Resultattapp för Odd Molly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Under fjärde kvartalet, oktober till december, uppgick modebolagets nettoomsättning till 89,6 miljoner kronor (86,5) vilket var en ökning med 4 procent.

Rörelseresultatet rasade och landade på -11,1 miljoner kronor (-0,3). Resultatet efter skatt för kvartalet uppgick till -9,2 miljoner kronor (0,8). Bruttovinstmarginalen uppgick till 51,6 procent (60,0).

Ingen utdelning per aktie föreslås av styrelsen till årsstämman som hålls i Stockholm 4 maj.

I rapporten skriver bolaget att fjärde kvartalet kommit att  utvecklats till ett rearace med mid season-rea, black friday, som visserligen slog rekord, men i sin tur ledde till att julhandeln tappade och sammantaget minskar marginalerna när kunderna inte handlar till fullpris.

Avgående vd Anna Attemark skriver i rapporten att förändringsresan och omställningen till ökat fokus på digital handel pågått sedan hon tillträdde. Hon skriver vidare att ”trenden i branschens omvandling fortsätter – e-handeln ökar, marknaden blir alltmer readriven och många fysiska återförsäljare har det tufft”.

Bolaget säger sig vara starka digitalt och försäljningen i egen och extern e-handel stod för 40 procent av den totala försäljningen 2017. Dock var tillväxttakten inte lika hög i fjol som tidigare år.

Även för helåret rasade resultatet och uppgick efter skatt till -6,3 miljoner kronor (17,7).  Nettoomsättningen 2017 uppgick till 432,1 miljoner kronor (423,2), en ökning med 2 procent. Rörelseresultatet uppgick till -4,5 miljoner kronor (24,5) för helåret.

I rapporten skriver bolaget att försäljningen i de egna kanalerna ökade med 13 procent för helåret. Bolaget har nya agenter i Tyskland, Frankrike och Österrike och därtill har en ny säljare har anlitats för Storbritannien.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja i rekonstruktion då bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms försattes i rekonstruktion på torsdagen.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nattklubb för New Black

Beckmans till Paris

Istället för droger träningskläder

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Linköpingsgalleria byter ägare

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med JC och levererar varor till kedjans butiker med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear".

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Vändning för H&M

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.18