23948sdkhjf

Sällanköpen ökar på nätet - står för 80 procent av tillväxten

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Mode stod för överlägset mest online i fjol.

Näthandeln fortsatte inte oväntat att öka under 2017 och i jämförelse med förra året ökade e-handeln med 16 procent, det framgår av E-barometern för helåret som ges ut av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Läs också: Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Den totala handeln på nätet uppgick till 67 miljarder kronor 2017 och motsvarade nästan förväntningarna som låg på en ökning om 17 procent. I nuläget utgör näthandeln knappt 9 procent av den totala handeln. 80 procent av tillväxten inom sällanköp finns i näthandeln.

– Fortsätter e-handeln att utvecklas i samma takt som den gjort hittills kommer e-handeln om fem år att ha fördubblats, vilket ställer nya krav på detaljister och leverantörer, säger Postnord Sveriges detaljhandelsanalytiker Carin Blom i ett pressmeddelande.

De mest e-handlade varorna under året var kläder och skor som stod för 37 procent, skönhet och hälsoprodukter som utgör 28 procent, samt mediaprodukter som stod för 28 procent av försäljningen.

Helårets vinnarbransch på nätet blev barnartiklar och leksaker som ökade med starka 23 procent.

I dagsläget säljs var tredje elektronikprodukt via nätet och 16 procent av alla modeprodukter handlas online.

Förlorare i näthandelns utveckling är köpcentrumen som under perioden 2015 till 2017 fått se sin försäljning minska med 9 procentenheter av den yngre generationen som istället väljer handel via mobilen.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kedjan som är mästare på inspiration

En temporär blomavdelning, selektiva designsamarbeten eller popup-gästspel av små nischmärken. Resultatet blir en modedestination som kunderna älskar och konkurrenterna avundas.

Jobb & Karriär
Hon har bytt roll hos Eivy

Vill skapa skoklassiker

Ny designutbildning i Åre

Balenciaga à la Provrummet

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Nyhetsbrev

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Arkiv

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Schnayderman's hjälpande hand

Stockholmsbaserat modemärke väcker liv i klassisk kampanj och skänker pengar till organisation.

Modemässa med hållbart i fokus

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

Från RMPR till Presskontakterna

Lanserar leveranstjänst för kläder i 36 svenska städer

Skandinaviskt under ett tak

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

"Pekskärmarna har blivit ett extra försäljningsverktyg"

Så sålde Inditex

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

De ger randen ny hemvist

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

Hon ska guida till rätt klapp

Ras för skohandeln

Minussiffror i modehandeln i november, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Därtill har december inte heller inletts bra.

Julklappar för 23 miljarder

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Zalando skrotar Bread & Butter

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.199