23948sdkhjf

XXL öppnar nya butiker - ökar på nätet

Norska sportkedjan XXL hade en jämförbar försäljningstillväxt om 7 procent under det fjärde kvartalet.

Ebitda var 332 miljoner norska kronor, klart bättre än 286 miljoner fjärde kvartalet 2016 och marginellt bättre än Inquiry Financials konsensus som låg på 324 miljoner norska kronor.

Vad gäller Sverige uppger XXL att den svenska sportvarumarknaden fortsatte att vara volatil under fjärde kvartalet och att volymerna påverkades av en generellt sett svag marknad. Black Friday och kallare väder i december bidrog dock positivt och den jämförbara försäljningstillväxten i Sverige var 1,4 procent under kvartalet. E-handeln hade en tillväxt om 40 procent under fjärde kvartalet och i rapporten skriver sportjätten att det är ett bevis på att omnikanalstrategin fungerar.

XXL har tecknat sex nya hyresavtal för framtida butiksökningar 2018, varav fyra i Norge, en i Sverige och en i Österrike. Målet för 2018 är att öppna totalt 7 till 10 nya butiker.

Bättre prisstrategi i en trög svensk marknad förbättrade bruttomarginalen till 40,2 procent (37,8), skriver XXL.

Totala intäkter för koncernen i januari 2018 ökade med drygt 26 procent, med hjälp från bra vinterväder. XXL har tecknat sex nya hyresavtal för framtida butiksökningar 2018, varav fyra i Norge, en i Sverige och en i Österrike. Målet för 2018 är att öppna totalt 7 till 10 nya butiker.

För att driva tillväxten i både butik och e-handel kommer XXL att investera i infrastruktur och IT. Dessa investeringar väntas landa i intervallet 70-90 miljoner norska kronor 2018.

Bolaget behåller sina långsiktiga mål som bland annat omfattar en tillväxttakt för jämförbara enheter i mitten av intervallet ensiffriga procenttal. Vidare ska bruttomarginalen vara stabil vilket innebär låga 40-procenttal i Norge, höga 30-procenttal i Sverige och "mellan-till-höga" 30-procenttal i Finland.

Läs mer om: XXL
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079