H&M svarar på kritik om löner

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Löner i produktionsländer som Etiopien, Kambodja och Bangladesh ska inte sättas av företag på andra sidan jordklotet menar H&M.

På torsdagen publicerade H&M ett svar på senaste tidens kritik om textilarbetarnas villkor i Etiopien som har uppmärksammats av bland andra  Svt.

Läs också: Vändning för H&M

Där framgår att H&M anser att minimilöner ska sättas av länders regeringar och i dialog mellan arbetsgivare och arbetstagare och inte av företagen som köper produkterna. "Att huvudansvaret för den faktiska lönesättningen ska ligga hos regeringen och arbetsmarknadens parter är en syn vi delar med ILO och det globala fackförbundet IndustriALL samt IF Metall" skriver H&M.

I pressmeddelandet menar modekoncernen att det skulle vara fel att ställa krav på leverantörerna om exakta lönenivåer.

Vad modekoncernen istället kan göra menar man är att, tillsammans med andra företag, engagera regeringar, hjälpa textilarbetare och arbetsgivare att få en bra dialog genom bland annat att underlätta för att starta fackföreningarverka för  kollektivavtal och stärka arbetarna i att veta vilka deras rättigheter men också skyldigheter är.

I det aktuella och uppmärksammade fallet med Etiopien, där ingen lagstadgad minimilön finns, uppger H&M att projekt drivs tillsammans med ILO och Sida om att utbilda textilarbetarna, etablerat arbetarkommittéer med ansvar för arbetsmiljöfrågor och se till att fackföreningar skapats. Därtill skriver H&M att koncernen har egen närvaro i landet i form av produktionskontor.

"H&M äger och driver inte fabriker, men genom att vara en närvarande, långsiktig och ansvarsfull affärspartner kan vi underlätta för våra leverantörer att planera och investera för att möta de höga krav vi och våra kunder ställer", skriver koncernen.

Mer om: H&M


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Istället för droger träningskläder

Beckmans till Paris

Nattklubb för New Black

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Hon lämnar Ellos

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Linköpingsgalleria byter ägare

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med JC och levererar varor till kedjans butiker med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear".

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.145