23948sdkhjf

Zalando säljer mer

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Ökade försäljningen med 22 procent under det fjärde kvartalet. Nu ska sortimentet utökas.

Den Kinnevikdelägda nätmodehandlaren Zalando omsatte 1 334 miljoner euro under årets fjärde kvartal (1 092), motsvarande en försäljningstillväxt på 22,2 procent, och uppnådde en justerad rörelsemarginal på 8,4 procent. Det framgår av bokslutsrapporten, och var i linje med preliminära räkenskaper som meddelades den 17 januari.

Läs också: Säljstart för Zalandos skönhetserbjudande i Sverige

Bolaget spår en försäljningstillväxt på 20-25 procent och en justerad rörelsemarginal på 4-5 procent 2018.

Tillväxtprognosen kan jämföras med marknadsförväntningar om en försäljningstillväxt enligt Bloombergs sammanställning på i genomsnitt 22,6 procent, eller med fjolårsfacit på 23,4 procent.

För lönsamheten väntar sig marknaden ett rörelseresultat (ej justerat ebit) på 264 miljoner euro, motsvarande en rapporterad rörelsemarginal på 4,8 procent.

I rapporten nämns att bolaget kommer att utöka sitt sortiment med bland annat Inditex-varumärket Massimo Dutti, och att Zalandos tidigare aviserade skönhetskategori ska lanseras i slutet av mars.

Under 2017 steg antalet anställda från 12 000 till 15 000, och för 2018 spås en ökning på ytterligare 2 000, främst i Berlin.

Investeringarna uppgick till 244 miljoner euro 2017 och spås bli 350 miljoner exklusive strukturaffärer 2018.

Mer om:Kinnevik |Zalando
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Jumperfabriken väljer varuhus

Fortsätter öppna pop up-butiker för att nå nya kunder.

Frank Dandy växer digitalt

Butiksnytt
& Other Stories öppnar Varuhuset

En blinkning till en tidigare hyresgäst.

H&M bjuder på transparens på produktnivå

Jobb & Karriär
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

Blankdays testar USA – öppnar pop up i New York

Ska etableras internationellt.

Nyhetsbrev

Stockmann sänker prognos

Arkiv

JC ansöker om att avsluta rekonstruktionen: "syftet antas inte bli uppnått"

Studio för Eduards Accessories

Daniel Wellington ökar utdelningen

"Konsumenten vilseleds om hållbar bomull"

Snedvriden konkurrens när ickehållbar bomull marknadsförs som hållbar, enligt färsk debattartikel.

Trög utveckling för Åhléns modedel

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Plus

Only på butiksoffensiv i Sverige

Danska Only Stores storsatsar med flera hundra butiksöppningar i Europa och ett femtiotal i Sverige. – Vi tror på fysisk retail, säger Jens Kristian Holberg, regionchef på Only Stores i Sverige.

Plus

Hundraåring återuppstår i Kiruna

När Kirunas stadskärna rivs och en ny byggs, väntar en ny era för handlarna. Följ med till staden som genomgår en världsunik omvandling.

Jobb & Karriär
Från NA-KD till Yaytrade

Marknadsplatsen rekryterar från modehandlaren.

Tre modebutiker i Helsingborg i konkurs på kort tid

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Danska Zizzi sålt

Återvinn med Arket

By Malina lanserar barnkläder

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Jobb & Karriär
Hon ska arbeta med Morris Stockholm

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Vilka vinner i år? - gör din röst hörd

Lågprismodekedja i konkurs

Prisad modeduo inspireras av eget bröllop

Datum för tre kommande CFW släppta

Levi Strauss planerar öppna 100 butiker

Föreslås till skohandlaren

Prisas av Divas och Svenskt Sportforum

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Butiksnytt
Esprit öppnar nytt i Linköping

Vintagemode hos & Other Stories

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175