23948sdkhjf

Så sålde Inditex

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Tillväxten beskrivs som stabil och den den jämförbara försäljningen steg med 5 procent under helåret 2017/18. Online växte modekoncernen rejält.

Modekoncernens, där bland andra Zara, Pull & Bear och Massimo Dutti ingår, nettoomsättning ökade med 9 procent till 25,3 miljarder euro för räkenskapsåret 2017/18 som avslutades 31 januari 2018.  EBITDA ökade med 4 procent till 5,3 miljader euro.
EBIT-resultatet landade på 4,3 miljarder euro och nettoresultatet blev 3,37 miljader euro vilket var en ökning med 7 procent.

Försäljningen online växte med 41 procent och står för 10 procent av den totala försäljningen, 12 procent i de länder där både fysiska butiker och e-handel är etablerad.

I lokala valutor uppgick försäljningsökningen till 10 procent under året och i jämförbara enheter ökade med försäljningen med 5 procent. Tillväxten ska enligt bolaget vara god i alla länder och koncept.

Under räkenskapsåret öppnade modekoncernen 524 butiker på 83 marknader och med butiksöppningar och stängningar uppgick nettoökningen av antalet butiker till 183. 

144 av koncernens så kallade flaggskeppsbutiker byggdes ut och 122 gjordes om och totalt uppgick antalet butiker vid räkenskapsårets slut till 7 475.

Butiksförsäljningen ökade med 9 procent i lokala valutor efter rapportperiodens slut, mellan 1 februari och 11 mars.

Under året öppnade koncernen första butikerna i Vitryssland och lanserade e-handel i Indien, Vietnam, Singapore, Thailand och Malaysia. Fokus ligger inte oväntat på att integrera e-handelsförsäljning och butikerna och sajterna hade 2,42 miljarder besök och som mest lades 249 000 ordrar per timme. Koncernens åtta varumärken har tillsammans 121 miljoner följare inom sociala medier.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

"Vi kommer se början på en e-handelsdöd"

TRENDER 2019: Det spår Lars-Åke Tollemark, vd för Unibal Rodamco Westfield i Norden.

Ny hemvist för Ida Sjöstedt

Modeföretaget huserar numera på Kungsholmen och har därtill ny presskontakt.

Naturnära långsiktighet - möt Ores

Lisa Thörnqvist väljer omsorgsfullt ekologiska och naturnära material i en finstämd palett till nystartade varumärket Ores.

Jobb & Karriär
Kliver in i ny roll hos Lindex

Landschef blir kedjans försäljningsdirektör.

Björn Borg avslutar i fin form

Rörelseresultatet ökade med nära 30 procent i fjol.

Jobb & Karriär
Går till Daily Sports

Har förflutet från Whyred, Acne Studios och Gant.

Nyhetsbrev

Retrostrumpbyxor i ny tappning

Terezia Prazska lanserar klassiska tjeckiska barntajts med hängslen i Sverige under märket Silly Silas.

Arkiv

Butiksnytt
Nytt mode- och inredningskoncept till Växjö

Butiken följer på den första etableringen i Jönköping.

Så sålde Sportamore

XXL tappar chef

Plus

”Ge kunden upplevelser”

Lindex digitala satsning över förväntan

Modekedjan uppges vara nöjd med närvaron på Asos.

Opinionsbildare inom hållbart mode prisas

Hon är Sveriges Second Hand Profil 2019.

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Barnklädeskedja upplevs mest grön

Polarn O. Pyret kammade hem utmärkelse för nionde året i rad.

Satsar fysiskt och med e-handel i Europa

Minskad modeförsäljning för Lexington Company

Stinaa.J till Åhléns

Skomärket satsar med första återförsäljare.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Karl Lagerfeld död

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Sportamore lägger till marknad

Här öppnar varuhusjätten outlet

Ny vd till Pandora

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Tvärstopp för Odd Molly

Stärkt Lindex

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.172