Lyko till Finland

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Startar e-handel på sin tredje nordiska marknad samt investerar i ny, automatiserad lagerlokal i Vansbro.

Nu tar hårvård- och skönhetsbolaget Lyko Group steget in på den finska marknaden. Bolaget har sedan innan både e-handel och fysiska butiker i Sverige och Norge men nu lanseras en nätbutik även i Finland under årets andra kvartal.

Läs också: Ny chef på Lyko

– Vi ser en potential i att nå ut med vårt kunderbjudande i Finland. Vi gör det via en online-first strategi på en marknad som har den högsta online-penetrationen i Norden inom hårvård och skönhet, säger Joanna Hummel, vd för Lyko.

Lyko investerar även 85 miljoner kronor fördelat över åren 2018-2020 i en ny, automatiserad lagerlokal i Vansbro. Förhoppningen är att göra lagerhanteringen mer resurs- och kostnadseffektiv.

– Det nya centrallagret kommer att vara konkurrenskraftigt med en kostnadseffektiv och flexibel logistiklösning som är anpassad för stegvis utbyggnad i takt med ökade volymer. Detta är en betydande investering för att möta en ökad tillväxt och säkerställa att vi har kapacitet både vad gäller personal och utrymme, säger Joanna Hummel.

I sin rapport från det fjärde kvartalet 2017 visar Lyko upp ökade intäkter. De uppgick till 241,6 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 203,2 miljoner kronor under motsvarande period året innan. Rörelseresultatet landade på 2,9 miljoner kronor (9,4) med en marginal om 1,2 procent (4,6 procent år 2016).

Mer om:Lyko


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja i rekonstruktion då bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms försattes i rekonstruktion på torsdagen.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nattklubb för New Black

Beckmans till Paris

Istället för droger träningskläder

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Linköpingsgalleria byter ägare

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med JC och levererar varor till kedjans butiker med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear".

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Vändning för H&M

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.199