Personligt och hållbart

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Katarina Knudsen ligger bakom svenska modemärket Vonbon. Hon använder ledord som stil, personlighet och kvalitet i sin design och är nu redo att också möta återförsäljare.

I mars i fjol öppnade Katarina Knudsen butik kombinerat med showroom och kontor för det egna varumärket Vonbon i Alingsås. Bara en kort tid innan butiksöppningen hade hon de första proverna och leveransen i hamn. I samband med det lanserades också den egna webbutiken.

- Allt har gått väldigt snabbt men samtidigt känts helt rätt. Jag blev erbjuden att ta över en affärslokal på Kungsgatan i Alingsås och tänkte vilken möjlighet, säger Katarina Knudsen till Habit.

Hon har en lång erfarenhet från modebranschen både som designer för mindre företag, stora kedjor och e-handelsföretag. För ett och halvt år sedan gjorde hon slag i saken och valde att satsa på egen verksamhet. Det var viljan att skapa personliga, lättkombinerade moderna klassiker i god kvalitet som håller över säsonger som fick henne att starta eget varumärke.

- Jag trivdes väldigt bra med att arbeta med kedjornas snabbare mode också och har lärt mig väldigt mycket under åren. Då jag i dag har nära samarbete med tygleverantörer och har hela produktionen i Europa så har jag möjlighet att snabbt ta fram nya modeller men i mindre unika serier i hög kvalitet, säger Katarina Knudsen.

Skillnaden är att det är ett hållbart mode som håller över tid och trend; en annan långsiktighet i själva produkten. Kläderna är tänkta att kunna bäras året runt och därmed arbetar hon inte i traditionella säsonger utan kompletterar kontinuerligt med små minikollektioner. Därtill arbetar Katarina Knudsen med uppdaterade och återkommande klassiker.

- Det har gått över förväntan fast det är ett nystartat varumärke. Men jag tror att det finns en längtan efter vad varumärket står för värden som stil, kvalitet och personlighet. Det är väldigt värdefullt för mig att möta kunderna och få en direkt feedback, säger Katarina Knudsen till Habit.

Bästsäljare i både den fysiska butiken och nätbutiken har varit blusar i olika modeller och stickade kavajjackor i kvalitén lammull och bomull i olika modeller som fungerar året om; inne på vintern och som jacka under vår, sommar och höst.

-Jag har börjat och är i uppstarten av att sälja via återförsäljare och det har fungerat bra, nästa steg är att expandera och göra fler nya samarbeten.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Nattklubb för New Black

Istället för droger träningskläder

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Nyhetsbrev

Beckmans till Paris

Arkiv

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Linköpingsgalleria byter ägare

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Vändning för H&M

1

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Röhnisch till mini

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.194