23948sdkhjf

Han går till H&M

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Hugo Bergström Wiik ska ansvara för en ny avdelning med fokus på inköp av externa varumärken inom H&M.

Hugo Bergström Wiik lämnar Nitty Gritty efter 15 år och kliver på en ny tjänst inom H&M-gruppen och får titeln business support manager. Han tillträder 9 april.

Arbetet  innebär i praktiken ansvar för en ny avdelning med fokus på att stärka upp H&Ms arbete med att köpa in externa varumärken inom samtliga koncept.

Vad blir den stora skillnaden och utmaningen på H&M? 

- På H&M kommer jag bara att jobba strategiskt och fungera som stöd gentemot inköparna inom respektive koncept.

- Jag har 20 års erfarenhet som inköpare av externa varumärken inom många olika segment. Den erfarenheten kommer jag ha stor nytta av när jag tillsammans med mitt team skall jobba fram nya strategier för de olika koncepten när det gäller inköp av externa varumärken. Något som man inom koncernen har definierat som en viktig del av det framtida H&M. 

Hur har inköparrollen förändrats under åren du varit i yrket?
- Väldigt mycket har förändrats  och förändras fortfarande varje dag i och med den snabba utvecklingen av framförallt e-handeln.

Läs också: Vintagemode hos & Other Stories

- Konkurrensen är hård  och som inköpare måste du ha klara och tydliga visioner. Varje varumärke och varje produkt måste fylla ett berättigande i sortimentsmixen. Det går fort och då måste fördelning budget och varuflöde var mycket effektivt för att lagret hela tiden ska vara kurant och varuväxlingen snabb. Kunderna förväntar sig nyheter i mycket snabbare takt. Men med rätt analysarbete och väl avvägda inköp kan du skapa positiva varuflöden som minskar överköp och inte skapar reaförluster. 

Vad tar du med från Nitty Gritty till nya jobbet?
- Erfarenhet, varumärkeskunnande samt kvalitetstänk och konsumentkännedom. 

Hur ska du hitta nya varumärken; kommer du att åka på mässor?
- Nej, inte initialt. Vi får se på sikt vad som behövs. Det här är en ny roll och ett ganska nytt identifierat behov inom H&M så det kommer ta ett tag innan allt är på plats och vi vet var vi behöver använda vår styrka bäst.

- Genom lanseringen av nya Afound så ökar andelen externa varumärken väldigt mycket. Men i dag arbetar koncernen med externa varumärken inom samtliga av koncepten som ligger i New Business.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Presskontakterna

Från Thomas Sabo till pr- och kommunikationsbyrån.

JC i konkurs – då hämtar WeSC tillbaka varor

JC ansöker om konkurs

I tisdags avbröts rekonstruktionen och på torsdagen ansökte bolaget om konkurs.

Plus

Med blick för snabba affärer

På sex år har Chiquelle nått 40 miljoner kronor i omsättning. Så här bygger vd Pouya Boland e-handelsbolagets framgångar.

Frank Dandy växer digitalt

Butiksnytt
Jumperfabriken väljer varuhus

Fortsätter öppna pop up-butiker för att nå nya kunder.

Nyhetsbrev

Butiksnytt
& Other Stories öppnar Varuhuset

En blinkning till en tidigare hyresgäst.

Arkiv

H&M bjuder på transparens på produktnivå

Jobb & Karriär
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

Blankdays testar USA – öppnar pop up i New York

Ska etableras internationellt.

Stockmann sänker prognos

JC avslutar rekonstruktionen: "syftet antas inte bli uppnått"

"Konsumenten vilseleds om hållbar bomull"

Snedvriden konkurrens när ickehållbar bomull marknadsförs som hållbar, enligt färsk debattartikel.

Studio för Eduards Accessories

Daniel Wellington ökar utdelningen

Trög utveckling för Åhléns modedel

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Plus

Only på butiksoffensiv i Sverige

Danska Only Stores storsatsar med flera hundra butiksöppningar i Europa och ett femtiotal i Sverige. – Vi tror på fysisk retail, säger Jens Kristian Holberg, regionchef på Only Stores i Sverige.

Plus

Hundraåring återuppstår i Kiruna

När Kirunas stadskärna rivs och en ny byggs, väntar en ny era för handlarna. Följ med till staden som genomgår en världsunik omvandling.

Jobb & Karriär
Från NA-KD till Yaytrade

Marknadsplatsen rekryterar från modehandlaren.

Tre modebutiker i Helsingborg i konkurs på kort tid

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Danska Zizzi sålt

Återvinn med Arket

Jobb & Karriär
Hon ska arbeta med Morris Stockholm

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Vilka vinner i år? - gör din röst hörd

Lågprismodekedja i konkurs

Prisad modeduo inspireras av eget bröllop

Datum för tre kommande CFW släppta

Levi Strauss planerar öppna 100 butiker

Föreslås till skohandlaren

Prisas av Divas och Svenskt Sportforum

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.174