23948sdkhjf

Fjällräven källa till tillväxt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Bra kvartal och år för Fenix Outdoor som redovisade tillväxt med god lönsamhet.

Friluftsföretaget Fenix Outdoor redovisar ett resultat efter skatt på 10,5 miljoner euro (12,6)för det fjärde kvartalet 2017, oktober till december.

Läs också: De är finalister i Årets modeexportpris

Rörelseintäkterna uppgick till 135 miljoner euro (123), en ökning med 9,5 procent.

Rörelseresultatet blev 14,8 miljoner euro (9,6), motsvarande en rörelsemarginal på 11,1 procent (7,9), och resultatet före skatt uppgick till 15 miljoner euro (9,8).

I rapporten skriver friluftskoncernen att Fjällräven är främsta källa till tillväxt och ryggsäckar men  framförallt  andra produkter växer starkt just nu och driver varumärkets försäljning särskilt i Nordamerika, Norden och bland annat Sydkorea. 

Koncernen är indelad i tre segment; Brands, med varumärken som Fjällräven, Tierra, Primus, Hanwag och Brunton och Global sales samt Frilufts med med butikskedjorna Naturkompaniet, Partioaitta Oy, Globetrotter och Friluftsland.

Strax innan jul aviserade koncernen förändringar i ledningen och nuvarande vd Martin Nordin kommer vid årsstämman 2018 föreslås som ny arbetande styrelseordförande. Alex Koska kliver på som vd. Han är i dag ansvarig för segmentet Global Sales. Martin Axelhed, i dag vice president med ansvar för affärsområdet Brands blir koncernens executive vice president.

För helåret uppgick rörelseintäkterna till 553 miljoner euro och rörelseresultatet uppgick till 85 miljoner euro vilket var en ökning med drygt 40 procent. Koncernens result före skatt för 2017 uppgick till 82 miljoner euro.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Modemärke med ny identitet

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

Här stänger Polarn O. Pyret

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Arkiv

Hon är Årets designer

Carin Rodebjer förärades priset som Årets designer av tidningen Elle. Därtill prisades bland andra Maria Nilsdotter och hållbarhetsprojektet Remake.

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Pep blir Peppercorn igen

Butiksnytt
Gram öppnar nytt "skouniversum"

”Vi vill förändra skobranschen på riktigt”.

Jobb & Karriär
Hon är ny vd för Wiges

Efterträder Lars Bodin som verkat på vd-posten i 17 år.

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Lager 157 går internationellt

Väljer grannland för första etableringen utanför Sverige.

Habit Modegalan 2019 i anrika salonger

Årets upplaga äger rum den 23 oktober i Spegelsalen i Grand Hôtel Stockholm.

Den välklädda mannens återkomst

Habits chefredaktör, Katarina Angelin: Renässans för det skräddade herrmodet.

Här stänger River Island

Butiksnytt
Afound aviserar nya lägen

Nu öppnar sjätte butiken för Afound och modekoncernen meddelar därtill ytterligare två lägen för outletkonceptet.

H&M dementerar nedläggning av Nyden

Har slagit ihop märket med H&M.

Gudrun Sjödén siktar mot Kina

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Herrmodemässa i siffror

Lululemon höjer prognos

Prisökning på mode

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Butiksnytt
Här öppnar Avavav

Omställning och kampanjer tynger VRG

Jobb & Karriär
Han lämnar Lindex

Klartecken för kompetenslyft

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.1