XXL öppnar nya butiker - ökar på nätet

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Norska sportkedjan XXL hade en jämförbar försäljningstillväxt om 7 procent under det fjärde kvartalet.

Ebitda var 332 miljoner norska kronor, klart bättre än 286 miljoner fjärde kvartalet 2016 och marginellt bättre än Inquiry Financials konsensus som låg på 324 miljoner norska kronor.

Vad gäller Sverige uppger XXL att den svenska sportvarumarknaden fortsatte att vara volatil under fjärde kvartalet och att volymerna påverkades av en generellt sett svag marknad. Black Friday och kallare väder i december bidrog dock positivt och den jämförbara försäljningstillväxten i Sverige var 1,4 procent under kvartalet. E-handeln hade en tillväxt om 40 procent under fjärde kvartalet och i rapporten skriver sportjätten att det är ett bevis på att omnikanalstrategin fungerar.

XXL har tecknat sex nya hyresavtal för framtida butiksökningar 2018, varav fyra i Norge, en i Sverige och en i Österrike. Målet för 2018 är att öppna totalt 7 till 10 nya butiker.

Bättre prisstrategi i en trög svensk marknad förbättrade bruttomarginalen till 40,2 procent (37,8), skriver XXL.

Läs också: XXL rekryterar ny operativ chef

Totala intäkter för koncernen i januari 2018 ökade med drygt 26 procent, med hjälp från bra vinterväder. XXL har tecknat sex nya hyresavtal för framtida butiksökningar 2018, varav fyra i Norge, en i Sverige och en i Österrike. Målet för 2018 är att öppna totalt 7 till 10 nya butiker.

Läs också: Medvind för XXL

För att driva tillväxten i både butik och e-handel kommer XXL att investera i infrastruktur och IT. Dessa investeringar väntas landa i intervallet 70-90 miljoner norska kronor 2018.

Bolaget behåller sina långsiktiga mål som bland annat omfattar en tillväxttakt för jämförbara enheter i mitten av intervallet ensiffriga procenttal. Vidare ska bruttomarginalen vara stabil vilket innebär låga 40-procenttal i Norge, höga 30-procenttal i Sverige och "mellan-till-höga" 30-procenttal i Finland.

Mer om: XXL


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Lyko till Finland

Så blir de nya avgifterna

Nyhetsbrev

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Arkiv

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Hon jobbar för Puma

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Bergans med butik

Helomvändning krävs för Lindex

Syskonduo hos Björn Borg

Modemärket sätter fokus på prestationsförmågan med hjälp av välkända syskonpar.

Digitalt skifte pressar handlarna

Här öppnar Lyko

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Så ser Asos sportmodesatsning ut

E-handlaren lanserar egen sportkollektion.

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av koncernens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Pandora till Linden

NK storsatsar - blir större och lyxigare

Varuhuset i Stockholm byggs om och ut och välkomnar nya hyresgäster som Balenciaga och Valentino. Därtill gör varuhuset en herrmodesatsning med förändringar på bland annat herrmodeplanet.

Rivia Sports växlar upp

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Välkomnar förslagen mot stöldligor

Svea skor sig

Boozt rekryterar

Ny chef på Citycon

Kungens Kurva Shoppingcenter byggs ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.192