Carlings vd: "Vi ser butiken som en möjlighet att testa vår kreativitet"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekedjan lanserar nytt koncept på Södermalm i Stockholm.

Carlings butik på Götgatan i Stockholm byggs i detta nu om och 17 mars presenteras nya konceptet Mad by Carlings.

Mad står för music, art och denim och som namnet antyder ska butikskedjan bjuda på nya butiksupplevelser och lyfta in exempelvis konst och musik. Det kan handla om kundkvällar med musik signerad något artistsamarbete kedjan har eller vernissager för nya konstnärer, både lokala och internationella.

Därtill finns ett stort fokus på denim i sortimentet. Butiken och konceptet beskrivs som ett kreativt samarbete mellan inköp, design- och marknadsavdelningarna.

- Vi ser den här butiken som ett spännande kreativt experiment och för att vi vill visa upp vad Carlings också kan vara och göra. Vi har 200 butiker och då är det klart att det ibland kan kännas strömlinjeformat inte minst för våra marknadsförare och designer. Då är det väldigt roligt att vi kan låta dem få vara kreativa och leka med ytan och sortimentet som vi gör här, säger Ronny Mikalsen, vd för Carlings till Habit.

Han lägger till att i dagens läge är det viktigt att arbeta på nytt sätt med den fysiska butiksmiljön och överraska och bjuda kunderna på nya intryck.

 Att valet föll på just butiken på Götgatan och Södermalm i Stockholm handlar enligt Ronny Mikalsen om att det är ett viktigt och prioriterat geografiskt område för kedjan och dessutom menar han att butiksytans storlek är perfekt att använda till att testa det nya konceptet på.

Förutom konst- och musikinslag ska nya butiken omfatta en pop up-vägg i ständig förändring och med ett utbud som ska visas upp under en månads tid. Där ska bland annat  nya samarbeten och leverantörers spetsutbud visas. Först ut är ett sortimentet med handplockad vintage och därefter väntar samarbeten med olika varumärken.

- Våra designer har precis kommit hem från en inspirationsresa i Tokyo och plockat med sig unika plagg som ska presenteras och säljas. Framgent ska även olika leverantörer kunna visa mode som vi inte har köpt in till alla butiker men som finns i deras sortimentet och som blir unikt för den här enheten. Vi ser butiken som en möjlighet att testa oss själva kreativt.

Mer om: Carlings


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Istället för droger träningskläder

Beckmans till Paris

Nattklubb för New Black

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Hon lämnar Ellos

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Linköpingsgalleria byter ägare

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med JC och levererar varor till kedjans butiker med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear".

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.166