23948sdkhjf

Så sålde Inditex

Tillväxten beskrivs som stabil och den den jämförbara försäljningen steg med 5 procent under helåret 2017/18. Online växte modekoncernen rejält.

Modekoncernens, där bland andra Zara, Pull & Bear och Massimo Dutti ingår, nettoomsättning ökade med 9 procent till 25,3 miljarder euro för räkenskapsåret 2017/18 som avslutades 31 januari 2018.  EBITDA ökade med 4 procent till 5,3 miljader euro.
EBIT-resultatet landade på 4,3 miljarder euro och nettoresultatet blev 3,37 miljader euro vilket var en ökning med 7 procent.

Försäljningen online växte med 41 procent och står för 10 procent av den totala försäljningen, 12 procent i de länder där både fysiska butiker och e-handel är etablerad.

I lokala valutor uppgick försäljningsökningen till 10 procent under året och i jämförbara enheter ökade med försäljningen med 5 procent. Tillväxten ska enligt bolaget vara god i alla länder och koncept.

Under räkenskapsåret öppnade modekoncernen 524 butiker på 83 marknader och med butiksöppningar och stängningar uppgick nettoökningen av antalet butiker till 183. 

144 av koncernens så kallade flaggskeppsbutiker byggdes ut och 122 gjordes om och totalt uppgick antalet butiker vid räkenskapsårets slut till 7 475.

Butiksförsäljningen ökade med 9 procent i lokala valutor efter rapportperiodens slut, mellan 1 februari och 11 mars.

Under året öppnade koncernen första butikerna i Vitryssland och lanserade e-handel i Indien, Vietnam, Singapore, Thailand och Malaysia. Fokus ligger inte oväntat på att integrera e-handelsförsäljning och butikerna och sajterna hade 2,42 miljarder besök och som mest lades 249 000 ordrar per timme. Koncernens åtta varumärken har tillsammans 121 miljoner följare inom sociala medier.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094