23948sdkhjf

Personligt och hållbart

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Katarina Knudsen ligger bakom svenska modemärket Vonbon. Hon använder ledord som stil, personlighet och kvalitet i sin design och är nu redo att också möta återförsäljare.

I mars i fjol öppnade Katarina Knudsen butik kombinerat med showroom och kontor för det egna varumärket Vonbon i Alingsås. Bara en kort tid innan butiksöppningen hade hon de första proverna och leveransen i hamn. I samband med det lanserades också den egna webbutiken.

- Allt har gått väldigt snabbt men samtidigt känts helt rätt. Jag blev erbjuden att ta över en affärslokal på Kungsgatan i Alingsås och tänkte vilken möjlighet, säger Katarina Knudsen till Habit.

Hon har en lång erfarenhet från modebranschen både som designer för mindre företag, stora kedjor och e-handelsföretag. För ett och halvt år sedan gjorde hon slag i saken och valde att satsa på egen verksamhet. Det var viljan att skapa personliga, lättkombinerade moderna klassiker i god kvalitet som håller över säsonger som fick henne att starta eget varumärke.

- Jag trivdes väldigt bra med att arbeta med kedjornas snabbare mode också och har lärt mig väldigt mycket under åren. Då jag i dag har nära samarbete med tygleverantörer och har hela produktionen i Europa så har jag möjlighet att snabbt ta fram nya modeller men i mindre unika serier i hög kvalitet, säger Katarina Knudsen.

Skillnaden är att det är ett hållbart mode som håller över tid och trend; en annan långsiktighet i själva produkten. Kläderna är tänkta att kunna bäras året runt och därmed arbetar hon inte i traditionella säsonger utan kompletterar kontinuerligt med små minikollektioner. Därtill arbetar Katarina Knudsen med uppdaterade och återkommande klassiker.

- Det har gått över förväntan fast det är ett nystartat varumärke. Men jag tror att det finns en längtan efter vad varumärket står för värden som stil, kvalitet och personlighet. Det är väldigt värdefullt för mig att möta kunderna och få en direkt feedback, säger Katarina Knudsen till Habit.

Bästsäljare i både den fysiska butiken och nätbutiken har varit blusar i olika modeller och stickade kavajjackor i kvalitén lammull och bomull i olika modeller som fungerar året om; inne på vintern och som jacka under vår, sommar och höst.

-Jag har börjat och är i uppstarten av att sälja via återförsäljare och det har fungerat bra, nästa steg är att expandera och göra fler nya samarbeten.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"NOOS kan rädda modefackhandeln"

KRÖNIKAN: Never out of stock är revolutionerande och en konkurrensfördel för den lilla handlaren men även för leverantören, skriver Mikael Sandström.

Gina Tricots vd lämnar

Återvänder till Tretorn där han kliver på som ny vd och delägare.

Handlarna splittrade om framtiden – dystert inom sällanköp

Plus

Så vill de förändra sourcing i grunden

I september i fjol lanserade Elias Gröndal och Carl-Johan Blomqvist plattformen Findsourcing som ska förenkla för inköpare att hitta leverantörer i skobranschen.

Pitti Uomo i siffror

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Nyhetsbrev

Treksta till Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Arkiv

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Så sålde H&M: ”Omställningsarbetet går i rätt riktning”

Stockmann säger upp 150

Claire Group stannar i familjen

Avslappnad silhuett i Florens

Eton och Tiger of Sweden höll båda presentationer på Pitti Uomo i veckan.

Vagabond får gott gensvar för skoåtervinning

Nu uppmanar skoföretaget återförsäljarna att också samla in skor.

Modedesigner aktuell som sommarvärd

2

Butiksägarna bakom United Retailers: ”Vi önskar dialog och samarbete med leverantörerna”

En grupp modehandlare ligger bakom intressegruppen United Retailers som ska verka för bättre dialog med leverantörer och hitta gemensamma hållbara vägar framåt i en pressad modebransch färgad av "konstanta erbjudanden, rabatter och lockerbjudanden".

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Jobb & Karriär
Masai med nytt team och logotyp

Rekryterar duo och vill bli bättre på att berätta ursprung och riktning.

Även Ur & Penn kritisk till omotiverade hyresnivåer

Prisad av NK

Omlottklänningens okrönta drottning förärades pris av NK på onsdagskvällen.

Jobb & Karriär
Från Scorett till Stayhard

Ska leda e-handlarens satsning på sneaker.

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Högtryck väntar för e-modehandeln

Rekordomsättning för Inditex

Blickar mot öst

1

Försäljningsras i modehandeln: ”Stor svårförklarad nedgång”

Väntad men oväntat kraftig nedgång i modehandeln, enligt Stilindex för maj månad.

Missa inte årets branschseminarium

Dags för Pitti Uomo

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Får betala miljonbelopp för att stänga

Om influencers får välja

Här stänger Tiger of Sweden två butiker

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

Jobb & Karriär
Serieentreprenör föreslås till Touchtech

MQ tar egna varumärken till Afound

Skokedja drar sig ur marknad

Kinnevik tar nätmodehandlare mot Frankfurtbörsen

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.121