NK storsatsar - blir större och lyxigare

| Av Pernilla Hansson, Erika Lindbom | Tipsa redaktionen

Varuhuset i Stockholm byggs om och ut och välkomnar nya hyresgäster som Balenciaga och Valentino. Därtill gör varuhuset en herrmodesatsning med förändringar på bland annat herrmodeplanet.

Omdaningen har planerats under två år och förväntas vara klar år 2020. Förnyelsearbetet syftar till att göra varuhuset lyxigare, större och mer personligt. NK byggs ut med totalt 3 500 kvadratmeter.

Läs också: Brothers vd lämnar - efterträdare rekryteras internt

Varuhuset  gör även en storsatsning på sportmode och nuvarande sportmodeyta på plan 3 utökas med 600 kvadratmeter och tar en del av ytan för inredning. Vem som ska driva sportmodeytan är inte klart efter att Fourfield, som Habit tidigare skrivit om, har valt att avsluta samarbetet med varuhuset. På ytan ska  såväl multi- som monobrands rymmas.

- Sportmode har en dubbelt så stor tillväxttakt som mode i överigt så den här satsningen är mycket spännande, säger varuhuschef Andreas Edström.

Därtill satsar NK på mer lyxmode och har tecknat avtal med fyra nya varumärken och nämner Valentino och Balenciaga som ska flytta in på gatuplanet i november. Där NK Blommor tidigare huserade flyttar Marc Jacobs in i vår. 

Fokus ska ligga på internationella lyxvarumärken, skönhet, accessoarer och damskor och ligga i anslutning till Ljusgården.

- Vi är mycket stolta och glada över att Valentino och Balenciaga väljer NK när de ska öppna i Sverige. Det här är bara början på de spännande förändringar som kommer att ske på gatuplan där totalt 90 procent kommer att vara omgjort när vi är klara, säger Andreas Edström.

Därtill satsar varuhuset på herrmode och NK Herrskor, NK Herrekipering och NK Manlig Depå flyttar upp till Plan 2. Dessutom kommer fem nya avdelningar att öppna på herrmodeplanet som förändras till 40 procent.

På dammmodeplanet aviserar NK i nuläget inga större förändringar mer än att ytan ska ha en högre utvecklingstakt för att erbjuda ett fortsatt vässat utbud.

Arbetet med att ta NK Stockholm in i en ny epok beräknas ta tre år och omfattar 50 procent av den befintliga ytan. Varuhuset byggs ut med 20 procent genom omvandling av kontorsytor i NK-huset och i delar av Parkaden på andra sidan Regeringsgatan som därmed blir en del av NK. Nuvarande Sats blir en del av varuhuset. Där satsas även på utomhusgym på Parkadens tak, med löpbanor och banor för padeltennis.

En viktig del i varuhusets omgörning är  satsningen på digitalisering, med nya betallösningar och fokus på digital kommunikation. Därtill arbetar varuhuset på lösningar för e-handel. Personlig service med bland annat mobila värdar vid ingångarna är ett viktigt inslag i den nya profilen.

Läs också: Filippa K och Houdini Sportswear prisade

- Vi vill ha fler intressanta mötesplatser för våra kunder och för att vara intressanta för dem krävs mer än bara shopping, säger Andreas Edström.

På taket av befintliga NK planeras en restaurang med ute- och inomhusdel men den kommer i ett senare skede.

Andreas Edström kan även avslöja att det finns planer på att förnya gatuplanet även på NK i Göteborg.

– Det är fortfarande på ett väldigt tidigt stadium och rör sig om förändringar på en mindre skala än i Stockholm.

Mer om: NK


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Istället för droger träningskläder

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Beckmans till Paris

Nattklubb för New Black

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Linköpingsgalleria byter ägare

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med JC och levererar varor till kedjans butiker med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear".

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.181