23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Digitalt skifte pressar handlarna

Pessimistiskt inom sällanköpsvaruhandeln enligt Handelsbarometern från Svensk Handel.

Inom sällanköpsvaruhandeln minskar förväntningarna om god utveckling och lönsamhet i februari månads mätningar. Det som lyfter den så kallade Framtidsindikatorn är förväntningarna på den framtida försäljningen och att tron på antalet anställda ökar något. Den siffran gäller dock i detaljhandeln i stort och livsmedelshandeln är mer positiv och också mindre konjunkturkänslig än sällanköpsvaruhandeln.

Stora delar av handeln står mitt i en digital transformation som pressar butikernas lönsamhet. Trots att vi handlar mer än någonsin utmanas många handlare av förändrade konsumtionsbeteenden och en allt hårdare prispress. Tillväxten i detaljhandeln sker idag på nätet, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel i en kommentar.

Index för sällanköpsvaruhandeln minskade med 3,0 enheter till 88,7 i under månaden.

Förväntningarna för utvecklingen i den egna butiken minskade i februari till skillnad från utvecklingen i detaljhandeln i stort. Indikatorn minskade med 1,2 enheter till 101,3.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093|