23948sdkhjf

”Vi har tre butiker på gång”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Lokalt anpassad e-handel, fördjupat samarbete med återförsäljarna och fler butiker blir nu verklighet för Scotch & Soda.

I höstas förvärvade det nederländska modeföretaget den nordiska marknaden från märkets tidigare agenter och distributörer. 

Bolaget rekryterade även en vd för Norden, Tony Wester, med uppgift att stärka närvaron hos återförsäljare, i fysisk butik och lokalt anpassa  e-handel i regionen. Han är verksam i bolaget sedan augusti.

 - Det är en spännande tid för varumärket både globalt och här i Norden och en omvälvande tid i modebranschen i stort. Under de senaste åren har Scotch & Soda förvärvat nyckelmarknader som USA, Frankrike, Tyskland och nu senast Norden. Distributörer och agenter har gjort ett bra arbete men för att ha bättre kontroll så valde bolaget att ta hem marknaderna, säger Tony Wester till Habit.
 
Marknaderna liknar i mångt och mycket varandra enligt Tony Wester med liknande köpbeteenden och mode men samtidigt behövs en lokal anpassning menar han.

- Vi vill komma närmare slutkonsument och då är det viktigt att lokalanpassa utbud och e-handel och det gör vi nu när vi tar över lager och distribution för e-handel och knyter även ihop det med ett växande butiksnät. Det kommer stärka både varumärke och försäljning i Norden.

De fysiska butikerna blir också en viktig beståndsdel i modeföretagets satsningen på lokalt anpassad e-handel. När Scotch & Soda gick ut med att företaget tagit över marknaden i december så kommunicerade bolaget att upp till 20 butiker kan se dagens ljus under de kommande åren.

Fyra ska bli fler och Tony Wester säger till Habit att det redan nu finns konkreta planer på tre nya butiker som kan bli verklighet under 2018 men han kan inte nämna specifika adresser.
 
- Vi gick ut och sa 20 butiker sedan är det möjligt att det blir 10 eller 25, det beror på läge och tid. Det vi sagt är att vi ska fortsätta satsa och tror på fysiska retail. Vi planerar att öppna upp flertal butiker med fokus på de nordiska huvudstäderna. Samtidigt som vi vill fördjupa samarbetet med befintliga och nya återförsäljare, säger Tony Wester.
 
Övertagandet av marknaden innefattade också förvärvet av fyra befintliga butiker; en i Mood i Stockholm, en i Göteborg, en i Malmö och en outlet i Oslo.

Modeföretaget har även öppnat nytt showroom i Stockholm och tagit över ett befintligt i Oslo.


 - Jag är övertygad att varumärket har en hel del att bidra med då det skiljer sig en hel del från det traditionella nordiska modet som oftast är enfärgat och stilrent. Scotch & Sodas lekfullhet tillsammans med detaljarbete kommer in som ett bra komplement till andra modevarumärken. 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Från Åhléns till MQ

Hon är ny försäljningschef för MQ och kommer närmast från tung post hos varuhuskedjan.

Jobb & Karriär
"Jag är en bra parhäst till entreprenörer"

Hon går från reklambyråvärlden till en nyinrättad post hos modeföretaget.

Jobb & Karriär
Trio till Eivy

De är nya hos sportmodeföretaget och kommer in med kompetens från bland andra Sportamore, Skincity och Wakakuu.

Asos vinstvarnar

Så vill Scorett uppmana till hållbar konsumtion

Handlarna tappar tron till jul

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Här öppnar XXL

Arkiv

H&M nära förväntningarna

Modekoncernens försäljning steg med 6 procent under fjärde kvartalet.

Jobb & Karriär
Hon har bytt roll hos sportmodeföretaget

Balenciaga à la Provrummet

Ny designutbildning i Åre

Kedjan som är mästare på inspiration

En temporär blomavdelning, selektiva designsamarbeten eller popup-gästspel av små nischmärken. Resultatet blir en modedestination som kunderna älskar och konkurrenterna avundas.

Vill skapa skoklassiker

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Schnayderman's hjälpande hand

Stockholmsbaserat modemärke väcker liv i klassisk kampanj och skänker pengar till organisation.

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Modemässa med hållbart i fokus

Från RMPR till Presskontakterna

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

Skandinaviskt under ett tak

Hon ska guida till rätt klapp

Julklappar för 23 miljarder

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.226