Ansträngt köpcentrum kan bli outlet

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Efter flera år med dålig ekonomi finns det långt gångna planer på att göra om det 20 000 kvadratmeter stora köpcentret Familia i Hyllinge till ett outletområde.

– Vi tittar på flera alternativ, vissa spår känns lite hetare än andra, säger centrumchefen Martin Klinteberg till Helsingborgs Dagblad.

Outlet är dock det som nämnts flitigast i dialogen med centrets nuvarande hyresgäster.
– Det är ingen hemlighet att Familia haft det lite kämpigt i några år. Under en längre period har det pågått diskussioner med samtliga aktörer på Familia om framtiden. Ibland kan en dialog innebära att man går skilda vägar, säger Martin Klinteberg.

2014 förvärvades Familia av den norska fastighetskoncernen Olav Thon Gruppen AS. Tanken är, enligt Martin Klinteberg, att förädla och utveckla centret.

– För tillfället är vi mitt uppe i en planeringsprocess. Förhoppningen är att vi ska kunna öppna upp något i mitten av nästa år.

– Vi driver kommersiella fastigheter runt om i Sverige, vi tror på den fysiska butiken, men kanske att den inte ser ut som i dag. Man måste kanske kombinera handel och upplevelse, att det måste bli mer spännande att gå och handla.

– Samtidigt känner vi fortfarande att det finns en stor efterfrågan på fysiska butiker och möjligheten att känna och klämma på produkterna, säger Martin Klinteberg.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mingel med systermärke - Weekly

Style Sweden lanserar nytt varumärke.

Han lämnar också Nelly

Vill växa med fler butiker

Jumperfabriken gör sitt bästa kvartal någonsin. Nu ska det tioårsjubilerande modeföretaget fortsätta satsa på e-handel och letar även lokaler för fler butiker.

Efter Göteborg väntar Malmö

Ny ägare till Rådhuset

Cos till Pitti Uomo

Nyhetsbrev

Plus

Widell och Schulman siktar internationellt

Medieprofilerna Hannah Widell och Amanda Schulman är på god väg att byta epitet. Med eget klädvarumärke och en internationell e-handelssajt i startgroparna ger de sig in i modebranschen på allvar.

Arkiv

IC Group höjer resultatprognos

Modemässa satsar hållbart

Medalj till House of Dagmars grundare

På måndagskvällen förärades en av modemärkets grundare Kungliga Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj.

Nya märken hos Molino pr

MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

JC-granskningen: Otillåtna affärer kan ha förekommit

J.Lindeberg öppnar nytt

Här nyetableras modemärket med fysisk butik i veckan.

Asket gör upp med ursprungsmärkning - Utmanar fler till transparens

Under en vecka - var fjärde handlare utsatt för stöld

Nystart för Hackett i Norden

Junkyard överväger fysiska butiker – Fler lokala sajter

E-handlaren ökade försäljningen i fjol och presenterar vinst för andra året i rad. Nu väntar nya satsningar.

Bubble London läggs ned

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Plus

Genombrott för Swedish Stockings

Med ny delägare satsar strumpbyxvarumärket på en aggressiv tillväxttakt 2018. Drivkraften är bland annat den nyligen påbörjade exportoffensiven i USA, medan miljötänkandet alltjämt är grunden.

Tillfälligt för skomärke

Skovarumärket CQP öppnar ny pop up-butik i Stockholm.

Han är Kronabys ansikte utåt

Så sålde Nelly - Väntat tapp

Dit går VRG

Sneakeraktör mot nya händer?

Medgrundare blir vd för Happy Plugs i USA

Dags att anmäla brott i butik

Plus

Nytändning på Topeco

Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Oförändrat i Footway Group

Ny Sverigechef till H&M

Pitti Uomo byter representant

Digital plattform för resttyger

De vet hur 800 miljoner doftar

Jobb & karriär
Hon tar över på Eleven

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.151