Personligt och hållbart

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Katarina Knudsen ligger bakom svenska modemärket Vonbon. Hon använder ledord som stil, personlighet och kvalitet i sin design och är nu redo att också möta återförsäljare.

I mars i fjol öppnade Katarina Knudsen butik kombinerat med showroom och kontor för det egna varumärket Vonbon i Alingsås. Bara en kort tid innan butiksöppningen hade hon de första proverna och leveransen i hamn. I samband med det lanserades också den egna webbutiken.

- Allt har gått väldigt snabbt men samtidigt känts helt rätt. Jag blev erbjuden att ta över en affärslokal på Kungsgatan i Alingsås och tänkte vilken möjlighet, säger Katarina Knudsen till Habit.

Hon har en lång erfarenhet från modebranschen både som designer för mindre företag, stora kedjor och e-handelsföretag. För ett och halvt år sedan gjorde hon slag i saken och valde att satsa på egen verksamhet. Det var viljan att skapa personliga, lättkombinerade moderna klassiker i god kvalitet som håller över säsonger som fick henne att starta eget varumärke.

- Jag trivdes väldigt bra med att arbeta med kedjornas snabbare mode också och har lärt mig väldigt mycket under åren. Då jag i dag har nära samarbete med tygleverantörer och har hela produktionen i Europa så har jag möjlighet att snabbt ta fram nya modeller men i mindre unika serier i hög kvalitet, säger Katarina Knudsen.

Skillnaden är att det är ett hållbart mode som håller över tid och trend; en annan långsiktighet i själva produkten. Kläderna är tänkta att kunna bäras året runt och därmed arbetar hon inte i traditionella säsonger utan kompletterar kontinuerligt med små minikollektioner. Därtill arbetar Katarina Knudsen med uppdaterade och återkommande klassiker.

- Det har gått över förväntan fast det är ett nystartat varumärke. Men jag tror att det finns en längtan efter vad varumärket står för värden som stil, kvalitet och personlighet. Det är väldigt värdefullt för mig att möta kunderna och få en direkt feedback, säger Katarina Knudsen till Habit.

Bästsäljare i både den fysiska butiken och nätbutiken har varit blusar i olika modeller och stickade kavajjackor i kvalitén lammull och bomull i olika modeller som fungerar året om; inne på vintern och som jacka under vår, sommar och höst.

-Jag har börjat och är i uppstarten av att sälja via återförsäljare och det har fungerat bra, nästa steg är att expandera och göra fler nya samarbeten.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De skor Åhléns kunder i höst

Minimarket har plockat fram en skokollektion exklusivt för varuhuskedjan. Lansering sker i augusti.

Jobb & karriär
Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Modell för Ellos

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm. Habit fick följa med på en förhandsvisning.

”Viktigt med praxis på området”

Då väntas WeSC ur rekonstruktion

Nyhetsbrev

Så ska Stayhard sälja mer denim

Arkiv

Han slår ett slag för Frank Dandy

Underklädesmärket har ett nytt ansikte.

Jobb & karriär
Lundhags med ny marknadschef

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan får ny försäljningschef.

Jobb & karriär
Indiska hämtar kompetens från Åhléns

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Här öppnar Deichmann igen

Tillfälligt för Isbjörn

Sällanköpen ökar på nätet - står för 80 procent av tillväxten

Mode stod för överlägset mest online i fjol.

Grandpa öppnar och stänger

I veckan återöppnar prisbelönta Grandpa moderbutiken på Södermannagatan på Södermalm. Samtidigt stängs en av butikerna i vår.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Gap till svensk varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap i sortimentet.

Coop säger upp avtal med Postnord

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket - rekryterar trio

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Klädskapare fick hederspris

Förbjudna kemikalier i var fjärde vara – 16 företag anmäls

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Hon jobbar för Puma

Bergans med butik

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Digitalt skifte pressar handlarna

Pandora till Linden

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.204