Streetbutik öppnar i Avion

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nu väntar Umeå för Patches & Pins. Butikskonceptet såg dagens ljus i Sundvall i mars i fjol. "Den typ av butik som vi driver saknas i de allra flesta köpcentrum runt om i landet".

23 mars öppnar street- och skatebutikskonceptet Patches & Pins butik om 106 kvadratmeter i köpcentrumet Avion i Umeå. Avtalet är ett nio månader långt pop up-kontrakt med sikte på långsiktig förlängning både från butiksinnehavarnas och Avions sida.

Lokalen som initialt var tänkt till konceptet blev av olika anledningar inte ledig och till Habit säger en av butiksinnehavarna Rasmus Molund att även om ytan kan kännas för stor för konceptet så blir det här månaderna en möjlighet att utvärdera skillnaden på att driva butik på 50 och 100 kvadratmeter.

Det har gått ett år sedan Patches & Pins öppnade första butiken i köpcentrumet Birsta city utanför Sundsvall och utfallet har varit positivt.

- Det har går bra och vi är över budget så vi är nöjda. Därför kör vi kör vidare i Birsta och öppnar i Umeå. Starka köpcentrum passar oss bra och gynnar konceptet. Kundflödet finns redan genom att alla stora butikskedjor och den typ av butik som vi driver saknas i de allra flesta köpcentrum runt om i landet.Vi har fått ett bra gensvar och det känns som att vår butik tillför något och breddar utbud som annars är mycket kedjor, säger Rasmus Molund till Habit.

Bakom butikerna står Rasmus Molund och Andreas Wengelin och i och med satsningen med med butiken i Umeå kommer en ny delägare, Jonas Spolander, in. Han är bosatt i Umeå och ska agera butikssamordnare för båda butikerna.

Enligt Rasmus Molund blir konceptet i Umeå i princip detsamma som för butiken i Sundsvall. Kärnan är streetwear med fokus på mössor och kepsar samt accessoarer. I butikerna finns även skatehårdvara då grundarna har skatebakgrund och tycker att utbudet saknas i Sundsvall och Umeå. I övrigt byts några varumärken ut efter ett års test.

Huvudvarumärken är fortfarande företagets egna varumärken Sqrtn och Appertiff därtill satsar trion på Dedicated i butikerna då utfallet i Sundsvall varit bra. Därtill finns accessoarer från märken som bland andra Mitchell and Ness, New Era, Brixton, Stance, Trasher och Happy Socks i sortimentet som även rymmer svenska varumärken som Polar Skate, Lemmelkaffe, Random Bastards och Eivy.

- Vi gör även en del egna basprodukter som kepsar och t-shirts under varumärket Patches and Pins. Märket kan bäras som den basvara det är eller så kan kunden själv specialdesigna i butiken med våra märken och värmepress på plats. Vi jobbar även med att involvera lokala konstnärer som kan vara med och ta fram märken till butiken. I Sundsvall har vi samarbetat med John Beijer och Fredrik Wimmercranz, säger Rasmus Molund.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Starkt varumärke väntas vinna över snabbt mode

Habit Modebranschens Dag
Han skapar upplevelser i handeln

Så blir den fysiska butiken mer attraktiv. Lyssna på Nicklas Jakobsson, grundare av Suteki, på Habit Modebranschens Dag.

Så mycket ska JC:s butiksförsäljning ökat

De planerar expansion i Sverige

Då öppnar Arket i Stockholm

Nu aviseras öppningsdatumet för kedjans första butik i Sverige."Vi hade otrolig tur som kunde göra om planerna så snabbt efter branden på Biblioteksgatan i november".

Gap: Resultat under förväntan

Nyhetsbrev

Hon ska också samarbeta med Nyden

H&M group släpper fler samarbetspartner för nya varumärket.

Arkiv

Regeringen prisar Acne Studios

Modeföretaget mottog på torsdagen regeringens nyinstiftade exportpris. ”Det ger kraft att fortsätta”, säger vd Mattias Magnusson till Habit.

Plus

Varumärkenas väg till butikshyllan

Med färre mässor och specialistbutiker är det en kamp för nya sportvarumärken att slå sig in på den nordiska marknaden. Habit har följt tre aktörer i matchen om inköparna.

Carven i konkurs

Missa inte Habit Modebranschens Dag

H&M backar ånyo sälj- och köptjänst

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

De har sålt miljoner aktier i Boozt

Dansk skilsmässa - DAFI splittras

En blir två när DAFI delas upp i två sällskap som får skilda fokusområden. Nytt dotterbolag ska sköta modeveckan i Köpenhamn.

Muji i egen regi

Modekoncern i nybildad transportkoalition

Han kampanjar för Stayhard

Kollektivavtal för Rodebjer

Soya Concept förvärvar skoföretag

Modeverksamheten slås samman med danskt skomärke och skapar ny dansk modejätte.

Här öppnar OAS

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Tictail öppnar butik

Efter New York har Tictail öppnat fysisk butik i Stockholm.

Kedjan, e-handlarna och butikerna som höll hela vägen

Jobb & karriär
Hon går till 2NDDAY

Lager 157 hyr in sig i Härlöv

Wish-kunder slipper avgift

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Mässa närmare branschen

Intresset stort för att bli del av Uniqlos svenska team

Den nya Uniqlobutiken kommer att fylla fyra våningar och 1580 kvadratmeter i Sverigehuset på Hamngatan i centrala Stockholm. Arbetet med att rekrytera medarbetare har precis inletts. Intresset är stort för att jobba i den nya butiken.

Lekfullt och kreativt

Designduos kläder miljömärks

Samarbete för Nikben

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.162