Stilanalys: Få ljuspunkter i fysisk modehandel

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

E-handeln går framåt och konkurrensen ökar i den fysiska modehandeln med pressade priser och minskad lönsamhet som följd.

2017 var ett mycket tufft år för modehandeln i fysisk butik. Det visar Svensk Handels Stilanalys. Klädhandeln i fysisk butik minskade med 2,6 procent förra året och skohandeln med 2,5 procent. Klädhandeln gick endast med plus under två månader förra året och skohandeln under tre månader.

Läs också: Minskad framtidstro hos handlarna

Även under perioden september till december – där Black Friday och julhandeln ingår – landade den fysiska modehandeln på minus. Klädhandeln minskade med 3,0 procent och skohandeln med 1,7 procent.

En viktig anledning är en ökad konkurrens från e-handeln, som växte med 13 procent för kläder och skor förra året. Den totala omsättningen för kläder och skor landade där på 10,3 miljarder kronor förra året, vilket innebär en ökning om en miljard jämfört med 2016.

– Kunderna ställer högre krav och är mer snabbrörliga än tidigare. Lojaliteten till olika butikskedjor och varumärken har förändrats i takt med att kundernas valmöjligheter ökar. Svenska modebutiker möter en allt hårdare global konkurrens, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

En annan anledning är en ökad prispress. Importpriserna ökade med 0,8 procent förra året men samtidigt fortsätter konsumentpriserna att sjunka – för kläder med 0,1 procent och för skor 1,2 procent. Det minskar självklart lönsamheten.

– Många handlare kan inte ta ut det pris som de skulle behöva för att vara lönsamma. Längre reaperioder och allt fler kampanjer gör att kunden har lärt sig att ett bättre erbjudande ofta finns bakom nästa hörn, säger Johan Davidson.

Enligt Detaljhandelsindex, DHI, så minskade klädhandeln med 1,6 procent år 2017 jämfört med året innan och skohandeln gick ner med 2,7 procent. I DHI ingår både handeln i fysisk butik och online.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Efter larmrapporten - här är Daniel Wellingtons svar

De satsar på företagen

Arbetsklädesföretag startar e-handel för B2B.

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Louis Vuitton expanderar i Kina

Efter sänkt skatt – nu bygger företaget ut sin e-handel.

Zalando större än H&M

Minskad framtidstro hos handlarna

Nyhetsbrev

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Arkiv

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Levi's lanserar Pride-kollektion

Röda siffror för Intersport

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

Första sportskon med grafen

Jobb & Karriär
Från kanslichef till vd

Efterträder Marika Waern hos NCSC.

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

Brothers onlineraket - ökade med 95 procent

Morris med ny huvudägare – ska satsa internationellt

Nya norska storägaren ska etablera klädmärket på nya marknader.

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Så gick det för RNB

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Brittisk varuhuskedja vinstvarnar igen

Stort intresse för Odd Molly

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.158