”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

| Av Erika Lindbom | Tipsa redaktionen

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av koncernens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Departments and Stores är en av de aktörer som driver avdelningar på NK. Totalt har de hand om cirka 600 varumärken fördelade över 42 avdelningar inom kosmetik, mode, juveler och accessoarer på varuhusen i Stockholm och Göteborg

28 av dem ligger i det varuhuset i Stockholm på en yta om 6 900 kvadratmeter.

När NK i Stockholm nu ska byggas om och uppgraderas påverkas 11 av dessa avdelningar.

Nanna Hedlund, tillförordnad vd på Departments and Stores, berättar att företaget är positiva till de förändringar som väntar.
– Förändringarna på NK är extremt positiva och efterlängtade. Det här känns som en nödvändig uppgradering för att vara en shoppingdestination i världsklass. Vi ser tydligt att det generellt är tuffare inom fysisk handel men är övertygande om att shoppingupplevelsen i fysiska butiker fortsatt kommer att
vara väldigt relevant när det gäller lyx och premium.

Läs också: Rand central i Polarns nya inredning

– Den tydligaste trenden som vi ser är att lyx och premium generellt går bäst inom alla segment, oavsett om det gäller kosmetik, mode eller accessoarer, tillägger hon.

Hur påverkas ni av ombyggnationerna?
– Det är svårt att säga men det finns en bra ombyggnadsplan för hur avdelningarna ska flytta runt under arbetets gång. Vi hoppas såklart att det inte ska störas för mycket.

Förändringarna på NK innebär bland annat en satsning på manlig skönhet och plan 2 kommer bland annat att bjuda på herrmode, skor, NK Herrekipering och NK Manlig Depå.

Läs också: Digitala affärer i fokus

Inom manligt mode planerar Departments and Stores att ta in flera nya varumärken.
– Vi har påbörjat en uppgradering av varumärkesmixen i våra herrmodeavdelningar. Vi tar in ett flertal nya varumärken redan i vår och i höst tar vi in ytterligare några till, varav vissa blir unika för NK i Sverige.

År 2016 lanserade RNB, som äger Departments and Stores, en e-handelssatsning på herrmode; Man of a Kind.

Förändringarna på NK kan vara positiva även för denna satsning, menar Nanna Hedlund.
– På sätt och vis kan man säga att det vi gör här får ringar på vattnet även för Man of a kind. Ju fler varumärken som vi tecknar avtal med för NK, desto fler blir även tillgängliga via Man of a Kind.

Nanna Hedlund är tillförordnad vd på Departments and Stores fram till dess att Lina Söderqvist tillträder som ny vd under våren. Nanna Hedlund är till vardags vd på Polarn O. Pyret.

Mer om: NK | RNB


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Global Retail släpper G-Star: ”Rätt väg framåt för alla parter”

Driften av 17 butiker i Sverige tas över av det nederländska moderbolaget som nu startar lokal organisation för varumärket i Stockholm.

Han går till Intersport

Jarno Vanhatapio kliver in i Intersports styrelse.

Kompletterar med egna varumärken

Sportamore utökar lagerinvestering

Kedjor klara för Kongahälla

H&M svarar på kritik om löner

Nyhetsbrev

Fler outletbutiker för H&M

Arkiv

Överenskommelse nådd - WeSC flyttar designkontor

Trögt i Björn Borgs butiker

Björn Borg tappar trafik i de egna butikerna i Sverige och Benelux där försäljningen backade med över 20 procent under fjärde kvartalet.

Så blir MoS en bättre plats

Jobb & karriär
Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Rand central i Polarns nya inredning

Barnklädeskedjan Polarn O. Pyret presenterar nytt inredningskoncept i mars.

Ny vd för Åhléns Outlet

Jack & Jones lanserar barnmode

De skor Åhléns kunder i höst

Minimarket har plockat fram en skokollektion exklusivt för varuhuskedjan. Lansering sker i augusti.

Kissie-domen: ”Viktigt med praxis på området”

Modell för Ellos

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm. Habit fick följa med på en förhandsvisning.

Då väntas WeSC ur rekonstruktion

Han slår ett slag för Frank Dandy

Underklädesmärket har ett nytt ansikte.

Jobb & karriär
Lundhags med ny marknadschef

Så ska Stayhard sälja mer denim

Här öppnar Deichmann igen

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan får ny försäljningschef.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Tillfälligt för Isbjörn

Coop säger upp avtal med Postnord

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Hon jobbar för Puma

Bergans med butik

Digitalt skifte pressar handlarna

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.233