NK storsatsar - blir större och lyxigare

| Av Pernilla Hansson, Erika Lindbom | Tipsa redaktionen

Varuhuset i Stockholm byggs om och ut och välkomnar nya hyresgäster som Balenciaga och Valentino. Därtill gör varuhuset en herrmodesatsning med förändringar på bland annat herrmodeplanet.

Omdaningen har planerats under två år och förväntas vara klar år 2020. Förnyelsearbetet syftar till att göra varuhuset lyxigare, större och mer personligt. NK byggs ut med totalt 3 500 kvadratmeter.

Läs också: Utmanande kvartal för RNB

Varuhuset  gör även en storsatsning på sportmode och nuvarande sportmodeyta på plan 3 utökas med 600 kvadratmeter och tar en del av ytan för inredning. Vem som ska driva sportmodeytan är inte klart efter att Fourfield, som Habit tidigare skrivit om, har valt att avsluta samarbetet med varuhuset. På ytan ska  såväl multi- som monobrands rymmas.

- Sportmode har en dubbelt så stor tillväxttakt som mode i överigt så den här satsningen är mycket spännande, säger varuhuschef Andreas Edström.

Därtill satsar NK på mer lyxmode och har tecknat avtal med fyra nya varumärken och nämner Valentino och Balenciaga som ska flytta in på gatuplanet i november. Där NK Blommor tidigare huserade flyttar Marc Jacobs in i vår. 

Fokus ska ligga på internationella lyxvarumärken, skönhet, accessoarer och damskor och ligga i anslutning till Ljusgården.

- Vi är mycket stolta och glada över att Valentino och Balenciaga väljer NK när de ska öppna i Sverige. Det här är bara början på de spännande förändringar som kommer att ske på gatuplan där totalt 90 procent kommer att vara omgjort när vi är klara, säger Andreas Edström.

Därtill satsar varuhuset på herrmode och NK Herrskor, NK Herrekipering och NK Manlig Depå flyttar upp till Plan 2. Dessutom kommer fem nya avdelningar att öppna på herrmodeplanet som förändras till 40 procent.

På dammmodeplanet aviserar NK i nuläget inga större förändringar mer än att ytan ska ha en högre utvecklingstakt för att erbjuda ett fortsatt vässat utbud.

Arbetet med att ta NK Stockholm in i en ny epok beräknas ta tre år och omfattar 50 procent av den befintliga ytan. Varuhuset byggs ut med 20 procent genom omvandling av kontorsytor i NK-huset och i delar av Parkaden på andra sidan Regeringsgatan som därmed blir en del av NK. Nuvarande Sats blir en del av varuhuset. Där satsas även på utomhusgym på Parkadens tak, med löpbanor och banor för padeltennis.

En viktig del i varuhusets omgörning är  satsningen på digitalisering, med nya betallösningar och fokus på digital kommunikation. Därtill arbetar varuhuset på lösningar för e-handel. Personlig service med bland annat mobila värdar vid ingångarna är ett viktigt inslag i den nya profilen.

Läs också: Bite Studios på NK

- Vi vill ha fler intressanta mötesplatser för våra kunder och för att vara intressanta för dem krävs mer än bara shopping, säger Andreas Edström.

På taket av befintliga NK planeras en restaurang med ute- och inomhusdel men den kommer i ett senare skede.

Andreas Edström kan även avslöja att det finns planer på att förnya gatuplanet även på NK i Göteborg.

– Det är fortfarande på ett väldigt tidigt stadium och rör sig om förändringar på en mindre skala än i Stockholm.

Mer om: NK


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Genombrott för Swedish Stockings

Med ny delägare satsar strumpbyxvarumärket på en aggressiv tillväxttakt 2018. Drivkraften är bland annat den nyligen påbörjade exportoffensiven i USA, medan miljötänkandet alltjämt är grunden.

Tillfälligt för skomärke

Han är Kronabys ansikte utåt

Så sålde Nelly - Väntat tapp

Dit går VRG

Odd Molly vinstvarnar - Omsättning och rörelseresultat faller

Nyhetsbrev

Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Arkiv

Samsonite öppnar butik för Tumi

”Svenskarna är ett resande folk, ända sedan vikingatiden” – vd Joakim Palmgren om Tumis första butik i Skandinavien. Nu väntar flera.

Trio lämnar Modeverket

Rekryteringsbolaget tappar tre medarbetare som alla går vidare till nya uppdrag.

Sneakeraktör mot nya händer?

Plus

Nätjätten redan här

Amazon gör redan avtryck i handeln: Så mycket klickade svenskar hem varor för det senaste året.

Sportamore ökar inköpen - Kvartalet ger råg i ryggen

Medgrundare blir vd för Happy Plugs i USA

Teater blir cykelbutik – Planerar 40 butiker i Skandinavien

Dags att anmäla brott i butik

Bik Bok bygger om

Nyrenoverad butik på Kungsgatan i Stockholm återinvigs i slutet april.

”Butiken kommer ha hög sportmodegrad”

I slutet av augusti öppnar Sportringen butik om 1 400 kvadratmeter i Stadiums tidigare lokal i Halmstad.

Hon lyser klarast i svensk sportbransch

Vd är årets affärskvinna inom svensk sportbransch om nätverket Divas får välja.

Plus

Nytändning på Topeco

Vd-skifte på Nelly

Hon går in som tillförordnad vd när Jan Wallsin lämnar e-modehandlaren efter mindre än ett år.

Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Nytt nummer av Habit

Möt Hannah Widell och Amanda Schulman - modebranschens nya entreprenörer.

Jobb & karriär
Hon föreslås till Kinneviks styrelse

Styrelseproffs och ledamot i Aktiemarknadsnämnden till Kinnevik.

Nividas öppnar nytt i Stockholm - Därför lämnar 8848 Altitude butikslokalen

Pitti Uomo byter representant

Ny Sverigechef till H&M

Digital plattform för resttyger

Oförändrat i Footway Group

De vet hur 800 miljoner doftar

Jobb & karriär
Ny ordförande hos Babyshop

Jobb & karriär
Hon tar över på Eleven

Salming stänger och öppnar

Kläder och skor – Varugrupper med störst prisökning

Tre lämnar Qliro - Styrelseordförande kliver av

Ny duo till Björn Borg

Butik för Meindl

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.132