”Vi har tre butiker på gång”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Lokalt anpassad e-handel, fördjupat samarbete med återförsäljarna och fler butiker blir nu verklighet för Scotch & Soda.

I höstas förvärvade det nederländska modeföretaget den nordiska marknaden från märkets tidigare agenter och distributörer. 

Bolaget rekryterade även en vd för Norden, Tony Wester, med uppgift att stärka närvaron hos återförsäljare, i fysisk butik och lokalt anpassa  e-handel i regionen. Han är verksam i bolaget sedan augusti.

 - Det är en spännande tid för varumärket både globalt och här i Norden och en omvälvande tid i modebranschen i stort. Under de senaste åren har Scotch & Soda förvärvat nyckelmarknader som USA, Frankrike, Tyskland och nu senast Norden. Distributörer och agenter har gjort ett bra arbete men för att ha bättre kontroll så valde bolaget att ta hem marknaderna, säger Tony Wester till Habit.
 
Marknaderna liknar i mångt och mycket varandra enligt Tony Wester med liknande köpbeteenden och mode men samtidigt behövs en lokal anpassning menar han.

- Vi vill komma närmare slutkonsument och då är det viktigt att lokalanpassa utbud och e-handel och det gör vi nu när vi tar över lager och distribution för e-handel och knyter även ihop det med ett växande butiksnät. Det kommer stärka både varumärke och försäljning i Norden.

De fysiska butikerna blir också en viktig beståndsdel i modeföretagets satsningen på lokalt anpassad e-handel. När Scotch & Soda gick ut med att företaget tagit över marknaden i december så kommunicerade bolaget att upp till 20 butiker kan se dagens ljus under de kommande åren.

Fyra ska bli fler och Tony Wester säger till Habit att det redan nu finns konkreta planer på tre nya butiker som kan bli verklighet under 2018 men han kan inte nämna specifika adresser.
 
- Vi gick ut och sa 20 butiker sedan är det möjligt att det blir 10 eller 25, det beror på läge och tid. Det vi sagt är att vi ska fortsätta satsa och tror på fysiska retail. Vi planerar att öppna upp flertal butiker med fokus på de nordiska huvudstäderna. Samtidigt som vi vill fördjupa samarbetet med befintliga och nya återförsäljare, säger Tony Wester.
 
Övertagandet av marknaden innefattade också förvärvet av fyra befintliga butiker; en i Mood i Stockholm, en i Göteborg, en i Malmö och en outlet i Oslo.

Modeföretaget har även öppnat nytt showroom i Stockholm och tagit över ett befintligt i Oslo.


 - Jag är övertygad att varumärket har en hel del att bidra med då det skiljer sig en hel del från det traditionella nordiska modet som oftast är enfärgat och stilrent. Scotch & Sodas lekfullhet tillsammans med detaljarbete kommer in som ett bra komplement till andra modevarumärken. 



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Genombrott för Swedish Stockings

Med ny delägare satsar strumpbyxvarumärket på en aggressiv tillväxttakt 2018. Drivkraften är bland annat den nyligen påbörjade exportoffensiven i USA, medan miljötänkandet alltjämt är grunden.

Tillfälligt för skomärke

Han är Kronabys ansikte utåt

Så sålde Nelly - Väntat tapp

Dit går VRG

Odd Molly vinstvarnar - Omsättning och rörelseresultat faller

Nyhetsbrev

Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Arkiv

Samsonite öppnar butik för Tumi

”Svenskarna är ett resande folk, ända sedan vikingatiden” – vd Joakim Palmgren om Tumis första butik i Skandinavien. Nu väntar flera.

Sneakeraktör mot nya händer?

Plus

Nätjätten redan här

Amazon gör redan avtryck i handeln: Så mycket klickade svenskar hem varor för det senaste året.

Trio lämnar Modeverket

Rekryteringsbolaget tappar tre medarbetare som alla går vidare till nya uppdrag.

Sportamore ökar inköpen - Kvartalet ger råg i ryggen

Medgrundare blir vd för Happy Plugs i USA

Teater blir cykelbutik – Planerar 40 butiker i Skandinavien

Dags att anmäla brott i butik

Bik Bok bygger om

Nyrenoverad butik på Kungsgatan i Stockholm återinvigs i slutet april.

”Butiken kommer ha hög sportmodegrad”

I slutet av augusti öppnar Sportringen butik om 1 400 kvadratmeter i Stadiums tidigare lokal i Halmstad.

Hon lyser klarast i svensk sportbransch

Vd är årets affärskvinna inom svensk sportbransch om nätverket Divas får välja.

Vd-skifte på Nelly

Hon går in som tillförordnad vd när Jan Wallsin lämnar e-modehandlaren efter mindre än ett år.

Plus

Nytändning på Topeco

Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Nytt nummer av Habit

Möt Hannah Widell och Amanda Schulman - modebranschens nya entreprenörer.

Jobb & karriär
Hon föreslås till Kinneviks styrelse

Styrelseproffs och ledamot i Aktiemarknadsnämnden till Kinnevik.

Nividas öppnar nytt i Stockholm - Därför lämnar 8848 Altitude butikslokalen

Pitti Uomo byter representant

Ny Sverigechef till H&M

Digital plattform för resttyger

Oförändrat i Footway Group

De vet hur 800 miljoner doftar

Jobb & karriär
Ny ordförande hos Babyshop

Jobb & karriär
Hon tar över på Eleven

Salming stänger och öppnar

Kläder och skor – Varugrupper med störst prisökning

Tre lämnar Qliro - Styrelseordförande kliver av

Ny duo till Björn Borg

Butik för Meindl

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134