23948sdkhjf

Carlings vd: "Vi ser butiken som en möjlighet att testa vår kreativitet"

Modekedjan lanserar nytt koncept på Södermalm i Stockholm.

Carlings butik på Götgatan i Stockholm byggs i detta nu om och 17 mars presenteras nya konceptet Mad by Carlings.

Mad står för music, art och denim och som namnet antyder ska butikskedjan bjuda på nya butiksupplevelser och lyfta in exempelvis konst och musik. Det kan handla om kundkvällar med musik signerad något artistsamarbete kedjan har eller vernissager för nya konstnärer, både lokala och internationella.

Därtill finns ett stort fokus på denim i sortimentet. Butiken och konceptet beskrivs som ett kreativt samarbete mellan inköp, design- och marknadsavdelningarna.

- Vi ser den här butiken som ett spännande kreativt experiment och för att vi vill visa upp vad Carlings också kan vara och göra. Vi har 200 butiker och då är det klart att det ibland kan kännas strömlinjeformat inte minst för våra marknadsförare och designer. Då är det väldigt roligt att vi kan låta dem få vara kreativa och leka med ytan och sortimentet som vi gör här, säger Ronny Mikalsen, vd för Carlings till Habit.

Han lägger till att i dagens läge är det viktigt att arbeta på nytt sätt med den fysiska butiksmiljön och överraska och bjuda kunderna på nya intryck.

 Att valet föll på just butiken på Götgatan och Södermalm i Stockholm handlar enligt Ronny Mikalsen om att det är ett viktigt och prioriterat geografiskt område för kedjan och dessutom menar han att butiksytans storlek är perfekt att använda till att testa det nya konceptet på.

Förutom konst- och musikinslag ska nya butiken omfatta en pop up-vägg i ständig förändring och med ett utbud som ska visas upp under en månads tid. Där ska bland annat  nya samarbeten och leverantörers spetsutbud visas. Först ut är ett sortimentet med handplockad vintage och därefter väntar samarbeten med olika varumärken.

- Våra designer har precis kommit hem från en inspirationsresa i Tokyo och plockat med sig unika plagg som ska presenteras och säljas. Framgent ska även olika leverantörer kunna visa mode som vi inte har köpt in till alla butiker men som finns i deras sortimentet och som blir unikt för den här enheten. Vi ser butiken som en möjlighet att testa oss själva kreativt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094