23948sdkhjf

Stilanalys: Få ljuspunkter i fysisk modehandel

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

E-handeln går framåt och konkurrensen ökar i den fysiska modehandeln med pressade priser och minskad lönsamhet som följd.

2017 var ett mycket tufft år för modehandeln i fysisk butik. Det visar Svensk Handels Stilanalys. Klädhandeln i fysisk butik minskade med 2,6 procent förra året och skohandeln med 2,5 procent. Klädhandeln gick endast med plus under två månader förra året och skohandeln under tre månader.

Läs också: Ica Sveriges vd till Stadium

Även under perioden september till december – där Black Friday och julhandeln ingår – landade den fysiska modehandeln på minus. Klädhandeln minskade med 3,0 procent och skohandeln med 1,7 procent.

En viktig anledning är en ökad konkurrens från e-handeln, som växte med 13 procent för kläder och skor förra året. Den totala omsättningen för kläder och skor landade där på 10,3 miljarder kronor förra året, vilket innebär en ökning om en miljard jämfört med 2016.

– Kunderna ställer högre krav och är mer snabbrörliga än tidigare. Lojaliteten till olika butikskedjor och varumärken har förändrats i takt med att kundernas valmöjligheter ökar. Svenska modebutiker möter en allt hårdare global konkurrens, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

En annan anledning är en ökad prispress. Importpriserna ökade med 0,8 procent förra året men samtidigt fortsätter konsumentpriserna att sjunka – för kläder med 0,1 procent och för skor 1,2 procent. Det minskar självklart lönsamheten.

– Många handlare kan inte ta ut det pris som de skulle behöva för att vara lönsamma. Längre reaperioder och allt fler kampanjer gör att kunden har lärt sig att ett bättre erbjudande ofta finns bakom nästa hörn, säger Johan Davidson.

Enligt Detaljhandelsindex, DHI, så minskade klädhandeln med 1,6 procent år 2017 jämfört med året innan och skohandeln gick ner med 2,7 procent. I DHI ingår både handeln i fysisk butik och online.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Svensk kliver in i ny roll hos amerikansk modejätte

176 miljoner till MQ

Comeback för Årets Modebutik i Habit Modegalan

Om plast i haven och framtidens designutmaningar

Byter Bruket mot Tuna Park

Bada i CDLP

Nyhetsbrev

Scorett prisas för helhetsupplevelse

Arkiv

Tar in kapital för expansion

Här stänger Åhléns också

Jobb & Karriär
Han går till Nelly

Wood Wood öppnar i London

Atelier Saman Amel för Mr Porter

Stockholmsbaserad måttsömnadsateljé aktuell med kollektion för herrmodehandlare.

Han ska omdefiniera begreppet sportbutik

”Det saknas en premiumdestination för sportprodukter i Sverige”.

Uppstickare tror på ny retailmodell

Det nya konceptet ruskar om de traditionella affärsmodellerna för retail. Sverige är premiärmarknaden.

Jascha i konkurs

Bolaget bakom modemärket har på egen begäran ansökt om konkurs.

Indiskas vd på topplista över kvinnliga ledare

Så mycket växte e-modehandeln

Jobb & Karriär
Från Nelly till Lyko

Ny yta för reseffekter

Hon kampanjar för Gina Tricot

Influencer och entreprenör i modekedjans sommarkampanj.

Modetalanger hyllas av VA

Entreprenörer bakom klädvårdsföretag, duo bakom It's Re:Leased och NA-KD:s expansionschef nådde Veckans Affärers lista för Supertalanger.

Butiksnytt
Aplace återöppnar i ny miljö

Bygger om ytan efter nio år i Brunogallerian.

Skapar smycken till & Other Stories

Stockholmsbaserad juvelerare gör smyckeskollektion åt modekedjan.

Retail Experience Live: "Kundresan i butik slutar inte vid kassan"

Jobb & Karriär
Han går till Day Et

Odd Molly väljer Norrköping

Utmärkelse till Kavat

Ny tillfällig butik för CQP

Får ansvar för Jacket Required och Moda

Jobb & Karriär
Före detta landschef hos H&M till Cervera

Jobb & Karriär
Kliver in i Stig Fram

Campadre fälld av RO

Uniqlo i restaurangsamarbete

Butiksnytt
Nu öppnar Valentino

Butik och kreativ studio i LA för strumpjätte

Jobb & Karriär
Underklädeskedja med ny designchef

Se alla Företagens egna nyheter

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.161