23948sdkhjf

Han går till H&M

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Hugo Bergström Wiik ska ansvara för en ny avdelning med fokus på inköp av externa varumärken inom H&M.

Hugo Bergström Wiik lämnar Nitty Gritty efter 15 år och kliver på en ny tjänst inom H&M-gruppen och får titeln business support manager. Han tillträder 9 april.

Arbetet  innebär i praktiken ansvar för en ny avdelning med fokus på att stärka upp H&Ms arbete med att köpa in externa varumärken inom samtliga koncept.

Vad blir den stora skillnaden och utmaningen på H&M? 

- På H&M kommer jag bara att jobba strategiskt och fungera som stöd gentemot inköparna inom respektive koncept.

- Jag har 20 års erfarenhet som inköpare av externa varumärken inom många olika segment. Den erfarenheten kommer jag ha stor nytta av när jag tillsammans med mitt team skall jobba fram nya strategier för de olika koncepten när det gäller inköp av externa varumärken. Något som man inom koncernen har definierat som en viktig del av det framtida H&M. 

Hur har inköparrollen förändrats under åren du varit i yrket?
- Väldigt mycket har förändrats  och förändras fortfarande varje dag i och med den snabba utvecklingen av framförallt e-handeln.

Läs också: H&M testar biobränsle med Maersk

- Konkurrensen är hård  och som inköpare måste du ha klara och tydliga visioner. Varje varumärke och varje produkt måste fylla ett berättigande i sortimentsmixen. Det går fort och då måste fördelning budget och varuflöde var mycket effektivt för att lagret hela tiden ska vara kurant och varuväxlingen snabb. Kunderna förväntar sig nyheter i mycket snabbare takt. Men med rätt analysarbete och väl avvägda inköp kan du skapa positiva varuflöden som minskar överköp och inte skapar reaförluster. 

Vad tar du med från Nitty Gritty till nya jobbet?
- Erfarenhet, varumärkeskunnande samt kvalitetstänk och konsumentkännedom. 

Hur ska du hitta nya varumärken; kommer du att åka på mässor?
- Nej, inte initialt. Vi får se på sikt vad som behövs. Det här är en ny roll och ett ganska nytt identifierat behov inom H&M så det kommer ta ett tag innan allt är på plats och vi vet var vi behöver använda vår styrka bäst.

- Genom lanseringen av nya Afound så ökar andelen externa varumärken väldigt mycket. Men i dag arbetar koncernen med externa varumärken inom samtliga av koncepten som ligger i New Business.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer, uppger Di Weekend.

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

Så sålde New Wave

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Nyhetsbrev

Fortsatt stora utmaningar för WeSC

Arkiv

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

Nelly söker ny logistiklösning

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

Jobb & Karriär
Generationsskifte hos Hestra

Fjärde generationen tar över ledningen i handskföretaget.

1

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

Säger tack med kampanj

Sålde 1 240 par strumpor på en helg. Nu firas ettårsdagen med buller och bång.

Ny ägare till Rayville

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Danska ägaren tror på comeback i Sverige och internationellt.

Så kan ett framtidslöfte se ut

Fortsatt supertrögt för Odd Molly

Så sålde Björn Borg

Lovprisade hållbarhetsess

Bite Studios, Atacac, Nudie jeans och Re:newcell förärades på onsdagen hållbarhetspriset Encouragement for Action

Lätta fötter på Nordic Shoe and Bag Fair

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Utställarna bjuder på gångvänligt skomode inför 2020 med en uppsjö av enkla sandaler till flerfärgade klumpsneakers.

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Morris Stockholm skiftar vd och letar ny butikslokal

Modebolaget letar inte bara nytt butiksläge i Stockholms city utan även ny vd då Magnus Åberg lämnade posten i slutet av juni i år.

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Revolver bygger ut – blir två mässor

Scotch & Soda med ny byrå

Tolv till Illum

Näst största ägaren minskar i Kappahl

Nu öppnar Depop fysiskt i Europa

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.135