23948sdkhjf

”Vi har tre butiker på gång”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Lokalt anpassad e-handel, fördjupat samarbete med återförsäljarna och fler butiker blir nu verklighet för Scotch & Soda.

I höstas förvärvade det nederländska modeföretaget den nordiska marknaden från märkets tidigare agenter och distributörer. 

Bolaget rekryterade även en vd för Norden, Tony Wester, med uppgift att stärka närvaron hos återförsäljare, i fysisk butik och lokalt anpassa  e-handel i regionen. Han är verksam i bolaget sedan augusti.

 - Det är en spännande tid för varumärket både globalt och här i Norden och en omvälvande tid i modebranschen i stort. Under de senaste åren har Scotch & Soda förvärvat nyckelmarknader som USA, Frankrike, Tyskland och nu senast Norden. Distributörer och agenter har gjort ett bra arbete men för att ha bättre kontroll så valde bolaget att ta hem marknaderna, säger Tony Wester till Habit.
 
Marknaderna liknar i mångt och mycket varandra enligt Tony Wester med liknande köpbeteenden och mode men samtidigt behövs en lokal anpassning menar han.

- Vi vill komma närmare slutkonsument och då är det viktigt att lokalanpassa utbud och e-handel och det gör vi nu när vi tar över lager och distribution för e-handel och knyter även ihop det med ett växande butiksnät. Det kommer stärka både varumärke och försäljning i Norden.

De fysiska butikerna blir också en viktig beståndsdel i modeföretagets satsningen på lokalt anpassad e-handel. När Scotch & Soda gick ut med att företaget tagit över marknaden i december så kommunicerade bolaget att upp till 20 butiker kan se dagens ljus under de kommande åren.

Fyra ska bli fler och Tony Wester säger till Habit att det redan nu finns konkreta planer på tre nya butiker som kan bli verklighet under 2018 men han kan inte nämna specifika adresser.
 
- Vi gick ut och sa 20 butiker sedan är det möjligt att det blir 10 eller 25, det beror på läge och tid. Det vi sagt är att vi ska fortsätta satsa och tror på fysiska retail. Vi planerar att öppna upp flertal butiker med fokus på de nordiska huvudstäderna. Samtidigt som vi vill fördjupa samarbetet med befintliga och nya återförsäljare, säger Tony Wester.
 
Övertagandet av marknaden innefattade också förvärvet av fyra befintliga butiker; en i Mood i Stockholm, en i Göteborg, en i Malmö och en outlet i Oslo.

Modeföretaget har även öppnat nytt showroom i Stockholm och tagit över ett befintligt i Oslo.


 - Jag är övertygad att varumärket har en hel del att bidra med då det skiljer sig en hel del från det traditionella nordiska modet som oftast är enfärgat och stilrent. Scotch & Sodas lekfullhet tillsammans med detaljarbete kommer in som ett bra komplement till andra modevarumärken. 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Hundraåring återuppstår i Kiruna

När Kirunas stadskärna rivs och en ny byggs, väntar en ny era för handlarna. Följ med till staden som genomgår en världsunik omvandling.

Jobb & Karriär
Från NA-KD till Yaytrade

Marknadsplatsen rekryterar från modehandlaren.

Tre modebutiker i Helsingborg i konkurs på kort tid

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Danska Zizzi sålt

Nyhetsbrev

Återvinn med Arket

Arkiv

By Malina lanserar barnkläder

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Jobb & Karriär
Hon ska arbeta med Morris Stockholm

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Delat kontor ska föda nya tankar om handel och kommunikation

Sportmodeföretag backas av Acasts grundare

Göteborgsbaserade Wearcolour och Void Cycling med nya delägare.

Plus

7 hösttrender att ha koll på

MODE HÖST 2019, DEL 3: Designerna har lagt höstkorten på bordet. Habit har identifierat modet som spås bli säsongens storsäljare.

Lämnar Sealife för Improove

Nk får premiumdestination för sport

Ny aktör bakom varuhusets nya sportbutikssatsning.

Handlarna mer optimistiska – skatteåterbäring och påsk väcker vårhopp

Vilka vinner i år? - gör din röst hörd

Lågprismodekedja i konkurs

Prisad modeduo inspireras av eget bröllop

Datum för tre kommande CFW släppta

Så ser Sebagos Dockside ut om Nitty Gritty får bestämma

Plus

Rebellisk hållning

MODE HÖST 2019, DEL 2: Tekniska ytterplagg och stickat är fokus när nya avslappnade J.Lindeberg tar form.

Scandinavian Man lanserar marknadsplats och e-handel

Kopplar på e-handel till den redaktionella plattformen och backas av Wellstreet och IT-bolaget Tieto.

Levi Strauss planerar öppna 100 butiker

Föreslås till skohandlaren

Prisas av Divas och Svenskt Sportforum

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Vintagemode hos & Other Stories

Butiksnytt
Esprit öppnar nytt i Linköping

By Malina för Lindex

Utdragen konkurs väntas snart vara till ända

Ikea-bolag fortsätter öka i H&M

Nyemission för Odd Molly

Butiksnytt
Första citybutiken för Wagner

Butiksnytt
Pelle P väljer Drottninggatan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129