23948sdkhjf

Carlings vd: "Vi ser butiken som en möjlighet att testa vår kreativitet"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekedjan lanserar nytt koncept på Södermalm i Stockholm.

Carlings butik på Götgatan i Stockholm byggs i detta nu om och 17 mars presenteras nya konceptet Mad by Carlings.

Mad står för music, art och denim och som namnet antyder ska butikskedjan bjuda på nya butiksupplevelser och lyfta in exempelvis konst och musik. Det kan handla om kundkvällar med musik signerad något artistsamarbete kedjan har eller vernissager för nya konstnärer, både lokala och internationella.

Därtill finns ett stort fokus på denim i sortimentet. Butiken och konceptet beskrivs som ett kreativt samarbete mellan inköp, design- och marknadsavdelningarna.

- Vi ser den här butiken som ett spännande kreativt experiment och för att vi vill visa upp vad Carlings också kan vara och göra. Vi har 200 butiker och då är det klart att det ibland kan kännas strömlinjeformat inte minst för våra marknadsförare och designer. Då är det väldigt roligt att vi kan låta dem få vara kreativa och leka med ytan och sortimentet som vi gör här, säger Ronny Mikalsen, vd för Carlings till Habit.

Han lägger till att i dagens läge är det viktigt att arbeta på nytt sätt med den fysiska butiksmiljön och överraska och bjuda kunderna på nya intryck.

 Att valet föll på just butiken på Götgatan och Södermalm i Stockholm handlar enligt Ronny Mikalsen om att det är ett viktigt och prioriterat geografiskt område för kedjan och dessutom menar han att butiksytans storlek är perfekt att använda till att testa det nya konceptet på.

Förutom konst- och musikinslag ska nya butiken omfatta en pop up-vägg i ständig förändring och med ett utbud som ska visas upp under en månads tid. Där ska bland annat  nya samarbeten och leverantörers spetsutbud visas. Först ut är ett sortimentet med handplockad vintage och därefter väntar samarbeten med olika varumärken.

- Våra designer har precis kommit hem från en inspirationsresa i Tokyo och plockat med sig unika plagg som ska presenteras och säljas. Framgent ska även olika leverantörer kunna visa mode som vi inte har köpt in till alla butiker men som finns i deras sortimentet och som blir unikt för den här enheten. Vi ser butiken som en möjlighet att testa oss själva kreativt.

Mer om: Carlings
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
& Other Stories öppnar Varuhuset

En blinkning till en tidigare hyresgäst.

Plus

Med blick för snabba affärer

På sex år har Chiquelle nått 40 miljoner kronor i omsättning. Så här bygger vd Pouya Boland e-handelsbolagets framgångar.

JC ansöker om att avsluta rekonstruktionen: "syftet antas inte bli uppnått"

Frank Dandy växer digitalt

H&M bjuder på transparens på produktnivå

Jobb & Karriär
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Jumperfabriken väljer varuhus

Fortsätter öppna pop up-butiker för att nå nya kunder.

Arkiv

Blankdays testar USA – öppnar pop up i New York

Ska etableras internationellt.

Stockmann sänker prognos

Trög utveckling för Åhléns modedel

Daniel Wellington ökar utdelningen

Studio för Eduards Accessories

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

"Konsumenten vilseleds om hållbar bomull"

Snedvriden konkurrens när ickehållbar bomull marknadsförs som hållbar, enligt färsk debattartikel.

Plus

Only på butiksoffensiv i Sverige

Danska Only Stores storsatsar med flera hundra butiksöppningar i Europa och ett femtiotal i Sverige. – Vi tror på fysisk retail, säger Jens Kristian Holberg, regionchef på Only Stores i Sverige.

Plus

Hundraåring återuppstår i Kiruna

När Kirunas stadskärna rivs och en ny byggs, väntar en ny era för handlarna. Följ med till staden som genomgår en världsunik omvandling.

Jobb & Karriär
Från NA-KD till Yaytrade

Marknadsplatsen rekryterar från modehandlaren.

Tre modebutiker i Helsingborg i konkurs på kort tid

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

By Malina lanserar barnkläder

Danska Zizzi sålt

Återvinn med Arket

Jobb & Karriär
Hon ska arbeta med Morris Stockholm

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Prisad modeduo inspireras av eget bröllop

Vilka vinner i år? - gör din röst hörd

Datum för tre kommande CFW släppta

Lågprismodekedja i konkurs

Levi Strauss planerar öppna 100 butiker

Föreslås till skohandlaren

Prisas av Divas och Svenskt Sportforum

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Butiksnytt
Esprit öppnar nytt i Linköping

Vintagemode hos & Other Stories

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.162