23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Zalando säljer mer

Ökade försäljningen med 22 procent under det fjärde kvartalet. Nu ska sortimentet utökas.

Den Kinnevikdelägda nätmodehandlaren Zalando omsatte 1 334 miljoner euro under årets fjärde kvartal (1 092), motsvarande en försäljningstillväxt på 22,2 procent, och uppnådde en justerad rörelsemarginal på 8,4 procent. Det framgår av bokslutsrapporten, och var i linje med preliminära räkenskaper som meddelades den 17 januari.

Bolaget spår en försäljningstillväxt på 20-25 procent och en justerad rörelsemarginal på 4-5 procent 2018.

Tillväxtprognosen kan jämföras med marknadsförväntningar om en försäljningstillväxt enligt Bloombergs sammanställning på i genomsnitt 22,6 procent, eller med fjolårsfacit på 23,4 procent.

För lönsamheten väntar sig marknaden ett rörelseresultat (ej justerat ebit) på 264 miljoner euro, motsvarande en rapporterad rörelsemarginal på 4,8 procent.

I rapporten nämns att bolaget kommer att utöka sitt sortiment med bland annat Inditex-varumärket Massimo Dutti, och att Zalandos tidigare aviserade skönhetskategori ska lanseras i slutet av mars.

Under 2017 steg antalet anställda från 12 000 till 15 000, och för 2018 spås en ökning på ytterligare 2 000, främst i Berlin.

Investeringarna uppgick till 244 miljoner euro 2017 och spås bli 350 miljoner exklusive strukturaffärer 2018.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11