De är mest digitaliserade

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Flera mode- och sportföretag finns med på listan när Digitaliseringsindex visar upp Sveriges mest digitaliserade företag – tillsammans med många andra.

Ica är Sveriges med digitaliserade bolag. Det visar Digitaliseringsindex – en rapport som publiceras för första gången, där Sveriges 100 mest digitaliserade företag listas. Men en hel del modeföretag ryms på listan däribland NLY Scandinavia, Lindex, H&M samt varuhuskedjan Åhléns på topp 25 och Footway group, Kappahl, Boozt Fashion,Intersport, Jollyroom och Sportamore på topp 100.

De är mest digitaliserade – topp 25

1 Ica 
2 SVT
3 Avanza
4 Dagens Nyheter
Telia
6 Aftonbladet
7 Ikea
8 Pricerunner
9 Tradera
10  NLY Scandinavia
11 Spotify
12 Åhléns
13 Lindex
14 SAS
15 Bokus
16 C More Entertainment
17 Tele 2 
18 H&M
19 Expressen
20 Volvo
21 Comhem
22 CDON
23 Prisjakt
24 Apoteket
25 Jysk

Gemensamt för de företag som hamnat i topp är att de har en hög aktivitet på sociala medier, där de interagerar mycket med sina följare. De arbetar dessutom med både SEO (sökmotoroptimering) och SEM (sökordsmarknadsföring), och har domäner med både organisk och köpt trafik.

Digitaliseringsindex ges som sagt ut för första gången men planen är att rapporten ska publiceras två gånger om året. Den bygger på en datadriven analys av företagens fotavtryck på nätet – från bland annat sökmotorer, sociala medier, företagens egna hemsidor och specifika kommersiella datakällor – baserat på algoritmer som tagits fram av det svenska teknikbolaget Cloudrepublic. Alla företag i listan är aktiebolag med organisationsnummer som börjar på 55, där bolagets korrekta webb-url samt ekonomiska data är kända.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja i rekonstruktion då bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms försattes i rekonstruktion på torsdagen.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nattklubb för New Black

Beckmans till Paris

Istället för droger träningskläder

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Linköpingsgalleria byter ägare

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med JC och levererar varor till kedjans butiker med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear".

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Vändning för H&M

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.179