23948sdkhjf

Streetbutik öppnar i Avion

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nu väntar Umeå för Patches & Pins. Butikskonceptet såg dagens ljus i Sundvall i mars i fjol. "Den typ av butik som vi driver saknas i de allra flesta köpcentrum runt om i landet".

23 mars öppnar street- och skatebutikskonceptet Patches & Pins butik om 106 kvadratmeter i köpcentrumet Avion i Umeå. Avtalet är ett nio månader långt pop up-kontrakt med sikte på långsiktig förlängning både från butiksinnehavarnas och Avions sida.

Lokalen som initialt var tänkt till konceptet blev av olika anledningar inte ledig och till Habit säger en av butiksinnehavarna Rasmus Molund att även om ytan kan kännas för stor för konceptet så blir det här månaderna en möjlighet att utvärdera skillnaden på att driva butik på 50 och 100 kvadratmeter.

Det har gått ett år sedan Patches & Pins öppnade första butiken i köpcentrumet Birsta city utanför Sundsvall och utfallet har varit positivt.

- Det har går bra och vi är över budget så vi är nöjda. Därför kör vi kör vidare i Birsta och öppnar i Umeå. Starka köpcentrum passar oss bra och gynnar konceptet. Kundflödet finns redan genom att alla stora butikskedjor och den typ av butik som vi driver saknas i de allra flesta köpcentrum runt om i landet.Vi har fått ett bra gensvar och det känns som att vår butik tillför något och breddar utbud som annars är mycket kedjor, säger Rasmus Molund till Habit.

Bakom butikerna står Rasmus Molund och Andreas Wengelin och i och med satsningen med med butiken i Umeå kommer en ny delägare, Jonas Spolander, in. Han är bosatt i Umeå och ska agera butikssamordnare för båda butikerna.

Enligt Rasmus Molund blir konceptet i Umeå i princip detsamma som för butiken i Sundsvall. Kärnan är streetwear med fokus på mössor och kepsar samt accessoarer. I butikerna finns även skatehårdvara då grundarna har skatebakgrund och tycker att utbudet saknas i Sundsvall och Umeå. I övrigt byts några varumärken ut efter ett års test.

Huvudvarumärken är fortfarande företagets egna varumärken Sqrtn och Appertiff därtill satsar trion på Dedicated i butikerna då utfallet i Sundsvall varit bra. Därtill finns accessoarer från märken som bland andra Mitchell and Ness, New Era, Brixton, Stance, Trasher och Happy Socks i sortimentet som även rymmer svenska varumärken som Polar Skate, Lemmelkaffe, Random Bastards och Eivy.

- Vi gör även en del egna basprodukter som kepsar och t-shirts under varumärket Patches and Pins. Märket kan bäras som den basvara det är eller så kan kunden själv specialdesigna i butiken med våra märken och värmepress på plats. Vi jobbar även med att involvera lokala konstnärer som kan vara med och ta fram märken till butiken. I Sundsvall har vi samarbetat med John Beijer och Fredrik Wimmercranz, säger Rasmus Molund.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Återvunnet klär kultur- och demokratiministern

Alice Bah Kuhnke väljer klänning från Stockholms Stadsmission Remake till årets Nobelfest.

De åker till Pitti Uomo

Holzweiler, Indigofera och Klättermusen bland de nya när Revolver och Pitti Immagine presenterar 17 varumärken som deltar i Scandinavian Manifesto i januari.

1

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

Julklappar för 23 miljarder

Nya krav på modeindustrin

Nu lanseras UN Fashion Industry Charter for Climate Action vid klimattoppmöte COP24. Och det står klart att en gemensam kraftsamling krävs för att minska enorma växthusgasutsläpp.

Prisad frack på Nobelmiddagen

Boråsbaserat modeföretag klär Volvos chefer till Nobelfestligheterna.

Nyhetsbrev

Stipendium till damskräddarelev

Student vid Tillskärarakademin tilldelas stipendium ur fond för kvinnliga hantverkare.

Arkiv

Tretorn i finskt designsamarbete

Tretorn lanserar samarbete med Makia. Kollektionen innefattar regnkläder men även stickade tröjor och accessoarer.

Vågade inköp ger resultat

Så har hans inköp på magkänsla banat väg för framgångar.

Kvarteret lyfts med ny handel

Plats för 20 butiker när Hästen 21 i centrala Stockholm utvecklas. I projektet ingår PK-huset.

Plockar in ny kompetens

Uppdaterad modeshopping till sjöss

Drar sig ur Designers Remix

IC Group fortsätter att sälja av varumärken.

De lanserar virtuellt provrum

3D-pionjärerna och modevisionärerna Atacac tar ännu ett digitalt kliv.

Fokuserar på kläder - säljer accessoarlinjen

Lägger allt krut på kärnverksamheten med modelinjerna Day Birger et Mikkelsen och 2NDDAY.

Ska driva Berendsens hållbarhetsarbete

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

Sportmodemärke satsar med ny e-handel

Han kampanjar för Stayhard

Är ansikte för vinterns festkampanj.

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Gant skrotar Rugger och Diamond G

Modeföretaget samlar all design under en huvudlinje och logotypen för Diamond G blir ny officiell logga för Gant.

Två konkursanmälningar mot JC

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Zalando skrotar Bread & Butter

Kunderna valde bort köpcentrumen

H&M öppnar kafé i London

Nätet störst på Black Friday

Butiksnytt
Caliroots 2.0

Postnord anställer kvartett

Här öppnar It's Pleat

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154