23948sdkhjf

Så sålde Inditex

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Tillväxten beskrivs som stabil och den den jämförbara försäljningen steg med 5 procent under helåret 2017/18. Online växte modekoncernen rejält.

Modekoncernens, där bland andra Zara, Pull & Bear och Massimo Dutti ingår, nettoomsättning ökade med 9 procent till 25,3 miljarder euro för räkenskapsåret 2017/18 som avslutades 31 januari 2018.  EBITDA ökade med 4 procent till 5,3 miljader euro.
EBIT-resultatet landade på 4,3 miljarder euro och nettoresultatet blev 3,37 miljader euro vilket var en ökning med 7 procent.

Försäljningen online växte med 41 procent och står för 10 procent av den totala försäljningen, 12 procent i de länder där både fysiska butiker och e-handel är etablerad.

I lokala valutor uppgick försäljningsökningen till 10 procent under året och i jämförbara enheter ökade med försäljningen med 5 procent. Tillväxten ska enligt bolaget vara god i alla länder och koncept.

Under räkenskapsåret öppnade modekoncernen 524 butiker på 83 marknader och med butiksöppningar och stängningar uppgick nettoökningen av antalet butiker till 183. 

144 av koncernens så kallade flaggskeppsbutiker byggdes ut och 122 gjordes om och totalt uppgick antalet butiker vid räkenskapsårets slut till 7 475.

Butiksförsäljningen ökade med 9 procent i lokala valutor efter rapportperiodens slut, mellan 1 februari och 11 mars.

Under året öppnade koncernen första butikerna i Vitryssland och lanserade e-handel i Indien, Vietnam, Singapore, Thailand och Malaysia. Fokus ligger inte oväntat på att integrera e-handelsförsäljning och butikerna och sajterna hade 2,42 miljarder besök och som mest lades 249 000 ordrar per timme. Koncernens åtta varumärken har tillsammans 121 miljoner följare inom sociala medier.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Från Åhléns till MQ

Hon är ny försäljningschef för MQ och kommer närmast från tung post hos varuhuskedjan.

Jobb & Karriär
"Jag är en bra parhäst till entreprenörer"

Hon går från reklambyråvärlden till en nyinrättad post hos modeföretaget.

Asos vinstvarnar

Peking för Acne Studios

Handlarna tappar tron till jul

Så vill Scorett uppmana till hållbar konsumtion

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Trio till Eivy

De är nya hos sportmodeföretaget och kommer in med kompetens från bland andra Sportamore, Skincity och Wakakuu.

Arkiv

Butiksnytt
Här öppnar XXL

H&M nära förväntningarna

Modekoncernens försäljning steg med 6 procent under fjärde kvartalet.

Ny designutbildning i Åre

Jobb & Karriär
Hon har bytt roll hos sportmodeföretaget

Kedjan som är mästare på inspiration

En temporär blomavdelning, selektiva designsamarbeten eller popup-gästspel av små nischmärken. Resultatet blir en modedestination som kunderna älskar och konkurrenterna avundas.

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Balenciaga à la Provrummet

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Vill skapa skoklassiker

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Schnayderman's hjälpande hand

Stockholmsbaserat modemärke väcker liv i klassisk kampanj och skänker pengar till organisation.

Från RMPR till Presskontakterna

Modemässa med hållbart i fokus

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Hon ska guida till rätt klapp

Julklappar för 23 miljarder

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.186