23948sdkhjf

Streetbutik öppnar i Avion

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nu väntar Umeå för Patches & Pins. Butikskonceptet såg dagens ljus i Sundvall i mars i fjol. "Den typ av butik som vi driver saknas i de allra flesta köpcentrum runt om i landet".

23 mars öppnar street- och skatebutikskonceptet Patches & Pins butik om 106 kvadratmeter i köpcentrumet Avion i Umeå. Avtalet är ett nio månader långt pop up-kontrakt med sikte på långsiktig förlängning både från butiksinnehavarnas och Avions sida.

Lokalen som initialt var tänkt till konceptet blev av olika anledningar inte ledig och till Habit säger en av butiksinnehavarna Rasmus Molund att även om ytan kan kännas för stor för konceptet så blir det här månaderna en möjlighet att utvärdera skillnaden på att driva butik på 50 och 100 kvadratmeter.

Det har gått ett år sedan Patches & Pins öppnade första butiken i köpcentrumet Birsta city utanför Sundsvall och utfallet har varit positivt.

- Det har går bra och vi är över budget så vi är nöjda. Därför kör vi kör vidare i Birsta och öppnar i Umeå. Starka köpcentrum passar oss bra och gynnar konceptet. Kundflödet finns redan genom att alla stora butikskedjor och den typ av butik som vi driver saknas i de allra flesta köpcentrum runt om i landet.Vi har fått ett bra gensvar och det känns som att vår butik tillför något och breddar utbud som annars är mycket kedjor, säger Rasmus Molund till Habit.

Bakom butikerna står Rasmus Molund och Andreas Wengelin och i och med satsningen med med butiken i Umeå kommer en ny delägare, Jonas Spolander, in. Han är bosatt i Umeå och ska agera butikssamordnare för båda butikerna.

Enligt Rasmus Molund blir konceptet i Umeå i princip detsamma som för butiken i Sundsvall. Kärnan är streetwear med fokus på mössor och kepsar samt accessoarer. I butikerna finns även skatehårdvara då grundarna har skatebakgrund och tycker att utbudet saknas i Sundsvall och Umeå. I övrigt byts några varumärken ut efter ett års test.

Huvudvarumärken är fortfarande företagets egna varumärken Sqrtn och Appertiff därtill satsar trion på Dedicated i butikerna då utfallet i Sundsvall varit bra. Därtill finns accessoarer från märken som bland andra Mitchell and Ness, New Era, Brixton, Stance, Trasher och Happy Socks i sortimentet som även rymmer svenska varumärken som Polar Skate, Lemmelkaffe, Random Bastards och Eivy.

- Vi gör även en del egna basprodukter som kepsar och t-shirts under varumärket Patches and Pins. Märket kan bäras som den basvara det är eller så kan kunden själv specialdesigna i butiken med våra märken och värmepress på plats. Vi jobbar även med att involvera lokala konstnärer som kan vara med och ta fram märken till butiken. I Sundsvall har vi samarbetat med John Beijer och Fredrik Wimmercranz, säger Rasmus Molund.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Club Xprs i konkurs: "Externa handelsplatser var fel strategi"

Vd Victor Appelqvist berättar för Habit om konkursbeslutet.

Habit Modegalan
Här är finalisterna i Årets kreativa kundupplevelse

De nominerade i Habits Modegalans Årets kreativa kundupplevelse riktar sig till olika målgrupper.

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Lågprissatsning i konkurs

Club Xprs med fyra varuhus och onlineförsäljning har försatts i konkurs, skriver Market.

Så gör H&M med Nyden

Superdry vinstvarnar

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Designar åt Uniqlo

Samarbetskollektionen ska värma kunder i höst.

Arkiv

Butiksnytt
Fullföljer butiksetableringsplan - två nya butiker i Stockholm

I torsdags öppnade de nederländska modeföretaget butik i Täby centrum och innan jul väntar ytterligare en butik i Stockholm.

Stor klädkedja DNA-sprejar kosmetika

Habit Modegalan
Snart dags för Habit Modegalan

Plus

Bra fart för profilleverantörerna

Tar Y/Project till herrmodemässa

Han gästar Pitti Uomo med Parisbaserat varumärke.

Butiksnytt
I dag öppnar D.Brand x Friends

Här är Kim och David Pirzadehs nya butikskoncept.

Flattered med ny storägare

Köper tillbaka eget märke

Johan Lindeberg får modejätte med sig när han nu förvärvar varumärke han grundat.

Habit Modegalan
Här öppnar Our Legacy

Galanominerade Our Legacy intar en ny marknad med sin femte butik.

Cos växer upp och ned

Satsar på manlig fägring

Kändispar för Ellos

De har plockat fram två kollektioner i samarbete med Ellos och syns även i e-handlarens julkampanj.

Omställningsår och resultattapp för RNB

Minskad försäljning och försämrat rörelseresultat för modekoncernen som ser framtiden i den ökande e-handeln. Sorgebarnet är verksamheterna på NK.

Plus

Nykomling toppar tillväxtlistan

HABITS MARKNADSNUMMER DEL 6/8: I en bransch som växte med 3 procent gör uppstickaren I Can I Will avtryck.

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

Aplace stänger butik - danskt märke flyttar in

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Intersport slipper returerna 

Norsk modekedja blir dansk

H&M köper in sig i Klarna

Fejkstreetmärke i JC-butik

Care of Carl lägger till ny marknad

Jobb & Karriär
Tar över kreativt på Lacoste

En modern man

MoS mot trend

Jackor från förr

Ny teknikchef till NA-KD

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133