Kläder och skor fortsätter dominera e-handeln

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Kina, Storbritannien, Tyskland, USA och Sverige är de mest populära destinationerna när nordbor handlar på nätet. Danskarna shoppar mest per person och kläder och skor är det som alltjämt handlas mest.

Förra året köpte nordiska konsumenter varor för 209,6 miljarder kronor via nätet. Störst summa handlade svenskarna för: 83,4 miljarder. Danskarna kniper förstaplatsen från norrmännen när det gäller det högsta spenderade beloppet per person: 2 208 kronor per månad. Norge kommer strax efter med 2 116 kronor per person och månad, följt av Sverige med 1 927 och Finland 1 507 kronor. Det framgår av Postnords årliga rapport ”E-handeln i Norden”, som släpptes för tionde gången i rad.

Läs också: Postnord + Wish = sant

Kläder och skor var den vanligaste produktkategorin som handlades via nätet förra året. Av de som e-handlat den senaste månaden hade 36 procent köpt just kläder och skor. Näst vanligast var media (26 procent), följt av hemelektronik (25 procent), skönhet och hälsa (22 procent), möbler och heminredning (11 procent), sport och fritid (11 procent), dagligvaror (9 procent) och barnartiklar och leksaker (7 procent).

Den viktigaste anledningen till att konsumenter väljer att genomföra sina köp via nätet är enligt rapporten att man då kan handla när man vill. Näst viktigast är det att utbudet på nätet är större och bättre än i fysisk butik. Andra viktiga faktorer är att näthandel är billigare än fysisk handel samt att det är mer bekvämt och sparar tid.

Drygt var tredje nordisk konsument handlar från utländska e-handelssidor, och sammanlagt spenderades 36,9 miljarder kronor i andra länder. De mest populära handelsdestinationerna är Kina, Storbritannien, Tyskland, USA och Sverige – var sjätte nordisk e-handlare köper varor från Sverige. Finland är det land där flest vänder sig till utlandet när de handlar på nätet – hela 44 procent.

Allt fler genomför sina köp via mobilen. År 2017 sade 36 procent av alla nordbor att de genomfört ett eller flera köp med mobiltelefonen den senaste månaden. Det kan jämföras med 26 procent året innan. Svenskarna låg i topp. Där uppgav 41 procent att de handlat varor med mobilen den senaste månaden.

De allra flesta nordbor – fyra av fem – anser att det är mycket viktigt att själva få välja var och hur varan ska levereras. Det är även viktigt att få tydlig information om när leveransen kommer att ske, särskilt för svenskar och danskar, där 9 av 10 tyckte att detta var viktigt. Kravet på snabba leveranser på 1-2 dagar var extra viktigt för svenskar och danskar.

”För norrmän och finländare är detta inte lika prioriterat, vilket kan bero på att de handlar mer från utlandet och därför förväntar sig att få leveransen senare”, kommenterar Postnord.

Mer om: Postnord


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Peak Performance tappar vd - lämnar modebranschen

Efter fyra år lämnar vd:n modesportföretaget. Peak Performance fick nyligen nya ägare.

Plus

NA-KD i stor butiksoffensiv

Tillväxtraketen på nätet gör offlinesatsning som ska dra upp omsättningen.

Colettes final hos Afound

Snart startar utförsäljning av den parisiska modedestinationens kvarvarande lager i butik och digitalt.

E-handlare sponsrar visningsvecka

Chiquelle blir officiell sponsor till kommande Fashion Week Stockholm.

Framgång för Boozt

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Nyhetsbrev

Tar över hotell i New York

Så ska mode- och inredningsbolaget synas under modeveckan i New York.

Arkiv

Dags för nytt innehåll i The Lobby

På hotell med Panos Emporio

Plus

Modekvartett om våren 2019

Fyra tongivande kreatörer i samtal med Habit om nedskalade kollektioner och långsiktiga, mindre säsongsbundna produkter.

Velour by Nostalgi nystartar efter konkurs

Nu börjar ett nytt kapitel för märket med grundaren Per Andersson som ensam ägare.

Jobb & Karriär
Nytt designteam hos Daily Sports

Odd Molly tappar - satsar mot nya marknader

Trögt andra kvartal för Odd Molly som nu planerar stänga butiker och lägga ökat fokus på att nå nya marknader.

Resultatförbättring för Lindex - men butiksstängningar väntar

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - ny vd på plats

Från ABB till Coloreel

Värmen sänker tron på framtiden

Ny butik och nya varumärken

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Billigare kläder och skor

Nya hos MQ

Selfridges storsatsar på accessoarer

Scorett på turné

Från John Henric till Najell

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.159