23948sdkhjf

Långt kvar till jämställdhet i handeln

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Det är en lång väg att gå till jämställdhet i handeln: Kvinnor har lägre lön, jobbar mer deltid, är oftare sjuka, utsätts oftare för sexuella trakasserier och blir sällan chefer.

I en ny sammanställning visar Handelsnytt upp statistik om jämställdheten inom handeln. Den visar tydligt att det finns mycket kvar att göra för att få branschen mer jämställd.

Läs också: Klädkedja donerar pengar på kvinnodagen

När det gäller lönen visar statistiken att kvinnor i detaljhandeln i snitt tjänar 1 800 kronor mindre i månaden än sina manliga kollegor (24 300 kronor jämfört med 26 100 för män). Kvinnor jobbar dessutom mer deltid: hela 70 procent jämfört med 50 procent av männen. Den faktiska månadslönen landar då – när deltid räknas in – på 18 480 respektive 25 024 kronor. Det visar siffror från LO:s lönerapport 2017 samt LO:s jämställdhetsbarometer 2018.

Kvinnor tar även ut mer föräldrapenning än män. I snitt för alla branscher i Sverige tar kvinnor ut 276 dagar medan män tar ut 69. Inom handeln tar kvinnor ut lite mer än detta medan männen ligger ungefär på genomsnittet.

Fördelningen av visstidsanställningar i detaljhandeln ser mer jämställd ut: 28 procent hos kvinnor samt 29 procent hos män.

När det gäller sjukdom så är anställda inom handeln generellt lite friskare än genomsnittet, men kvinnor står för nästan dubbelt så många sjukfall som män.

Även när det gäller sexuella trakasserier är kvinnor mer utsatta än sina manliga kollegor: 30 respektive 12 procent. Mer om sexuella trakasserier inom handeln kan läsas i metoo-uppropet #obekvämarbetstid.

Inom matvaruhandeln är 7 av 10 anställda kvinnor, men endast 4 av 10 butikschefer och 2 av 10 handlare.

Läs Handelsnytts sammanställning här.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

"Vi kommer se början på en e-handelsdöd"

TRENDER 2019: Det spår Lars-Åke Tollemark, vd för Unibal Rodamco Westfield i Norden.

Ny hemvist för Ida Sjöstedt

Modeföretaget huserar numera på Kungsholmen och har därtill ny presskontakt.

Naturnära långsiktighet - möt Ores

Lisa Thörnqvist väljer omsorgsfullt ekologiska och naturnära material i en finstämd palett till nystartade varumärket Ores.

Jobb & Karriär
Kliver in i ny roll hos Lindex

Landschef blir kedjans försäljningsdirektör.

Björn Borg avslutar i fin form

Rörelseresultatet ökade med nära 30 procent i fjol.

Jobb & Karriär
Går till Daily Sports

Har förflutet från Whyred, Acne Studios och Gant.

Nyhetsbrev

Retrostrumpbyxor i ny tappning

Terezia Prazska lanserar klassiska tjeckiska barntajts med hängslen i Sverige under märket Silly Silas.

Arkiv

Butiksnytt
Nytt mode- och inredningskoncept till Växjö

Butiken följer på den första etableringen i Jönköping.

Så sålde Sportamore

XXL tappar chef

Plus

”Ge kunden upplevelser”

Lindex digitala satsning över förväntan

Modekedjan uppges vara nöjd med närvaron på Asos.

Opinionsbildare inom hållbart mode prisas

Hon är Sveriges Second Hand Profil 2019.

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Barnklädeskedja upplevs mest grön

Polarn O. Pyret kammade hem utmärkelse för nionde året i rad.

Satsar fysiskt och med e-handel i Europa

Minskad modeförsäljning för Lexington Company

Stinaa.J till Åhléns

Skomärket satsar med första återförsäljare.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Karl Lagerfeld död

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Sportamore lägger till marknad

Här öppnar varuhusjätten outlet

Ny vd till Pandora

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Tvärstopp för Odd Molly

Stärkt Lindex

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.152