Färre nya kläder, mer second hand

| Av Redaktionen Recycling | Tipsa redaktionen

Köp av nya kläder och skor är den enda konsumtionstrend som avtar i Sverige, visar ny forskning från Göteborgs Universitet. Samtidigt ökar intresset för second hand. Naturskyddsföreningen tror därför att årets klädbytardag, 14 april, ska slå nya rekord.

 Köp av nya kläder och skor är den enda konsumtionstrend som avtar i Sverige, visar ny forskning från Göteborgs Universitet. Samtidigt ökar intresset för second hand. 

När ”Sveriges största klädbytardag” för nionde året i rad arrangeras av Naturskyddsföreningen hoppas föreningen på rekord. Förra året genomfördes arrangemanget på 124 platser i Sverige med 14 500 deltagare.  Hela 40 500 plagg bytte ägare, och initiativet har spridit sig inom Norden; förra året ordnades även klädbytardagar i Norge och Danmark.  

– Intresset för klädbytardagarna speglar en positiv trend med mindre klädkonsumtion. Denna trend ger konkret miljönytta. Om man räknar med att dessa 40 500 plagg ersatte nya plagg, blev vinsten för miljön minskad förbrukning av 30 ton kemikalier, 40 000 kubikmeter vatten och 280 ton koldioxid, säger Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare.

60 procent av kläderna en svensk slänger är hela och skulle kunna användas igen. De motsvarar nästan fem kg per person och år.  Aktuell forskning visar emellertid att en fjärdedel av svenskarna nu anger att de handlat kläder och skor på second-hand.

– Den viktigaste enskilda miljöinsatsen som var och en kan göra, kopplad till kläder och hållbarhet, är att förlänga klädernas liv. Det kan man göra genom att tvätta dem mer sällan, använda dem längre och handla mer på second hand eller byta kläder med varandra, säger Karin Lexén.

Konsumtionsrapporten hittar du här.

Mer info om Klädbytardagen finns här.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Istället för droger träningskläder

Beckmans till Paris

Nattklubb för New Black

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Hon lämnar Ellos

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Linköpingsgalleria byter ägare

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med JC och levererar varor till kedjans butiker med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear".

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.153