23948sdkhjf

Boozt drar inte ned på tempot

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

E-handlaren går över 2 miljarder i omsättning för helåret 2017. ”2017 var ett tillfredsställande år då vi lyckades med att leverera i nivå med våra ambitioner, med både stark tillväxt och förbättrad lönsamhet”, uppger vd Hermann Haraldsson.

Under fjärde kvartalet uppgick nettoomsättningen till 644,2 miljoner kronor (467,3) vilket var en ökning med 37,8 procent. Justerat rörelseresultat uppgick till 52,3 miljoner kronor(48,3) för perioden.

Läs också: Lindex + Boozt = sant


E-handlaren har nu drygt 1 miljon aktiva kunder och i genomsnitt handlade de aktiva kunderna 2,37 gånger under de senaste 12 månaderna. I rapporten skriver Boozt att hanteringskostnaden per order minskade i det fjärde kvartalet och för helåret. 

Inte oväntat var black friday en viktig helg för e-handlaren och i rapporten skriver Boozt att antalet beställningar uppgick till  90 000 och en omsättningsökning med 140 procent jämfört med samma tid i fjol. E-handlaren säger sig ha klarat det höga trycket och samtliga beställningar ska ha skickats senast påföljande måndag varav 20 000 levererades på lördagen. 

Under perioden har e-handlaren accelererat leveranshastigheten och bland annat introducerat samma dag-leverans till 3,5 miljoner kunder i södra Sverige och Köpenhamn, samtidigt som bolaget utökat räckvidden för levereranser dagen efter beställning.

För helåret 2017 sprängde Boozt tvåmiljardersvallen, 2 016,4 miljoner kronor, vilket var en ökning mot 1,4 miljarder 2016 och en tillväxt om 44,4 procent. Det justerat rörelseresultat landade på 48,2 miljoner kronor motsvarande en justerad rörelsemarginal om 2,4 procent för helåret 2017.

E-handlaren verkar inte dra ned på tempot och tillväxten för 2018 förväntas överstiga 30 procent med en förbättrad rörelsemarginal mot 2017.

Vi är välpositionerade när vi går in i 2018. Vårt fokus på nordiska märken, där vi erbjuder prisvärda lyxvaror till den nordiska konsumenten, kombinerat med ett tydligt fokus på hög kundnöjdhet och effektiv logistik har under 2017, än en gång, visat sig vara ett framgångsrikt koncept", skriver vd Hermann Haraldsson i rapporten.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sportamore växer – men ökar förlusten

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Arkiv

Barneys överväger konkurs

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Ivyrevel poppar upp i MoS

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

WeSC behöver nytt kapital

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.148