23948sdkhjf

Uppåt för Zalando

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Ökade intäkterna med 23 procent förra året. Det framgår av investeringsbolaget Kinneviks årsrapport.

Investeringsbolaget Kinnevik redovisar ett resultat om 20,359 miljarder euro från helåret 2017. Det är en rejäl ökning jämfört med -3,459 miljarder år 2016. För det fjärde kvartalet uppgick resultatet till 4,960 miljarder euro år 2017. Det kan jämföras med -2,082 miljarder euro året innan.

Läs också: ATP Ateliers grundare till e-modehandlare

Den 1 januari tillträdde Georgi Danev som ny vd på Kinnevik. Han kommer närmast från en roll som vd på Dustin, där han arbetat sedan år 2012. Georgi Danev har tidigare varit marknadschef på Telenor Sweden samt vd på Bredbandsbolaget. Han har dessutom arbetat inom Kinnevik Group tidigare i form av försäljnings- och marknadschef samt produktchef på Tele2.

Han tog över rollen efter Joakim Andersson, som varit tillförordnad vd på Kinnevik sedan Lorenzo Grabau avgick i december 2016.

I bokslutet framgår det att e-handlaren Zalando hade en god tillväxt förra året. Intäkterna landade på 4,478 miljoner euro för helåret 2017. Jämfört med 3,639 miljoner euro år 2016 innebär det en ökning om cirka 23 procent. Rörelseresultatet uppgick till 209 miljoner euro, en minskning från 216 miljoner år 2016. Rörelsemarginalen landade p 5 procent.

Zalandos intäkter under det fjärde kvartalet ökade med 21 procent från 1,092 miljoner euro år 2016 till 1,323 miljoner förra året. Rörelseresultatet landade på 107 miljoner – en ökning från 96 miljoner året innan. Rörelsemarginalen var 8 procent.

2017 var ett positivt år även för den nordiska e-handelsgruppen Qliro Group. Där ökade intäkterna med åtta procent, från 3,159 miljarder euro år 2016 till 3,397 år 2017. Ebitda-resultatet uppgick till 90 miljoner. Det kan jämföras med 13 miljoner år 2016.

Uppåt gick det även för Global Fashion Group – en e-handelsaktör för mode på tillväxtmarknader. Intäkterna för perioden juli-september 2017 landade på 256 miljoner euro, vilket motsvarar en ökning om 21 procent jämfört med 216 miljoner år 2016. Ebitda-resultatet landade dock på -33 miljoner euro – samma nivå som året innan.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De åker till Pitti Uomo

Holzweiler, Indigofera och Klättermusen bland de nya när Revolver och Pitti Immagine presenterar 17 varumärken som deltar i Scandinavian Manifesto i januari.

Återvunnet klär kultur- och demokratiministern

Alice Bah Kuhnke väljer klänning från Stockholms Stadsmission Remake till årets Nobelfest.

1

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

Prisad frack på Nobelmiddagen

Boråsbaserat modeföretag klär Volvos chefer till Nobelfestligheterna.

Nya krav på modeindustrin

Nu lanseras UN Fashion Industry Charter for Climate Action vid klimattoppmöte COP24. Och det står klart att en gemensam kraftsamling krävs för att minska enorma växthusgasutsläpp.

Julklappar för 23 miljarder

Nyhetsbrev

Tretorn i finskt designsamarbete

Tretorn lanserar samarbete med Makia. Kollektionen innefattar regnkläder men även stickade tröjor och accessoarer.

Arkiv

Vågade inköp ger resultat

Så har hans inköp på magkänsla banat väg för framgångar.

Stipendium till damskräddarelev

Student vid Tillskärarakademin tilldelas stipendium ur fond för kvinnliga hantverkare.

Kvarteret lyfts med ny handel

Plats för 20 butiker när Hästen 21 i centrala Stockholm utvecklas. I projektet ingår PK-huset.

Uppdaterad modeshopping till sjöss

Plockar in ny kompetens

De lanserar virtuellt provrum

3D-pionjärerna och modevisionärerna Atacac tar ännu ett digitalt kliv.

Drar sig ur Designers Remix

IC Group fortsätter att sälja av varumärken.

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Ska driva Berendsens hållbarhetsarbete

Fokuserar på kläder - säljer accessoarlinjen

Lägger allt krut på kärnverksamheten med modelinjerna Day Birger et Mikkelsen och 2NDDAY.

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Denimmässa till Milano

Han kampanjar för Stayhard

Är ansikte för vinterns festkampanj.

Sportmodemärke satsar med ny e-handel

Gant skrotar Rugger och Diamond G

Modeföretaget samlar all design under en huvudlinje och logotypen för Diamond G blir ny officiell logga för Gant.

Två konkursanmälningar mot JC

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Zalando skrotar Bread & Butter

Kunderna valde bort köpcentrumen

H&M öppnar kafé i London

Nätet störst på Black Friday

Butiksnytt
Caliroots 2.0

Postnord anställer kvartett

Här öppnar It's Pleat

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.148