23948sdkhjf

Resultattapp för Odd Molly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Under fjärde kvartalet, oktober till december, uppgick modebolagets nettoomsättning till 89,6 miljoner kronor (86,5) vilket var en ökning med 4 procent.

Rörelseresultatet rasade och landade på -11,1 miljoner kronor (-0,3). Resultatet efter skatt för kvartalet uppgick till -9,2 miljoner kronor (0,8). Bruttovinstmarginalen uppgick till 51,6 procent (60,0).

Ingen utdelning per aktie föreslås av styrelsen till årsstämman som hålls i Stockholm 4 maj.

I rapporten skriver bolaget att fjärde kvartalet kommit att  utvecklats till ett rearace med mid season-rea, black friday, som visserligen slog rekord, men i sin tur ledde till att julhandeln tappade och sammantaget minskar marginalerna när kunderna inte handlar till fullpris.

Avgående vd Anna Attemark skriver i rapporten att förändringsresan och omställningen till ökat fokus på digital handel pågått sedan hon tillträdde. Hon skriver vidare att ”trenden i branschens omvandling fortsätter – e-handeln ökar, marknaden blir alltmer readriven och många fysiska återförsäljare har det tufft”.

Bolaget säger sig vara starka digitalt och försäljningen i egen och extern e-handel stod för 40 procent av den totala försäljningen 2017. Dock var tillväxttakten inte lika hög i fjol som tidigare år.

Även för helåret rasade resultatet och uppgick efter skatt till -6,3 miljoner kronor (17,7).  Nettoomsättningen 2017 uppgick till 432,1 miljoner kronor (423,2), en ökning med 2 procent. Rörelseresultatet uppgick till -4,5 miljoner kronor (24,5) för helåret.

I rapporten skriver bolaget att försäljningen i de egna kanalerna ökade med 13 procent för helåret. Bolaget har nya agenter i Tyskland, Frankrike och Österrike och därtill har en ny säljare har anlitats för Storbritannien.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Platser kvar till Habit Modebranschens Dag

Temat i år är branschrevansch.

Nu öppnar Denim & Friends

Trio ligger bakom ny fysisk butikssatsning som får premiär i dag. I slutet av september ska kedjan omfatta fem butiker.

Maxjenny till Mood

Jobb & Karriär
MQ rekryterar ny design- och inköpschef från Weekday

Plus

Vårens primörer

INKÖP VÅR/SOMMAR 2020: Habits Christina Bild och Linnea Öst tecknar säsongens mest stilsäkra damtrender.

Butiksnytt
Blank the Hub till Skövde

Nyhetsbrev

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Arkiv

Nya frimärken ska spegla svensk modeexport

Butiksnytt
Loewe öppnar på NK

Vad Robyn bar

Valde svenskt modemärke under helgens konsert i Stockholm.

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer.

Så sålde New Wave

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

Jobb & Karriär
Generationsskifte hos Hestra

Fjärde generationen tar över ledningen i handskföretaget.

Fortsatt stora utmaningar för WeSC

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

Nelly söker ny logistiklösning

Säger tack med kampanj

Sålde 1 240 par strumpor på en helg. Nu firas ettårsdagen med buller och bång.

Ny ägare till Rayville

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Danska ägaren tror på comeback i Sverige och internationellt.

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Revolver bygger ut – blir två mässor

Scotch & Soda med ny byrå

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.119