H&M om e-handel och framtiden

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

H&M särredovisar och är för första gången transparenta kring utvecklingen inom e-handeln vilken utgör 12,5 procent av koncernen totala försäljning och 22 procent av rörelseresultat för räkenskapsåret 2016/2017 och uppgår till 29 miljarder kronor. Lönsamheten betecknas som god.

H&M-gruppens onlineförsäljning förväntas öka med minst 25 procent 2018.

E-handeln för H&M-gruppen ska öka med 20 procent per år och därmed nå 75 miljarder kronor år 2022. 

New Business, där varumärken som Cos, Weekday, Cheap Monday, Monki, H&M Home, & Other Stories och Arket ingår, har en god tillväxt med en försäljning som uppgick till 17 miljarder kronor eller 7 procent av H&M-gruppens totala försäljning. Under 2018 väntas New Business försäljning öka med minst 25 procent. 

H&M skriver i pressmeddelandet att  en allt större andel av bolagets investeringar och satsningar är digitala och uppgick till 45 procent av H&M-gruppens sammantagna investeringar under det senaste räkenskapsåret. 


Vidare skriver koncernen att detaljhandelsmarknaden bedöms som fortsatt utmanande och utvecklingen i jämförbara butiker förväntas bli fortsatt negativ under innevarande år men ser ljusare ut i och med det satsningar som koncernen gör.

De fysiska butikerna väntas ha en jämförbar positiv försäljningsutveckling från 2019.

Försäljning i nyöppnade butiker förväntas ge ett tillskott om cirka 4 procent till H&M-gruppens försäljning under 2018. De nyöppnade butikerna har en genomsnittlig återbetalningstid på 17 månader. 

Det framgår också att koncernen är i utvecklingsfas av två separata och helt nya affärsmodeller.

Satsningar görs också inom New Business som ska ha en tillväxt om 25 procent per år och därmed nå över 50 miljarder kronor 2022.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Röda siffror för Intersport

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Levi's lanserar Pride-kollektion

Nyhetsbrev

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Arkiv

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

Första sportskon med grafen

Jobb & Karriär
Från kanslichef till vd

Efterträder Marika Waern hos NCSC.

Brothers onlineraket - ökade med 95 procent

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

Morris med ny huvudägare – ska satsa internationellt

Nya norska storägaren ska etablera klädmärket på nya marknader.

H&M ökar takten med nya butiker

Bistert för H&M

Klädjätten nådde inte upp till förväntningarna och varulagret fortsätter att växa.

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Ny ledning i Nilson Group

Skogiganten presenterar ny styrelseordförande och interim vd.

Så gick det för RNB

Vinden har vänt för Kappahl - "Tillbaka på banan"

Uppåt för kedjan i bolagets tredje kvartal.

H&M:s toppchef lämnar - analytiker spår dyster rapport

Försäljningsdirektören byts ut inför kvartalsrapporten.

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Brittisk varuhuskedja vinstvarnar igen

Stort intresse för Odd Molly

WeSC stänger citybutik

Oförändrad försäljning för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.177