Så många butiker rammades i fjol

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Inbrott med hjälp av fordon blir allt vanligare och klädbutiker är särskilt drabbade, enligt branschorganisationen Larmtjänst.

Inbrott där fordon används för att forcera fastigheter, så kallade smash & grab-kupper, har blivit allt vanligare i Sverige, konstaterar branschorganisationen Larmtjänst och noterar att klädbutiker och matvarubutiker är särskilt drabbade.

Inbrotten genomfördes för att komma över främst tobaksvaror, kläder mobiltelefoner och datorer.

Enligt statistik från branschorganisationen genomfördes 90 stycken smash & grab-kupper i Sverige i fjol och flest inbrott skedde i Stockholms län följt av Västra Götalands län.

Ofta används personbilar för att ta sig in i mindre affärer medan större entreprenadmaskiner som hjullastare, används för att forcera fasader eller portar till större butiker och lager. Maskinerna är ofta stulna i närtid och geografiskt nära den utsatta butiken.

- Smash & grab-kupperna tycks bli allt vanligare som en följd av att kontanthanteringen minskar i samhället. Gärningsmännen vill komma åt varor som lätt kan omsättas och bidrar på så sätt till finansieringen av de kriminella nätverkens verksamhet. Det är därför viktigt att vidta åtgärder för att förebygga denna brottslighet och försvåra för de kriminella nätverken, säger Peter Sundman, utredare hos Larmtjänst i en kommentar.

Brotten var relativt jämnt fördelade över året med en nedgång under sommarmånaderna.

Mer om: Smash and grab


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mingel med systermärke - Weekly

Style Sweden lanserar nytt varumärke.

Han lämnar också Nelly

Vill växa med fler butiker

Jumperfabriken gör sitt bästa kvartal någonsin. Nu ska det tioårsjubilerande modeföretaget fortsätta satsa på e-handel och letar även lokaler för fler butiker.

Efter Göteborg väntar Malmö

Ny ägare till Rådhuset

Cos till Pitti Uomo

Nyhetsbrev

Plus

Widell och Schulman siktar internationellt

Medieprofilerna Hannah Widell och Amanda Schulman är på god väg att byta epitet. Med eget klädvarumärke och en internationell e-handelssajt i startgroparna ger de sig in i modebranschen på allvar.

Arkiv

IC Group höjer resultatprognos

Modemässa satsar hållbart

Medalj till House of Dagmars grundare

På måndagskvällen förärades en av modemärkets grundare Kungliga Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj.

Nya märken hos Molino pr

MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

JC-granskningen: Otillåtna affärer kan ha förekommit

J.Lindeberg öppnar nytt

Här nyetableras modemärket med fysisk butik i veckan.

Asket gör upp med ursprungsmärkning - Utmanar fler till transparens

Under en vecka - var fjärde handlare utsatt för stöld

Nystart för Hackett i Norden

Junkyard överväger fysiska butiker – Fler lokala sajter

E-handlaren ökade försäljningen i fjol och presenterar vinst för andra året i rad. Nu väntar nya satsningar.

Bubble London läggs ned

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Plus

Genombrott för Swedish Stockings

Med ny delägare satsar strumpbyxvarumärket på en aggressiv tillväxttakt 2018. Drivkraften är bland annat den nyligen påbörjade exportoffensiven i USA, medan miljötänkandet alltjämt är grunden.

Tillfälligt för skomärke

Skovarumärket CQP öppnar ny pop up-butik i Stockholm.

Han är Kronabys ansikte utåt

Så sålde Nelly - Väntat tapp

Dit går VRG

Sneakeraktör mot nya händer?

Medgrundare blir vd för Happy Plugs i USA

Dags att anmäla brott i butik

Plus

Nytändning på Topeco

Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Oförändrat i Footway Group

Ny Sverigechef till H&M

Pitti Uomo byter representant

Digital plattform för resttyger

De vet hur 800 miljoner doftar

Jobb & karriär
Hon tar över på Eleven

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.128