”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

| Av Erika Lindbom | Tipsa redaktionen

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av koncernens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Departments and Stores är en av de aktörer som driver avdelningar på NK. Totalt har de hand om cirka 600 varumärken fördelade över 42 avdelningar inom kosmetik, mode, juveler och accessoarer på varuhusen i Stockholm och Göteborg

28 av dem ligger i det varuhuset i Stockholm på en yta om 6 900 kvadratmeter.

När NK i Stockholm nu ska byggas om och uppgraderas påverkas 11 av dessa avdelningar.

Nanna Hedlund, tillförordnad vd på Departments and Stores, berättar att företaget är positiva till de förändringar som väntar.

Läs också: De ska utse NK:s modeprisvinnare
– Förändringarna på NK är extremt positiva och efterlängtade. Det här känns som en nödvändig uppgradering för att vara en shoppingdestination i världsklass. Vi ser tydligt att det generellt är tuffare inom fysisk handel men är övertygande om att shoppingupplevelsen i fysiska butiker fortsatt kommer att
vara väldigt relevant när det gäller lyx och premium.

– Den tydligaste trenden som vi ser är att lyx och premium generellt går bäst inom alla segment, oavsett om det gäller kosmetik, mode eller accessoarer, tillägger hon.

Hur påverkas ni av ombyggnationerna?
– Det är svårt att säga men det finns en bra ombyggnadsplan för hur avdelningarna ska flytta runt under arbetets gång. Vi hoppas såklart att det inte ska störas för mycket.

Förändringarna på NK innebär bland annat en satsning på manlig skönhet och plan 2 kommer bland annat att bjuda på herrmode, skor, NK Herrekipering och NK Manlig Depå.

Inom manligt mode planerar Departments and Stores att ta in flera nya varumärken.
– Vi har påbörjat en uppgradering av varumärkesmixen i våra herrmodeavdelningar. Vi tar in ett flertal nya varumärken redan i vår och i höst tar vi in ytterligare några till, varav vissa blir unika för NK i Sverige.

År 2016 lanserade RNB, som äger Departments and Stores, en e-handelssatsning på herrmode; Man of a Kind.

Förändringarna på NK kan vara positiva även för denna satsning, menar Nanna Hedlund.
– På sätt och vis kan man säga att det vi gör här får ringar på vattnet även för Man of a kind. Ju fler varumärken som vi tecknar avtal med för NK, desto fler blir även tillgängliga via Man of a Kind.

Nanna Hedlund är tillförordnad vd på Departments and Stores fram till dess att Lina Söderqvist tillträder som ny vd under våren. Nanna Hedlund är till vardags vd på Polarn O. Pyret.

Mer om: NK | RNB


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Zalando större än H&M

Louis Vuitton expanderar i Kina

Efter sänkt skatt – nu bygger företaget ut sin e-handel.

Minskad framtidstro hos handlarna

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Nyhetsbrev

Röda siffror för Intersport

Arkiv

Levi's lanserar Pride-kollektion

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

Första sportskon med grafen

Jobb & Karriär
Från kanslichef till vd

Efterträder Marika Waern hos NCSC.

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

Brothers onlineraket - ökade med 95 procent

Morris med ny huvudägare – ska satsa internationellt

Nya norska storägaren ska etablera klädmärket på nya marknader.

H&M ökar takten med nya butiker

Bistert för H&M

Klädjätten nådde inte upp till förväntningarna och varulagret fortsätter att växa.

Ny ledning i Nilson Group

Skogiganten presenterar ny styrelseordförande och interim vd.

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Så gick det för RNB

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Brittisk varuhuskedja vinstvarnar igen

Stort intresse för Odd Molly

WeSC stänger citybutik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.192