23948sdkhjf

Digitalt skifte pressar handlarna

Pessimistiskt inom sällanköpsvaruhandeln enligt Handelsbarometern från Svensk Handel.

Inom sällanköpsvaruhandeln minskar förväntningarna om god utveckling och lönsamhet i februari månads mätningar. Det som lyfter den så kallade Framtidsindikatorn är förväntningarna på den framtida försäljningen och att tron på antalet anställda ökar något. Den siffran gäller dock i detaljhandeln i stort och livsmedelshandeln är mer positiv och också mindre konjunkturkänslig än sällanköpsvaruhandeln.

Stora delar av handeln står mitt i en digital transformation som pressar butikernas lönsamhet. Trots att vi handlar mer än någonsin utmanas många handlare av förändrade konsumtionsbeteenden och en allt hårdare prispress. Tillväxten i detaljhandeln sker idag på nätet, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel i en kommentar.

Index för sällanköpsvaruhandeln minskade med 3,0 enheter till 88,7 i under månaden.

Förväntningarna för utvecklingen i den egna butiken minskade i februari till skillnad från utvecklingen i detaljhandeln i stort. Indikatorn minskade med 1,2 enheter till 101,3.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08