Personligt och hållbart

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Katarina Knudsen ligger bakom svenska modemärket Vonbon. Hon använder ledord som stil, personlighet och kvalitet i sin design och är nu redo att också möta återförsäljare.

I mars i fjol öppnade Katarina Knudsen butik kombinerat med showroom och kontor för det egna varumärket Vonbon i Alingsås. Bara en kort tid innan butiksöppningen hade hon de första proverna och leveransen i hamn. I samband med det lanserades också den egna webbutiken.

- Allt har gått väldigt snabbt men samtidigt känts helt rätt. Jag blev erbjuden att ta över en affärslokal på Kungsgatan i Alingsås och tänkte vilken möjlighet, säger Katarina Knudsen till Habit.

Hon har en lång erfarenhet från modebranschen både som designer för mindre företag, stora kedjor och e-handelsföretag. För ett och halvt år sedan gjorde hon slag i saken och valde att satsa på egen verksamhet. Det var viljan att skapa personliga, lättkombinerade moderna klassiker i god kvalitet som håller över säsonger som fick henne att starta eget varumärke.

- Jag trivdes väldigt bra med att arbeta med kedjornas snabbare mode också och har lärt mig väldigt mycket under åren. Då jag i dag har nära samarbete med tygleverantörer och har hela produktionen i Europa så har jag möjlighet att snabbt ta fram nya modeller men i mindre unika serier i hög kvalitet, säger Katarina Knudsen.

Skillnaden är att det är ett hållbart mode som håller över tid och trend; en annan långsiktighet i själva produkten. Kläderna är tänkta att kunna bäras året runt och därmed arbetar hon inte i traditionella säsonger utan kompletterar kontinuerligt med små minikollektioner. Därtill arbetar Katarina Knudsen med uppdaterade och återkommande klassiker.

- Det har gått över förväntan fast det är ett nystartat varumärke. Men jag tror att det finns en längtan efter vad varumärket står för värden som stil, kvalitet och personlighet. Det är väldigt värdefullt för mig att möta kunderna och få en direkt feedback, säger Katarina Knudsen till Habit.

Bästsäljare i både den fysiska butiken och nätbutiken har varit blusar i olika modeller och stickade kavajjackor i kvalitén lammull och bomull i olika modeller som fungerar året om; inne på vintern och som jacka under vår, sommar och höst.

-Jag har börjat och är i uppstarten av att sälja via återförsäljare och det har fungerat bra, nästa steg är att expandera och göra fler nya samarbeten.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Asos - nu på svenska

Svenska modebolaget fortsätter att växa

Ökade omsättningen med över 20 miljoner kronor.

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Jobb & Karriär
Bodyshop tar chef från Adidas

Han blir ny vd för Sverige och Danmark.

Framgång för spansk modejätte

Zaras moderbolag skördar framgångar på nätet.

Efter larmrapporten - här är Daniel Wellingtons svar

Nyhetsbrev

De satsar på företagen

Arbetsklädesföretag startar e-handel för B2B.

Arkiv

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Louis Vuitton expanderar i Kina

Efter sänkt skatt – nu bygger företaget ut sin e-handel.

Zalando större än H&M under sommaren

Minskad framtidstro hos handlarna

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

Röda siffror för Intersport

Levi's lanserar Pride-kollektion

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

Första sportskon med grafen

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Så gick det för RNB

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.167