23948sdkhjf

Kläder och skor fortsätter dominera e-handeln

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Kina, Storbritannien, Tyskland, USA och Sverige är de mest populära destinationerna när nordbor handlar på nätet. Danskarna shoppar mest per person och kläder och skor är det som alltjämt handlas mest.

Förra året köpte nordiska konsumenter varor för 209,6 miljarder kronor via nätet. Störst summa handlade svenskarna för: 83,4 miljarder. Danskarna kniper förstaplatsen från norrmännen när det gäller det högsta spenderade beloppet per person: 2 208 kronor per månad. Norge kommer strax efter med 2 116 kronor per person och månad, följt av Sverige med 1 927 och Finland 1 507 kronor. Det framgår av Postnords årliga rapport ”E-handeln i Norden”, som släpptes för tionde gången i rad.

Läs också: Nätet störst på Black Friday

Kläder och skor var den vanligaste produktkategorin som handlades via nätet förra året. Av de som e-handlat den senaste månaden hade 36 procent köpt just kläder och skor. Näst vanligast var media (26 procent), följt av hemelektronik (25 procent), skönhet och hälsa (22 procent), möbler och heminredning (11 procent), sport och fritid (11 procent), dagligvaror (9 procent) och barnartiklar och leksaker (7 procent).

Den viktigaste anledningen till att konsumenter väljer att genomföra sina köp via nätet är enligt rapporten att man då kan handla när man vill. Näst viktigast är det att utbudet på nätet är större och bättre än i fysisk butik. Andra viktiga faktorer är att näthandel är billigare än fysisk handel samt att det är mer bekvämt och sparar tid.

Drygt var tredje nordisk konsument handlar från utländska e-handelssidor, och sammanlagt spenderades 36,9 miljarder kronor i andra länder. De mest populära handelsdestinationerna är Kina, Storbritannien, Tyskland, USA och Sverige – var sjätte nordisk e-handlare köper varor från Sverige. Finland är det land där flest vänder sig till utlandet när de handlar på nätet – hela 44 procent.

Allt fler genomför sina köp via mobilen. År 2017 sade 36 procent av alla nordbor att de genomfört ett eller flera köp med mobiltelefonen den senaste månaden. Det kan jämföras med 26 procent året innan. Svenskarna låg i topp. Där uppgav 41 procent att de handlat varor med mobilen den senaste månaden.

De allra flesta nordbor – fyra av fem – anser att det är mycket viktigt att själva få välja var och hur varan ska levereras. Det är även viktigt att få tydlig information om när leveransen kommer att ske, särskilt för svenskar och danskar, där 9 av 10 tyckte att detta var viktigt. Kravet på snabba leveranser på 1-2 dagar var extra viktigt för svenskar och danskar.

”För norrmän och finländare är detta inte lika prioriterat, vilket kan bero på att de handlar mer från utlandet och därför förväntar sig att få leveransen senare”, kommenterar Postnord.

Mer om: Postnord
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Ska vässa Lindex kundupplevelse

Kliver in i en ny roll som creative director. Har ett förflutet hos Monki och Björn Borg och är medgrundare till märket John Sterner.

Nygammal ägare driver JC vidare

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Besparingsprogram för Tiger of Sweden

Ska revolutionera modebranschen – talar på Habit Modebranschens Dag

Nu läggs ytterligare en talare till programmet.

Klart: Camilla Malmströms med ny ägare

Nu är affären i hamn och nya ägare har tagit över den konkursade modekedjan.

Nyhetsbrev

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Arkiv

Ska ånyo uppmuntra till hållbarhet och förnyelse med utmärkelse

Sportamore fick bråttom – öppnar en månad tidigare än planerat

Villervalla stänger butik

In på citygatan flyttar i stället Humana Second Hand.

Jobb & Karriär
Gina Tricots vd lämnar

Återvänder till Tretorn där han kliver på som ny vd och delägare.

"NOOS kan rädda modefackhandeln"

KRÖNIKAN: Never out of stock är revolutionerande och en konkurrensfördel för den lilla handlaren men även för leverantören, skriver Mikael Sandström.

Handlarna splittrade om framtiden – dystert inom sällanköp

Treksta flyttar in i Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Pitti Uomo i siffror

Plus

Så vill de förändra sourcing i grunden

I september i fjol lanserade Elias Gröndal och Carl-Johan Blomqvist plattformen Findsourcing som ska förenkla för inköpare att hitta leverantörer i skobranschen.

Så sålde H&M: ”Omställningsarbetet går i rätt riktning”

Avslappnad silhuett i Florens

Stockmann säger upp 150

Claire Group stannar i familjen

Vagabond får gott gensvar för skoåtervinning

Nu uppmanar skoföretaget återförsäljarna att också samla in skor.

2

Butiksägarna bakom United Retailers: ”Vi önskar dialog och samarbete med leverantörerna”

En grupp modehandlare ligger bakom intressegruppen United Retailers som ska verka för bättre dialog med leverantörer och hitta gemensamma hållbara vägar framåt i en pressad modebransch färgad av "konstanta erbjudanden, rabatter och lockerbjudanden".

Modedesigner aktuell som sommarvärd

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Jobb & Karriär
Masai med nytt team och logotyp

Rekryterar duo och vill bli bättre på att berätta ursprung och riktning.

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Blickar mot öst

Dags för Pitti Uomo

Missa inte årets branschseminarium

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Om influencers får välja

Får betala miljonbelopp för att stänga

Här stänger Tiger of Sweden två butiker

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

Jobb & Karriär
Serieentreprenör föreslås till Touchtech

MQ tar egna varumärken till Afound

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.153