Kläder och skor fortsätter dominera e-handeln

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Kina, Storbritannien, Tyskland, USA och Sverige är de mest populära destinationerna när nordbor handlar på nätet. Danskarna shoppar mest per person och kläder och skor är det som alltjämt handlas mest.

Förra året köpte nordiska konsumenter varor för 209,6 miljarder kronor via nätet. Störst summa handlade svenskarna för: 83,4 miljarder. Danskarna kniper förstaplatsen från norrmännen när det gäller det högsta spenderade beloppet per person: 2 208 kronor per månad. Norge kommer strax efter med 2 116 kronor per person och månad, följt av Sverige med 1 927 och Finland 1 507 kronor. Det framgår av Postnords årliga rapport ”E-handeln i Norden”, som släpptes för tionde gången i rad.

Läs också: Postnord + Wish = sant

Kläder och skor var den vanligaste produktkategorin som handlades via nätet förra året. Av de som e-handlat den senaste månaden hade 36 procent köpt just kläder och skor. Näst vanligast var media (26 procent), följt av hemelektronik (25 procent), skönhet och hälsa (22 procent), möbler och heminredning (11 procent), sport och fritid (11 procent), dagligvaror (9 procent) och barnartiklar och leksaker (7 procent).

Den viktigaste anledningen till att konsumenter väljer att genomföra sina köp via nätet är enligt rapporten att man då kan handla när man vill. Näst viktigast är det att utbudet på nätet är större och bättre än i fysisk butik. Andra viktiga faktorer är att näthandel är billigare än fysisk handel samt att det är mer bekvämt och sparar tid.

Drygt var tredje nordisk konsument handlar från utländska e-handelssidor, och sammanlagt spenderades 36,9 miljarder kronor i andra länder. De mest populära handelsdestinationerna är Kina, Storbritannien, Tyskland, USA och Sverige – var sjätte nordisk e-handlare köper varor från Sverige. Finland är det land där flest vänder sig till utlandet när de handlar på nätet – hela 44 procent.

Allt fler genomför sina köp via mobilen. År 2017 sade 36 procent av alla nordbor att de genomfört ett eller flera köp med mobiltelefonen den senaste månaden. Det kan jämföras med 26 procent året innan. Svenskarna låg i topp. Där uppgav 41 procent att de handlat varor med mobilen den senaste månaden.

De allra flesta nordbor – fyra av fem – anser att det är mycket viktigt att själva få välja var och hur varan ska levereras. Det är även viktigt att få tydlig information om när leveransen kommer att ske, särskilt för svenskar och danskar, där 9 av 10 tyckte att detta var viktigt. Kravet på snabba leveranser på 1-2 dagar var extra viktigt för svenskar och danskar.

”För norrmän och finländare är detta inte lika prioriterat, vilket kan bero på att de handlar mer från utlandet och därför förväntar sig att få leveransen senare”, kommenterar Postnord.

Mer om: Postnord


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

JC har ny ägare - vd har lämnat

I förra veckan bytte den pressade och förlusttyngda modekedjan vd och ägare.

Inkluderande och urbant

Göteborgsbaserad duo ligger bakom nytt badklädesmärke. Första kollektionen lanserades i april.

Jobb & Karriär
Kappahls vd får gå

Modekedjans vd tvingas bort efter oenighet. Lindex och Gina Tricots tidigare vd kliver med omedelbar verkan in som tillförordnad.

Ägarskifte på gång i Acne Studios?

WeSC stänger citybutik

Femte butiken för Jascha

Modeföretaget Jascha Stockholm tar över WeSC tidigare lokal i Stockholms city.

Nyhetsbrev

Plus

Så ska C4 ta tillbaka den regionala handeln

Arkiv

Postnord + Wish = sant

Oförändrad försäljning för H&M

Så utvecklar Kappahl Newbie

Modekedjan testar pop up-koncept för barn- och babyklädeskonceptet och bjuder även in externa varumärken i ny butik i London.

Böter hotar JC - igen

H&M: Ingen bäring i uppköpsrykten

Från Billabong till Gap

1

De tar över Grandpas lokal

Under sensommaren öppnar kläd- och restaurangkoncept på välkänd modeadress på Kungsholmen i Stockholm.

Hologram gav utmärkelse

Plus

Så utmanar fastighetsägaren digitaliseringen

Söder är stadsdelscentrumet i Helsingborg som öppnar i höst. Ägaren Jefast utmanar den pågående digitaliseringen och tar på sig rollen som samhällsbyggare. Habit har varit där.

Mini Rodinis skattkammare

Barnklädesföretaget öppnar ny butik i Stockholm med tydligt hållbarhetsfokus och med favoriter från förr.

Här öppnar Junkyard citybutik

I september öppnar e-handlaren fysisk butik.

Anklagas för sexuella ofredanden – tvingas avgå

Varumärkena som ska boosta Boozt

Inditex ångar på

De har 1 000 nya jobb på lager

Vinner rätten till röda sulan

Vagabond mot nya marknader

Han tar över Bergendahls

Så ska varuhuskedja undvika kollaps

Ur & Penn vann - nu överklagar Daniel Wellington domen

Svensk modeduo till Woolmark Prize

De startar Unique Social

Åhléns dammar av Vide

Uppåt för Malmö city

Stänger en av två butiker

Förvärv inom andrahandsmode

Prisad modedesign - Får Bernadotte Art Awards

Hit går MQ

Plus

Här är de hetaste betallösningarna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.158