23948sdkhjf

Långt kvar till jämställdhet i handeln

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Det är en lång väg att gå till jämställdhet i handeln: Kvinnor har lägre lön, jobbar mer deltid, är oftare sjuka, utsätts oftare för sexuella trakasserier och blir sällan chefer.

I en ny sammanställning visar Handelsnytt upp statistik om jämställdheten inom handeln. Den visar tydligt att det finns mycket kvar att göra för att få branschen mer jämställd.

Läs också: Klädkedja donerar pengar på kvinnodagen

När det gäller lönen visar statistiken att kvinnor i detaljhandeln i snitt tjänar 1 800 kronor mindre i månaden än sina manliga kollegor (24 300 kronor jämfört med 26 100 för män). Kvinnor jobbar dessutom mer deltid: hela 70 procent jämfört med 50 procent av männen. Den faktiska månadslönen landar då – när deltid räknas in – på 18 480 respektive 25 024 kronor. Det visar siffror från LO:s lönerapport 2017 samt LO:s jämställdhetsbarometer 2018.

Kvinnor tar även ut mer föräldrapenning än män. I snitt för alla branscher i Sverige tar kvinnor ut 276 dagar medan män tar ut 69. Inom handeln tar kvinnor ut lite mer än detta medan männen ligger ungefär på genomsnittet.

Fördelningen av visstidsanställningar i detaljhandeln ser mer jämställd ut: 28 procent hos kvinnor samt 29 procent hos män.

När det gäller sjukdom så är anställda inom handeln generellt lite friskare än genomsnittet, men kvinnor står för nästan dubbelt så många sjukfall som män.

Även när det gäller sexuella trakasserier är kvinnor mer utsatta än sina manliga kollegor: 30 respektive 12 procent. Mer om sexuella trakasserier inom handeln kan läsas i metoo-uppropet #obekvämarbetstid.

Inom matvaruhandeln är 7 av 10 anställda kvinnor, men endast 4 av 10 butikschefer och 2 av 10 handlare.

Läs Handelsnytts sammanställning här.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kedjorna som driver omsättningen

Habit Modegalan
Årets designer enligt Habit

Vem som föräras titeln Årets Designer tillkännages under Habit Modegalan. Här är finalisterna.

"Starkare plattform för svenskt mode"

I februari väntas visningsveckan, Stockholm Fashion Week, sammanfalla med Stockholm Fashion District och Design Week.

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Arkiv

Underklädeskedja öppnar outlet

Höjt tillväxtmål för Nelly

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

Så ser en hållbar ledare ut

1

Habit Modegalan
The Terrace nu i Göteborg

Efter drygt tio år i Stockholm har butikskonceptet öppnat ny butik. Inköparduon och konceptets grundare är nominerade till Årets inköpare i Habit Modegalan.

Så går det för modebranschen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

H&M: Ikeasfärens intåg är en "långsiktig finansiell investering"

Vestiaire Collective med nytt utseende

Habit Modegalan
Välkomna till Habit Modegalan

Nu är det bara två veckor kvar till Habit Modegalan. Under kvällen ska 12 vinnare koras. Galan leds i år av Kakan Hermansson.

Habit Modegalan
De är finalister i Årets modeexportpris

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

VRG tvärnitade under fjärde kvartalet

Sko- och accessoarkoncernen avslutade året med tapp i försäljning och kraftigt försämrat resultat.

Nytt H&M-koncept även till Sverige

Jobb & Karriär
GSL lämnar över skomärke

Tidigare tillförordnad vd och exportchef hos Elvine ska ta hand om expansionen för skomärket Jim Rickey Stockholm.

Rizzo läggs ned som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar - satsar digitalt

Sportkedjan slår ihop avdelningar och flyttar delar av verksamheten från Norrköping till Solna.

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Så gör H&M med Nyden

Superdry vinstvarnar

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Norsk modekedja blir dansk

Intersport slipper returerna 

H&M köper in sig i Klarna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.331