Så sålde Inditex

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Tillväxten beskrivs som stabil och den den jämförbara försäljningen steg med 5 procent under helåret 2017/18. Online växte modekoncernen rejält.

Modekoncernens, där bland andra Zara, Pull & Bear och Massimo Dutti ingår, nettoomsättning ökade med 9 procent till 25,3 miljarder euro för räkenskapsåret 2017/18 som avslutades 31 januari 2018.  EBITDA ökade med 4 procent till 5,3 miljader euro.
EBIT-resultatet landade på 4,3 miljarder euro och nettoresultatet blev 3,37 miljader euro vilket var en ökning med 7 procent.

Försäljningen online växte med 41 procent och står för 10 procent av den totala försäljningen, 12 procent i de länder där både fysiska butiker och e-handel är etablerad.

I lokala valutor uppgick försäljningsökningen till 10 procent under året och i jämförbara enheter ökade med försäljningen med 5 procent. Tillväxten ska enligt bolaget vara god i alla länder och koncept.

Under räkenskapsåret öppnade modekoncernen 524 butiker på 83 marknader och med butiksöppningar och stängningar uppgick nettoökningen av antalet butiker till 183. 

144 av koncernens så kallade flaggskeppsbutiker byggdes ut och 122 gjordes om och totalt uppgick antalet butiker vid räkenskapsårets slut till 7 475.

Butiksförsäljningen ökade med 9 procent i lokala valutor efter rapportperiodens slut, mellan 1 februari och 11 mars.

Under året öppnade koncernen första butikerna i Vitryssland och lanserade e-handel i Indien, Vietnam, Singapore, Thailand och Malaysia. Fokus ligger inte oväntat på att integrera e-handelsförsäljning och butikerna och sajterna hade 2,42 miljarder besök och som mest lades 249 000 ordrar per timme. Koncernens åtta varumärken har tillsammans 121 miljoner följare inom sociala medier.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Peak Performance tappar vd - lämnar modebranschen

Efter fyra år lämnar vd:n modesportföretaget. Peak Performance fick nyligen nya ägare.

Plus

NA-KD i stor butiksoffensiv

Tillväxtraketen på nätet gör offlinesatsning som ska dra upp omsättningen.

Colettes final hos Afound

Snart startar utförsäljning av den parisiska modedestinationens kvarvarande lager i butik och digitalt.

E-handlare sponsrar visningsvecka

Chiquelle blir officiell sponsor till kommande Fashion Week Stockholm.

Framgång för Boozt

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Nyhetsbrev

Tar över hotell i New York

Så ska mode- och inredningsbolaget synas under modeveckan i New York.

Arkiv

Dags för nytt innehåll i The Lobby

På hotell med Panos Emporio

Plus

Modekvartett om våren 2019

Fyra tongivande kreatörer i samtal med Habit om nedskalade kollektioner och långsiktiga, mindre säsongsbundna produkter.

Velour by Nostalgi nystartar efter konkurs

Nu börjar ett nytt kapitel för märket med grundaren Per Andersson som ensam ägare.

Jobb & Karriär
Nytt designteam hos Daily Sports

Odd Molly tappar - satsar mot nya marknader

Trögt andra kvartal för Odd Molly som nu planerar stänga butiker och lägga ökat fokus på att nå nya marknader.

Resultatförbättring för Lindex - men butiksstängningar väntar

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - ny vd på plats

Från ABB till Coloreel

Värmen sänker tron på framtiden

Ny butik och nya varumärken

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Billigare kläder och skor

Nya hos MQ

Selfridges storsatsar på accessoarer

Scorett på turné

Från John Henric till Najell

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.158