Han går till H&M

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Hugo Bergström Wiik ska ansvara för en ny avdelning med fokus på inköp av externa varumärken inom H&M.

Hugo Bergström Wiik lämnar Nitty Gritty efter 15 år och kliver på en ny tjänst inom H&M-gruppen och får titeln business support manager. Han tillträder 9 april.

Arbetet  innebär i praktiken ansvar för en ny avdelning med fokus på att stärka upp H&Ms arbete med att köpa in externa varumärken inom samtliga koncept.

Vad blir den stora skillnaden och utmaningen på H&M? 

- På H&M kommer jag bara att jobba strategiskt och fungera som stöd gentemot inköparna inom respektive koncept.

- Jag har 20 års erfarenhet som inköpare av externa varumärken inom många olika segment. Den erfarenheten kommer jag ha stor nytta av när jag tillsammans med mitt team skall jobba fram nya strategier för de olika koncepten när det gäller inköp av externa varumärken. Något som man inom koncernen har definierat som en viktig del av det framtida H&M. 

Hur har inköparrollen förändrats under åren du varit i yrket?
- Väldigt mycket har förändrats  och förändras fortfarande varje dag i och med den snabba utvecklingen av framförallt e-handeln.

Läs också: Nya protester mot H&M i New York

- Konkurrensen är hård  och som inköpare måste du ha klara och tydliga visioner. Varje varumärke och varje produkt måste fylla ett berättigande i sortimentsmixen. Det går fort och då måste fördelning budget och varuflöde var mycket effektivt för att lagret hela tiden ska vara kurant och varuväxlingen snabb. Kunderna förväntar sig nyheter i mycket snabbare takt. Men med rätt analysarbete och väl avvägda inköp kan du skapa positiva varuflöden som minskar överköp och inte skapar reaförluster. 

Vad tar du med från Nitty Gritty till nya jobbet?
- Erfarenhet, varumärkeskunnande samt kvalitetstänk och konsumentkännedom. 

Hur ska du hitta nya varumärken; kommer du att åka på mässor?
- Nej, inte initialt. Vi får se på sikt vad som behövs. Det här är en ny roll och ett ganska nytt identifierat behov inom H&M så det kommer ta ett tag innan allt är på plats och vi vet var vi behöver använda vår styrka bäst.

- Genom lanseringen av nya Afound så ökar andelen externa varumärken väldigt mycket. Men i dag arbetar koncernen med externa varumärken inom samtliga av koncepten som ligger i New Business.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sara Danius till designhögskola

Sortimentsöversyn och vässat kunderbjudande väntar MQ

Modekedjan måste förbättra sitt kunderbjudande, se över sortimentet och bli vassare i såväl de fysiska butikerna som online, menar styrelseordförande Claes-Göran Sylvén.

Barnavdelningen flyttas när japansk kedja utökar

Muji bygger stort och nytt på Åhléns City i Stockholm. Barnavdelningen flyttas under hösten successivt till andra ytor i varuhuset.

Mulberry rasar efter svag brittisk trend

MQ vinstvarnar - varm sommar gav mindre trafik

Jobb & Karriär
Peak Performance tappar vd - lämnar modebranschen

Efter fyra år lämnar vd:n modesportföretaget. Peak Performance fick nyligen nya ägare.

Nyhetsbrev

Plus

NA-KD i stor butiksoffensiv

Tillväxtraketen på nätet gör offlinesatsning som ska dra upp omsättningen.

Arkiv

Colettes final hos Afound

Snart startar utförsäljning av den parisiska modedestinationens kvarvarande lager i butik och digitalt.

Framgång för Boozt

E-handlare sponsrar visningsvecka

Chiquelle blir officiell sponsor till kommande Fashion Week Stockholm.

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Tar över hotell i New York

Så ska mode- och inredningsbolaget synas under modeveckan i New York.

Dags för nytt innehåll i The Lobby

På hotell med Panos Emporio

Velour by Nostalgi nystartar efter konkurs

Nu börjar ett nytt kapitel för märket med grundaren Per Andersson som ensam ägare.

Plus

Modekvartett om våren 2019

Fyra tongivande kreatörer i samtal med Habit om nedskalade kollektioner och långsiktiga, mindre säsongsbundna produkter.

Jobb & Karriär
Nytt designteam hos Daily Sports

Odd Molly tappar - satsar mot nya marknader

Trögt andra kvartal för Odd Molly som nu planerar stänga butiker och lägga ökat fokus på att nå nya marknader.

Resultatförbättring för Lindex - men butiksstängningar väntar

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - ny vd på plats

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Värmen sänker tron på framtiden

Från ABB till Coloreel

Ny butik och nya varumärken

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Billigare kläder och skor

Nya hos MQ

Selfridges storsatsar på accessoarer

Från John Henric till Najell

Scorett på turné

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.148