23948sdkhjf

Han tar plats på Filippa K

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Mikael Björklund ska leda bolagets digitala utveckling.

Mikael Björklund tillträder idag torsdagen 1 mars som ny Global Digital Director på modebolaget Filippa K.

Läs också: De är finalister till Årets Hållbarhetspris

Han kommer närmast från en tjänst som Global E-commerce Director på Consortio Fashion Group, som driver e-handelssidorna Cellbes, Bubbleroom och Halens. Han är i dagsläget en del av en rådgivande styrelse för Mediainstitutet i Stockholm.

Mikael Björklund har tidigare arbetat med affärsutveckling på Schibsted Media i Spanien, med management consulting på EY samt som Brand CFO på Laredoute i Norden och på Jotex globalt.

Filippa K grundades år 1993 av Filippa Knutsson och varumärket finns nu tillgängligt på 60 marknader i olika delar av världen, både via fysisk handel och e-handel. Nu ligger fokus på att utveckla företaget digitalt.

– Filippa K tar nu nästa steg med digital utveckling och expansion online. Det handlar inte endast om nätbutiken utan om allt som händer online. Jag är glad att välkomna Mikael Björklund till företaget för att bidra med sin starka expertis och sin förmåga att utveckla och bygga upp inte bara e-handel utan även kommunikation och samtal online samt bidra till att skapa en teknikorganisation i världsklass, säger Kristofer Tonström, vd Filippa K.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Underklädesmärke drar upp volymen

Plus

Sveas vd siktar mot 100 miljoner

Kiki Wallmansson har tagit familjeföretaget in i en ny era. Habit träffade entreprenören och designern på huvudkontoret i Borås.

Närmare kunderna och snabbare leveranser

Zalandos nya jättelager invigs officiellt i dag.

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

Japansk modejätte partner till SOK

H&M tappar uppdraget som officiell klädleverantör till Sveriges Olympiska Kommitté.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik.

Nyhetsbrev

Jumperfabriken lanseras i Kina

Göteborgbaserade modeföretaget samarbetar med Johan & Johan. Först ut är lansering i Shanghai.

Arkiv

Fjärde outleten för varuhuskedjan

I veckan öppnar Åhléns Outlet i Sundsvall.

Då får modekedjan ny vd

Nytt nummer av Habit

Ett nytt, matigt nummer fyllt med trender och intervjuer med branschens hetaste profiler.

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

1

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Från kläder till väskor

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Modemärke med ny identitet

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Här stänger Polarn O. Pyret

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Pep blir Peppercorn igen

I dig denim väljer byrå

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14