflöden som minskar överköp och inte skapar reaförluster. 

Vad tar du med från Nitty Gritty till nya jobbet?
- Erfarenhet, varumärkeskunnande samt kvalitetstänk och konsumentkännedom. 

Hur ska du hitta nya varumärken; kommer du att åka på mässor?
- Nej, inte initialt. Vi får se på sikt vad som behövs. Det här är en ny roll och ett ganska nytt identifierat behov inom H&M så det kommer ta ett tag innan allt är på plats och vi vet var vi behöver använda vår styrka bäst.

- Genom lanseringen av nya Afound så ökar andelen externa varumärken väldigt mycket. Men i dag arbetar koncernen med externa varumärken inom samtliga av koncepten som ligger i New Business.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kedjan som är mästare på inspiration

En temporär blomavdelning, selektiva designsamarbeten eller popup-gästspel av små nischmärken. Resultatet blir en modedestination som kunderna älskar och konkurrenterna avundas.

Jobb & Karriär
Hon har bytt roll hos Eivy

Vill skapa skoklassiker

Ny designutbildning i Åre

Balenciaga à la Provrummet

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Nyhetsbrev

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Arkiv

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Schnayderman's hjälpande hand

Stockholmsbaserat modemärke väcker liv i klassisk kampanj och skänker pengar till organisation.

Modemässa med hållbart i fokus

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

Från RMPR till Presskontakterna

Lanserar leveranstjänst för kläder i 36 svenska städer

Skandinaviskt under ett tak

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

"Pekskärmarna har blivit ett extra försäljningsverktyg"

Så sålde Inditex

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

De ger randen ny hemvist

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

Hon ska guida till rätt klapp

Ras för skohandeln

Minussiffror i modehandeln i november, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Därtill har december inte heller inletts bra.

Julklappar för 23 miljarder

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Zalando skrotar Bread & Butter

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.194