23948sdkhjf

Långt kvar till jämställdhet i handeln

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Det är en lång väg att gå till jämställdhet i handeln: Kvinnor har lägre lön, jobbar mer deltid, är oftare sjuka, utsätts oftare för sexuella trakasserier och blir sällan chefer.

I en ny sammanställning visar Handelsnytt upp statistik om jämställdheten inom handeln. Den visar tydligt att det finns mycket kvar att göra för att få branschen mer jämställd.

Läs också: Klädkedja donerar pengar på kvinnodagen

När det gäller lönen visar statistiken att kvinnor i detaljhandeln i snitt tjänar 1 800 kronor mindre i månaden än sina manliga kollegor (24 300 kronor jämfört med 26 100 för män). Kvinnor jobbar dessutom mer deltid: hela 70 procent jämfört med 50 procent av männen. Den faktiska månadslönen landar då – när deltid räknas in – på 18 480 respektive 25 024 kronor. Det visar siffror från LO:s lönerapport 2017 samt LO:s jämställdhetsbarometer 2018.

Kvinnor tar även ut mer föräldrapenning än män. I snitt för alla branscher i Sverige tar kvinnor ut 276 dagar medan män tar ut 69. Inom handeln tar kvinnor ut lite mer än detta medan männen ligger ungefär på genomsnittet.

Fördelningen av visstidsanställningar i detaljhandeln ser mer jämställd ut: 28 procent hos kvinnor samt 29 procent hos män.

När det gäller sjukdom så är anställda inom handeln generellt lite friskare än genomsnittet, men kvinnor står för nästan dubbelt så många sjukfall som män.

Även när det gäller sexuella trakasserier är kvinnor mer utsatta än sina manliga kollegor: 30 respektive 12 procent. Mer om sexuella trakasserier inom handeln kan läsas i metoo-uppropet #obekvämarbetstid.

Inom matvaruhandeln är 7 av 10 anställda kvinnor, men endast 4 av 10 butikschefer och 2 av 10 handlare.

Läs Handelsnytts sammanställning här.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Ellos öppnar outlet

Butiksnytt
Nu öppnar Denim & Friends

Trio ligger bakom ny fysisk butikssatsning som får premiär i dag. I slutet av september ska kedjan omfatta fem butiker.

Jobb & Karriär
MQ rekryterar ny design- och inköpschef från Weekday

Butiksnytt
Blank the Hub till Skövde

Platser kvar till Habit Modebranschens Dag

Temat i år är branschrevansch.

Nya frimärken ska spegla svensk modeexport

Nyhetsbrev

Plus

Vårens primörer

INKÖP VÅR/SOMMAR 2020: Habits Christina Bild och Linnea Öst tecknar säsongens mest stilsäkra damtrender.

Arkiv

Maxjenny till Mood

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Vad Robyn bar

Valde svenskt modemärke under helgens konsert i Stockholm.

Butiksnytt
Loewe öppnar på NK

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer.

Så sålde New Wave

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

Fortsatt stora utmaningar för WeSC

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

Jobb & Karriär
Generationsskifte hos Hestra

Fjärde generationen tar över ledningen i handskföretaget.

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

Nelly söker ny logistiklösning

1

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Revolver bygger ut – blir två mässor

Scotch & Soda med ny byrå

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.157