23948sdkhjf

Streetbutik öppnar i Avion

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nu väntar Umeå för Patches & Pins. Butikskonceptet såg dagens ljus i Sundvall i mars i fjol. "Den typ av butik som vi driver saknas i de allra flesta köpcentrum runt om i landet".

23 mars öppnar street- och skatebutikskonceptet Patches & Pins butik om 106 kvadratmeter i köpcentrumet Avion i Umeå. Avtalet är ett nio månader långt pop up-kontrakt med sikte på långsiktig förlängning både från butiksinnehavarnas och Avions sida.

Lokalen som initialt var tänkt till konceptet blev av olika anledningar inte ledig och till Habit säger en av butiksinnehavarna Rasmus Molund att även om ytan kan kännas för stor för konceptet så blir det här månaderna en möjlighet att utvärdera skillnaden på att driva butik på 50 och 100 kvadratmeter.

Det har gått ett år sedan Patches & Pins öppnade första butiken i köpcentrumet Birsta city utanför Sundsvall och utfallet har varit positivt.

- Det har går bra och vi är över budget så vi är nöjda. Därför kör vi kör vidare i Birsta och öppnar i Umeå. Starka köpcentrum passar oss bra och gynnar konceptet. Kundflödet finns redan genom att alla stora butikskedjor och den typ av butik som vi driver saknas i de allra flesta köpcentrum runt om i landet.Vi har fått ett bra gensvar och det känns som att vår butik tillför något och breddar utbud som annars är mycket kedjor, säger Rasmus Molund till Habit.

Bakom butikerna står Rasmus Molund och Andreas Wengelin och i och med satsningen med med butiken i Umeå kommer en ny delägare, Jonas Spolander, in. Han är bosatt i Umeå och ska agera butikssamordnare för båda butikerna.

Enligt Rasmus Molund blir konceptet i Umeå i princip detsamma som för butiken i Sundsvall. Kärnan är streetwear med fokus på mössor och kepsar samt accessoarer. I butikerna finns även skatehårdvara då grundarna har skatebakgrund och tycker att utbudet saknas i Sundsvall och Umeå. I övrigt byts några varumärken ut efter ett års test.

Huvudvarumärken är fortfarande företagets egna varumärken Sqrtn och Appertiff därtill satsar trion på Dedicated i butikerna då utfallet i Sundsvall varit bra. Därtill finns accessoarer från märken som bland andra Mitchell and Ness, New Era, Brixton, Stance, Trasher och Happy Socks i sortimentet som även rymmer svenska varumärken som Polar Skate, Lemmelkaffe, Random Bastards och Eivy.

- Vi gör även en del egna basprodukter som kepsar och t-shirts under varumärket Patches and Pins. Märket kan bäras som den basvara det är eller så kan kunden själv specialdesigna i butiken med våra märken och värmepress på plats. Vi jobbar även med att involvera lokala konstnärer som kan vara med och ta fram märken till butiken. I Sundsvall har vi samarbetat med John Beijer och Fredrik Wimmercranz, säger Rasmus Molund.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tar in kapital för expansion

Jobb & Karriär
Han går till Nelly

Atelier Saman Amel för Mr Porter

Stockholmsbaserad måttsömnadsateljé aktuell med kollektion för herrmodehandlare.

Wood Wood öppnar i London

Här stänger Åhléns också

Jascha i konkurs

Bolaget bakom modemärket har på egen begäran ansökt om konkurs.

Nyhetsbrev

Indiskas vd på topplista över kvinnliga ledare

Arkiv

Jobb & Karriär
Från Nelly till Lyko

Uppstickare tror på ny retailmodell

Det nya konceptet ruskar om de traditionella affärsmodellerna för retail. Sverige är premiärmarknaden.

Så mycket växte e-modehandeln

Ny yta för reseffekter

Han ska omdefiniera begreppet sportbutik

”Det saknas en premiumdestination för sportprodukter i Sverige”.

Modetalanger hyllas av VA

Entreprenörer bakom klädvårdsföretag, duo bakom It's Re:Leased och NA-KD:s expansionschef nådde Veckans Affärers lista för Supertalanger.

Retail Experience Live: "Kundresan i butik slutar inte vid kassan"

Hon kampanjar för Gina Tricot

Influencer och entreprenör i modekedjans sommarkampanj.

Butiksnytt
Aplace återöppnar i ny miljö

Bygger om ytan efter nio år i Brunogallerian.

Skapar smycken till & Other Stories

Stockholmsbaserad juvelerare gör smyckeskollektion åt modekedjan.

Plus

Så ska hon vässa Lindex modeaffär

Bolagets vd, Susanne Ehnbåge, ska utveckla Lindex digitala affärer och stärka intäkter och lönsamhet efter två utmanande år. Habit har träffat henne.

WeSC minskade förlusten och ökade försäljningen

Remake gästar Ringen

Ökad rörelseförlust för Boozt

Branschprofiler till Habits nyhetsstudio – streama intervjuerna live

Dystert för Tiger of Sweden

Nettoomsättning och rörelseresultat backade rejält under tredje kvartalet.

Så många får gå från Gina Tricot – fackliga förhandlingar avslutade

Jobb & Karriär
Han går till Day et

Odd Molly väljer Norrköping

Utmärkelse till Kavat

Ny tillfällig butik för CQP

Får ansvar för Jacket Required och Moda

Jobb & Karriär
Före detta landschef hos H&M till Cervera

Jobb & Karriär
Kliver in i Stig Fram

Campadre fälld av RO

Uniqlo i restaurangsamarbete

Butiksnytt
Nu öppnar Valentino

Butik och kreativ studio i LA för strumpjätte

Jobb & Karriär
Underklädeskedja med ny designchef

Se alla Företagens egna nyheter

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.116