”Vi har tre butiker på gång”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Lokalt anpassad e-handel, fördjupat samarbete med återförsäljarna och fler butiker blir nu verklighet för Scotch & Soda.

I höstas förvärvade det nederländska modeföretaget den nordiska marknaden från märkets tidigare agenter och distributörer. 

Bolaget rekryterade även en vd för Norden, Tony Wester, med uppgift att stärka närvaron hos återförsäljare, i fysisk butik och lokalt anpassa  e-handel i regionen. Han är verksam i bolaget sedan augusti.

 - Det är en spännande tid för varumärket både globalt och här i Norden och en omvälvande tid i modebranschen i stort. Under de senaste åren har Scotch & Soda förvärvat nyckelmarknader som USA, Frankrike, Tyskland och nu senast Norden. Distributörer och agenter har gjort ett bra arbete men för att ha bättre kontroll så valde bolaget att ta hem marknaderna, säger Tony Wester till Habit.
 
Marknaderna liknar i mångt och mycket varandra enligt Tony Wester med liknande köpbeteenden och mode men samtidigt behövs en lokal anpassning menar han.

- Vi vill komma närmare slutkonsument och då är det viktigt att lokalanpassa utbud och e-handel och det gör vi nu när vi tar över lager och distribution för e-handel och knyter även ihop det med ett växande butiksnät. Det kommer stärka både varumärke och försäljning i Norden.

De fysiska butikerna blir också en viktig beståndsdel i modeföretagets satsningen på lokalt anpassad e-handel. När Scotch & Soda gick ut med att företaget tagit över marknaden i december så kommunicerade bolaget att upp till 20 butiker kan se dagens ljus under de kommande åren.

Fyra ska bli fler och Tony Wester säger till Habit att det redan nu finns konkreta planer på tre nya butiker som kan bli verklighet under 2018 men han kan inte nämna specifika adresser.
 
- Vi gick ut och sa 20 butiker sedan är det möjligt att det blir 10 eller 25, det beror på läge och tid. Det vi sagt är att vi ska fortsätta satsa och tror på fysiska retail. Vi planerar att öppna upp flertal butiker med fokus på de nordiska huvudstäderna. Samtidigt som vi vill fördjupa samarbetet med befintliga och nya återförsäljare, säger Tony Wester.
 
Övertagandet av marknaden innefattade också förvärvet av fyra befintliga butiker; en i Mood i Stockholm, en i Göteborg, en i Malmö och en outlet i Oslo.

Modeföretaget har även öppnat nytt showroom i Stockholm och tagit över ett befintligt i Oslo.


 - Jag är övertygad att varumärket har en hel del att bidra med då det skiljer sig en hel del från det traditionella nordiska modet som oftast är enfärgat och stilrent. Scotch & Sodas lekfullhet tillsammans med detaljarbete kommer in som ett bra komplement till andra modevarumärken. 



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny vd för Åhléns Outlet

Han går till Intersport

Jarno Vanhatapio kliver in i Intersports styrelse.

De skor Åhléns kunder i höst

Minimarket har plockat fram en skokollektion exklusivt för varuhuskedjan. Lansering sker i augusti.

Så blir MoS en bättre plats

Rand central i Polarns nya inredning

Barnklädeskedjan Polarn O. Pyret presenterar nytt inredningskoncept i mars.

Jobb & karriär
Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Nyhetsbrev

Jack & Jones lanserar barnmode

Arkiv

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm. Habit fick följa med på en förhandsvisning.

Modell för Ellos

Kissie-domen: ”Viktigt med praxis på området”

Då väntas WeSC ur rekonstruktion

Jobb & karriär
Lundhags med ny marknadschef

Han slår ett slag för Frank Dandy

Underklädesmärket har ett nytt ansikte.

Så ska Stayhard sälja mer denim

Jobb & karriär
Indiska hämtar kompetens från Åhléns

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan får ny försäljningschef.

Här öppnar Deichmann igen

Sällanköpen ökar på nätet - står för 80 procent av tillväxten

Mode stod för överlägset mest online i fjol.

Grandpa öppnar och stänger

I veckan återöppnar prisbelönta Grandpa moderbutiken på Södermannagatan på Södermalm. Samtidigt stängs en av butikerna i vår.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Tillfälligt för Isbjörn

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Gap till svensk varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap i sortimentet.

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket - rekryterar trio

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Coop säger upp avtal med Postnord

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Hon jobbar för Puma

Bergans med butik

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Digitalt skifte pressar handlarna

Pandora till Linden

River Island öppnar barnmodekoncept

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.177