NK storsatsar - blir större och lyxigare

| Av Pernilla Hansson, Erika Lindbom | Tipsa redaktionen

Varuhuset i Stockholm byggs om och ut och välkomnar nya hyresgäster som Balenciaga och Valentino. Därtill gör varuhuset en herrmodesatsning med förändringar på bland annat herrmodeplanet.

Omdaningen har planerats under två år och förväntas vara klar år 2020. Förnyelsearbetet syftar till att göra varuhuset lyxigare, större och mer personligt. NK byggs ut med totalt 3 500 kvadratmeter.

Läs också: De ska utse NK:s modeprisvinnare

Varuhuset  gör även en storsatsning på sportmode och nuvarande sportmodeyta på plan 3 utökas med 600 kvadratmeter och tar en del av ytan för inredning. Vem som ska driva sportmodeytan är inte klart efter att Fourfield, som Habit tidigare skrivit om, har valt att avsluta samarbetet med varuhuset. På ytan ska  såväl multi- som monobrands rymmas.

- Sportmode har en dubbelt så stor tillväxttakt som mode i överigt så den här satsningen är mycket spännande, säger varuhuschef Andreas Edström.

Därtill satsar NK på mer lyxmode och har tecknat avtal med fyra nya varumärken och nämner Valentino och Balenciaga som ska flytta in på gatuplanet i november. Där NK Blommor tidigare huserade flyttar Marc Jacobs in i vår. 

Fokus ska ligga på internationella lyxvarumärken, skönhet, accessoarer och damskor och ligga i anslutning till Ljusgården.

- Vi är mycket stolta och glada över att Valentino och Balenciaga väljer NK när de ska öppna i Sverige. Det här är bara början på de spännande förändringar som kommer att ske på gatuplan där totalt 90 procent kommer att vara omgjort när vi är klara, säger Andreas Edström.

Därtill satsar varuhuset på herrmode och NK Herrskor, NK Herrekipering och NK Manlig Depå flyttar upp till Plan 2. Dessutom kommer fem nya avdelningar att öppna på herrmodeplanet som förändras till 40 procent.

På dammmodeplanet aviserar NK i nuläget inga större förändringar mer än att ytan ska ha en högre utvecklingstakt för att erbjuda ett fortsatt vässat utbud.

Arbetet med att ta NK Stockholm in i en ny epok beräknas ta tre år och omfattar 50 procent av den befintliga ytan. Varuhuset byggs ut med 20 procent genom omvandling av kontorsytor i NK-huset och i delar av Parkaden på andra sidan Regeringsgatan som därmed blir en del av NK. Nuvarande Sats blir en del av varuhuset. Där satsas även på utomhusgym på Parkadens tak, med löpbanor och banor för padeltennis.

En viktig del i varuhusets omgörning är  satsningen på digitalisering, med nya betallösningar och fokus på digital kommunikation. Därtill arbetar varuhuset på lösningar för e-handel. Personlig service med bland annat mobila värdar vid ingångarna är ett viktigt inslag i den nya profilen.

Läs också: Utmanande kvartal för RNB

- Vi vill ha fler intressanta mötesplatser för våra kunder och för att vara intressanta för dem krävs mer än bara shopping, säger Andreas Edström.

På taket av befintliga NK planeras en restaurang med ute- och inomhusdel men den kommer i ett senare skede.

Andreas Edström kan även avslöja att det finns planer på att förnya gatuplanet även på NK i Göteborg.

– Det är fortfarande på ett väldigt tidigt stadium och rör sig om förändringar på en mindre skala än i Stockholm.

Mer om: NK


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Röda siffror för Intersport

Levi's lanserar Pride-kollektion

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Nyhetsbrev

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Arkiv

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

Första sportskon med grafen

Jobb & Karriär
Från kanslichef till vd

Efterträder Marika Waern hos NCSC.

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

Brothers onlineraket - ökade med 95 procent

Morris med ny huvudägare – ska satsa internationellt

Nya norska storägaren ska etablera klädmärket på nya marknader.

H&M ökar takten med nya butiker

Bistert för H&M

Klädjätten nådde inte upp till förväntningarna och varulagret fortsätter att växa.

Ny ledning i Nilson Group

Skogiganten presenterar ny styrelseordförande och interim vd.

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Så gick det för RNB

Vinden har vänt för Kappahl - "Tillbaka på banan"

Uppåt för kedjan i bolagets tredje kvartal.

H&M:s toppchef lämnar - analytiker spår dyster rapport

Försäljningsdirektören byts ut inför kvartalsrapporten.

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Brittisk varuhuskedja vinstvarnar igen

Stort intresse för Odd Molly

WeSC stänger citybutik

Oförändrad försäljning för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147