23948sdkhjf

Kissie-domen: ”Viktigt med praxis på området”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Konsumentombudsmannen överklagar dom om Kissies blogginlägg.

Konsumentombudsmannen vill se över möjligheten att få även ett tredje blogginlägg prövat av Patent- och marknadsöverdomstolen och överklagar därmed domen mot bloggaren och influencern Kissie, Alexandra Nilsson, och Alexandra Media Sweden.

I ett pressmeddelande beskriver Konsumentombudsmannen den tidigare domen, när två av tre anmälda inlägg dömdes, som en delseger. Nu vill konsumentombudsmannen få reklammarkeringen på det tredje och friade inlägget, som var märkt ”sponsored post”, prövat.

Anledningen till överklagan är att Konsumentombudsmannen inte tycker att det framgår tillräckligt tydligt i inlägget att det handlar om köpt reklam för en tjänst. Som det är formulerat nu ser det ut att vara en personlig recension menar Konsumentombudsmannen och åberopar förbudet mot att agera som konsument när man inte är det.

–Som följare måste man kunna veta om det influencern skriver är något personligt, självupplevt, eller om det är ett reklaminlägg som hon eller han får betalt för. Det handlar om trovärdighet och tydlighet, säger Gunnar Wikström, processråd vid Konsumentombudsmannen.

Därtill vill Konsumentombudsmannen även att mediebolaget Tourn, som friades helt från ansvar, ska få sitt ansvar prövat.

Konsumentombudsmannen behöver nu få prövningstillstånd av Patent- och marknadsdomstolen.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

Kappahl på sommarturné med Newbie

Plus

De vill skapa hållbara under

Arina Woron lämnade dammodekarusellen för att skapa miljövänliga underklädesmärket Woron tillsammans med systern Anya Woron.

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

Nyhetsbrev

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Arkiv

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

H&M testar biobränsle med Maersk

Glasögonmärke först ut i ny pop up-yta

Plus

De sätter färg på barnmodet

Johanna Törnebohm och Ellinor Nilsen är designerduon från Göteborg som sade upp sig från Monki för att starta Blaou. Nu är de aktuella på Aplace i Stockholm.

Finansman ökar innehav i skohandlare

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

River Island med ny vd

Jobb & Karriär
I dig denim med ny vd

Grundaren och tidigare vdn stannar i bolaget men ska ha mer fokus på design, produktion och utveckling.

Adidas förlorar ensamrätt till ränder i EU

Altor in som storägare i XXL

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

Utmärkelser ska uppmuntra till hållbarhet och förnyelse – här är de nominerade

Nygammal ägare driver JC vidare

Sportamore fick bråttom – öppnar en månad tidigare än planerat

Klart: Camilla Malmströms med ny ägare

Nu är affären i hamn och nya ägare har tagit över den konkursade modekedjan.

Nya hot mot hårt pressad modehandel

Besparingsprogram för Tiger of Sweden

Treksta flyttar in i Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Pitti Uomo i siffror

Avslappnad silhuett i Florens

Stockmann säger upp 150

Blickar mot öst

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Dags för Pitti Uomo

Missa inte årets branschseminarium

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.121