Fjällräven källa till tillväxt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Bra kvartal och år för Fenix Outdoor som redovisade tillväxt med god lönsamhet.

Friluftsföretaget Fenix Outdoor redovisar ett resultat efter skatt på 10,5 miljoner euro (12,6)för det fjärde kvartalet 2017, oktober till december.

Läs också: Acne Studios hjärtar Fjällräven

Rörelseintäkterna uppgick till 135 miljoner euro (123), en ökning med 9,5 procent.

Rörelseresultatet blev 14,8 miljoner euro (9,6), motsvarande en rörelsemarginal på 11,1 procent (7,9), och resultatet före skatt uppgick till 15 miljoner euro (9,8).

I rapporten skriver friluftskoncernen att Fjällräven är främsta källa till tillväxt och ryggsäckar men  framförallt  andra produkter växer starkt just nu och driver varumärkets försäljning särskilt i Nordamerika, Norden och bland annat Sydkorea. 

Koncernen är indelad i tre segment; Brands, med varumärken som Fjällräven, Tierra, Primus, Hanwag och Brunton och Global sales samt Frilufts med med butikskedjorna Naturkompaniet, Partioaitta Oy, Globetrotter och Friluftsland.

Strax innan jul aviserade koncernen förändringar i ledningen och nuvarande vd Martin Nordin kommer vid årsstämman 2018 föreslås som ny arbetande styrelseordförande. Alex Koska kliver på som vd. Han är i dag ansvarig för segmentet Global Sales. Martin Axelhed, i dag vice president med ansvar för affärsområdet Brands blir koncernens executive vice president.

För helåret uppgick rörelseintäkterna till 553 miljoner euro och rörelseresultatet uppgick till 85 miljoner euro vilket var en ökning med drygt 40 procent. Koncernens result före skatt för 2017 uppgick till 82 miljoner euro.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Istället för droger träningskläder

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Beckmans till Paris

Nattklubb för New Black

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Linköpingsgalleria byter ägare

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med JC och levererar varor till kedjans butiker med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear".

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.192