23948sdkhjf

Personligt och hållbart

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Katarina Knudsen ligger bakom svenska modemärket Vonbon. Hon använder ledord som stil, personlighet och kvalitet i sin design och är nu redo att också möta återförsäljare.

I mars i fjol öppnade Katarina Knudsen butik kombinerat med showroom och kontor för det egna varumärket Vonbon i Alingsås. Bara en kort tid innan butiksöppningen hade hon de första proverna och leveransen i hamn. I samband med det lanserades också den egna webbutiken.

- Allt har gått väldigt snabbt men samtidigt känts helt rätt. Jag blev erbjuden att ta över en affärslokal på Kungsgatan i Alingsås och tänkte vilken möjlighet, säger Katarina Knudsen till Habit.

Hon har en lång erfarenhet från modebranschen både som designer för mindre företag, stora kedjor och e-handelsföretag. För ett och halvt år sedan gjorde hon slag i saken och valde att satsa på egen verksamhet. Det var viljan att skapa personliga, lättkombinerade moderna klassiker i god kvalitet som håller över säsonger som fick henne att starta eget varumärke.

- Jag trivdes väldigt bra med att arbeta med kedjornas snabbare mode också och har lärt mig väldigt mycket under åren. Då jag i dag har nära samarbete med tygleverantörer och har hela produktionen i Europa så har jag möjlighet att snabbt ta fram nya modeller men i mindre unika serier i hög kvalitet, säger Katarina Knudsen.

Skillnaden är att det är ett hållbart mode som håller över tid och trend; en annan långsiktighet i själva produkten. Kläderna är tänkta att kunna bäras året runt och därmed arbetar hon inte i traditionella säsonger utan kompletterar kontinuerligt med små minikollektioner. Därtill arbetar Katarina Knudsen med uppdaterade och återkommande klassiker.

- Det har gått över förväntan fast det är ett nystartat varumärke. Men jag tror att det finns en längtan efter vad varumärket står för värden som stil, kvalitet och personlighet. Det är väldigt värdefullt för mig att möta kunderna och få en direkt feedback, säger Katarina Knudsen till Habit.

Bästsäljare i både den fysiska butiken och nätbutiken har varit blusar i olika modeller och stickade kavajjackor i kvalitén lammull och bomull i olika modeller som fungerar året om; inne på vintern och som jacka under vår, sommar och höst.

-Jag har börjat och är i uppstarten av att sälja via återförsäljare och det har fungerat bra, nästa steg är att expandera och göra fler nya samarbeten.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De åker till Pitti Uomo

Holzweiler, Indigofera och Klättermusen bland de nya när Revolver och Pitti Immagine presenterar 17 varumärken som deltar i Scandinavian Manifesto i januari.

Återvunnet klär kultur- och demokratiministern

Alice Bah Kuhnke väljer klänning från Stockholms Stadsmission Remake till årets Nobelfest.

1

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

Prisad frack på Nobelmiddagen

Boråsbaserat modeföretag klär Volvos chefer till Nobelfestligheterna.

Nya krav på modeindustrin

Nu lanseras UN Fashion Industry Charter for Climate Action vid klimattoppmöte COP24. Och det står klart att en gemensam kraftsamling krävs för att minska enorma växthusgasutsläpp.

Julklappar för 23 miljarder

Nyhetsbrev

Tretorn i finskt designsamarbete

Tretorn lanserar samarbete med Makia. Kollektionen innefattar regnkläder men även stickade tröjor och accessoarer.

Arkiv

Vågade inköp ger resultat

Så har hans inköp på magkänsla banat väg för framgångar.

Stipendium till damskräddarelev

Student vid Tillskärarakademin tilldelas stipendium ur fond för kvinnliga hantverkare.

Kvarteret lyfts med ny handel

Plats för 20 butiker när Hästen 21 i centrala Stockholm utvecklas. I projektet ingår PK-huset.

Uppdaterad modeshopping till sjöss

Plockar in ny kompetens

De lanserar virtuellt provrum

3D-pionjärerna och modevisionärerna Atacac tar ännu ett digitalt kliv.

Drar sig ur Designers Remix

IC Group fortsätter att sälja av varumärken.

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Ska driva Berendsens hållbarhetsarbete

Fokuserar på kläder - säljer accessoarlinjen

Lägger allt krut på kärnverksamheten med modelinjerna Day Birger et Mikkelsen och 2NDDAY.

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Denimmässa till Milano

Han kampanjar för Stayhard

Är ansikte för vinterns festkampanj.

Sportmodemärke satsar med ny e-handel

Gant skrotar Rugger och Diamond G

Modeföretaget samlar all design under en huvudlinje och logotypen för Diamond G blir ny officiell logga för Gant.

Två konkursanmälningar mot JC

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Zalando skrotar Bread & Butter

Kunderna valde bort köpcentrumen

H&M öppnar kafé i London

Nätet störst på Black Friday

Butiksnytt
Caliroots 2.0

Postnord anställer kvartett

Här öppnar It's Pleat

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.173