23948sdkhjf

Streetbutik öppnar i Avion

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nu väntar Umeå för Patches & Pins. Butikskonceptet såg dagens ljus i Sundvall i mars i fjol. "Den typ av butik som vi driver saknas i de allra flesta köpcentrum runt om i landet".

23 mars öppnar street- och skatebutikskonceptet Patches & Pins butik om 106 kvadratmeter i köpcentrumet Avion i Umeå. Avtalet är ett nio månader långt pop up-kontrakt med sikte på långsiktig förlängning både från butiksinnehavarnas och Avions sida.

Lokalen som initialt var tänkt till konceptet blev av olika anledningar inte ledig och till Habit säger en av butiksinnehavarna Rasmus Molund att även om ytan kan kännas för stor för konceptet så blir det här månaderna en möjlighet att utvärdera skillnaden på att driva butik på 50 och 100 kvadratmeter.

Det har gått ett år sedan Patches & Pins öppnade första butiken i köpcentrumet Birsta city utanför Sundsvall och utfallet har varit positivt.

- Det har går bra och vi är över budget så vi är nöjda. Därför kör vi kör vidare i Birsta och öppnar i Umeå. Starka köpcentrum passar oss bra och gynnar konceptet. Kundflödet finns redan genom att alla stora butikskedjor och den typ av butik som vi driver saknas i de allra flesta köpcentrum runt om i landet.Vi har fått ett bra gensvar och det känns som att vår butik tillför något och breddar utbud som annars är mycket kedjor, säger Rasmus Molund till Habit.

Bakom butikerna står Rasmus Molund och Andreas Wengelin och i och med satsningen med med butiken i Umeå kommer en ny delägare, Jonas Spolander, in. Han är bosatt i Umeå och ska agera butikssamordnare för båda butikerna.

Enligt Rasmus Molund blir konceptet i Umeå i princip detsamma som för butiken i Sundsvall. Kärnan är streetwear med fokus på mössor och kepsar samt accessoarer. I butikerna finns även skatehårdvara då grundarna har skatebakgrund och tycker att utbudet saknas i Sundsvall och Umeå. I övrigt byts några varumärken ut efter ett års test.

Huvudvarumärken är fortfarande företagets egna varumärken Sqrtn och Appertiff därtill satsar trion på Dedicated i butikerna då utfallet i Sundsvall varit bra. Därtill finns accessoarer från märken som bland andra Mitchell and Ness, New Era, Brixton, Stance, Trasher och Happy Socks i sortimentet som även rymmer svenska varumärken som Polar Skate, Lemmelkaffe, Random Bastards och Eivy.

- Vi gör även en del egna basprodukter som kepsar och t-shirts under varumärket Patches and Pins. Märket kan bäras som den basvara det är eller så kan kunden själv specialdesigna i butiken med våra märken och värmepress på plats. Vi jobbar även med att involvera lokala konstnärer som kan vara med och ta fram märken till butiken. I Sundsvall har vi samarbetat med John Beijer och Fredrik Wimmercranz, säger Rasmus Molund.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Sportamore lägger till marknad

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Nyhetsbrev

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Arkiv

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Tvärstopp för Odd Molly

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Stärkt Lindex

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Här bygger H&M om och ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.163