Långt kvar till jämställdhet i handeln

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Det är en lång väg att gå till jämställdhet i handeln: Kvinnor har lägre lön, jobbar mer deltid, är oftare sjuka, utsätts oftare för sexuella trakasserier och blir sällan chefer.

I en ny sammanställning visar Handelsnytt upp statistik om jämställdheten inom handeln. Den visar tydligt att det finns mycket kvar att göra för att få branschen mer jämställd.

Läs också: Klädkedja donerar pengar på kvinnodagen

När det gäller lönen visar statistiken att kvinnor i detaljhandeln i snitt tjänar 1 800 kronor mindre i månaden än sina manliga kollegor (24 300 kronor jämfört med 26 100 för män). Kvinnor jobbar dessutom mer deltid: hela 70 procent jämfört med 50 procent av männen. Den faktiska månadslönen landar då – när deltid räknas in – på 18 480 respektive 25 024 kronor. Det visar siffror från LO:s lönerapport 2017 samt LO:s jämställdhetsbarometer 2018.

Kvinnor tar även ut mer föräldrapenning än män. I snitt för alla branscher i Sverige tar kvinnor ut 276 dagar medan män tar ut 69. Inom handeln tar kvinnor ut lite mer än detta medan männen ligger ungefär på genomsnittet.

Fördelningen av visstidsanställningar i detaljhandeln ser mer jämställd ut: 28 procent hos kvinnor samt 29 procent hos män.

När det gäller sjukdom så är anställda inom handeln generellt lite friskare än genomsnittet, men kvinnor står för nästan dubbelt så många sjukfall som män.

Även när det gäller sexuella trakasserier är kvinnor mer utsatta än sina manliga kollegor: 30 respektive 12 procent. Mer om sexuella trakasserier inom handeln kan läsas i metoo-uppropet #obekvämarbetstid.

Inom matvaruhandeln är 7 av 10 anställda kvinnor, men endast 4 av 10 butikschefer och 2 av 10 handlare.

Läs Handelsnytts sammanställning här.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Peak Performance tappar vd - lämnar modebranschen

Efter fyra år lämnar vd:n modesportföretaget. Peak Performance fick nyligen nya ägare.

Plus

NA-KD i stor butiksoffensiv

Tillväxtraketen på nätet gör offlinesatsning som ska dra upp omsättningen.

Colettes final hos Afound

Snart startar utförsäljning av den parisiska modedestinationens kvarvarande lager i butik och digitalt.

E-handlare sponsrar visningsvecka

Chiquelle blir officiell sponsor till kommande Fashion Week Stockholm.

Framgång för Boozt

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Nyhetsbrev

Tar över hotell i New York

Så ska mode- och inredningsbolaget synas under modeveckan i New York.

Arkiv

Dags för nytt innehåll i The Lobby

På hotell med Panos Emporio

Plus

Modekvartett om våren 2019

Fyra tongivande kreatörer i samtal med Habit om nedskalade kollektioner och långsiktiga, mindre säsongsbundna produkter.

Velour by Nostalgi nystartar efter konkurs

Nu börjar ett nytt kapitel för märket med grundaren Per Andersson som ensam ägare.

Jobb & Karriär
Nytt designteam hos Daily Sports

Odd Molly tappar - satsar mot nya marknader

Trögt andra kvartal för Odd Molly som nu planerar stänga butiker och lägga ökat fokus på att nå nya marknader.

Resultatförbättring för Lindex - men butiksstängningar väntar

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - ny vd på plats

Från ABB till Coloreel

Värmen sänker tron på framtiden

Ny butik och nya varumärken

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Billigare kläder och skor

Nya hos MQ

Selfridges storsatsar på accessoarer

Scorett på turné

Från John Henric till Najell

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.137