23948sdkhjf

Boozt drar inte ned på tempot

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

E-handlaren går över 2 miljarder i omsättning för helåret 2017. ”2017 var ett tillfredsställande år då vi lyckades med att leverera i nivå med våra ambitioner, med både stark tillväxt och förbättrad lönsamhet”, uppger vd Hermann Haraldsson.

Under fjärde kvartalet uppgick nettoomsättningen till 644,2 miljoner kronor (467,3) vilket var en ökning med 37,8 procent. Justerat rörelseresultat uppgick till 52,3 miljoner kronor(48,3) för perioden.

Läs också: Boozt bygger nytt i E-city Engelholm


E-handlaren har nu drygt 1 miljon aktiva kunder och i genomsnitt handlade de aktiva kunderna 2,37 gånger under de senaste 12 månaderna. I rapporten skriver Boozt att hanteringskostnaden per order minskade i det fjärde kvartalet och för helåret. 

Inte oväntat var black friday en viktig helg för e-handlaren och i rapporten skriver Boozt att antalet beställningar uppgick till  90 000 och en omsättningsökning med 140 procent jämfört med samma tid i fjol. E-handlaren säger sig ha klarat det höga trycket och samtliga beställningar ska ha skickats senast påföljande måndag varav 20 000 levererades på lördagen. 

Under perioden har e-handlaren accelererat leveranshastigheten och bland annat introducerat samma dag-leverans till 3,5 miljoner kunder i södra Sverige och Köpenhamn, samtidigt som bolaget utökat räckvidden för levereranser dagen efter beställning.

För helåret 2017 sprängde Boozt tvåmiljardersvallen, 2 016,4 miljoner kronor, vilket var en ökning mot 1,4 miljarder 2016 och en tillväxt om 44,4 procent. Det justerat rörelseresultat landade på 48,2 miljoner kronor motsvarande en justerad rörelsemarginal om 2,4 procent för helåret 2017.

E-handlaren verkar inte dra ned på tempot och tillväxten för 2018 förväntas överstiga 30 procent med en förbättrad rörelsemarginal mot 2017.

Vi är välpositionerade när vi går in i 2018. Vårt fokus på nordiska märken, där vi erbjuder prisvärda lyxvaror till den nordiska konsumenten, kombinerat med ett tydligt fokus på hög kundnöjdhet och effektiv logistik har under 2017, än en gång, visat sig vara ett framgångsrikt koncept", skriver vd Hermann Haraldsson i rapporten.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Zara sprängde miljardvallen

Houdini Sportswears e-handel prisad

Spinnova och Fortum har en textilfiber ihop

Second hand-marknaden för lyxmode en miljardindustri

1

KRÖNIKA: "Vi är tydliga med vad vi mäter"

Plus

Hon satsar på lyxmode

Är marknadsplatserna framtiden för modebranschen? Habit har träffat grundaren och vd:n till lyxplattformen Seezona, Anna-Carina Helander, som investerat miljontals kronor i en affärsmodell utan lagerrisk.

Nyhetsbrev

Franskt modemärke öppnar i Skandinavien

Arkiv

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

Duo herrmodets mäktigaste om King får välja

Flera butiksägare på modetidningens topp 100.

Här öppnar JC

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

Eton drar upp leveranstempot

Nya modekedjor till Norden när Mall of Tripla öppnar

Scorett utvecklar second hand-konceptet

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

XXL gör riktad nyemission – grundaren lämnar ordförandeposten

Jobb & Karriär
Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

Butiksnytt
Här är Gina Tricots nya etableringar

Monki startar community

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Butiksnytt
Sandqvist lanserar nytt butiksuttryck på ny marknad

Digitalt butikskoncept prisat

Butiksnytt
Anrik vintagebutik till Stockholm

Broadway & Sons öppnar tillfällig butik i Stockholm i veckan.

Nelly lämnar Falkenberg

Marimekko höjer vinstprognos

Floyd växer med fler butiker

Spinnova i investeringsrunda

Pure London breddas

Hugo Boss sänker prognos för helåret

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Indiska hoppas hitta guldkorn i kundernas garderober

Butiksnytt
Na-kd tillbaka i Helsingborg

Wesc ökade förorder: "Ytterligare ett litet steg i rätt riktning"

Vintagekoncept vill öppna i Stockholm

Jobb & Karriär
Från Eton till Nordic Leather Group

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.213