Fjällräven källa till tillväxt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Bra kvartal och år för Fenix Outdoor som redovisade tillväxt med god lönsamhet.

Friluftsföretaget Fenix Outdoor redovisar ett resultat efter skatt på 10,5 miljoner euro (12,6)för det fjärde kvartalet 2017, oktober till december.

Rörelseintäkterna uppgick till 135 miljoner euro (123), en ökning med 9,5 procent.

Läs också: Fenix Outdoor shoppar i Sydkorea

Rörelseresultatet blev 14,8 miljoner euro (9,6), motsvarande en rörelsemarginal på 11,1 procent (7,9), och resultatet före skatt uppgick till 15 miljoner euro (9,8).

Läs också: Starkt kvartal för friluftsföretag

I rapporten skriver friluftskoncernen att Fjällräven är främsta källa till tillväxt och ryggsäckar men  framförallt  andra produkter växer starkt just nu och driver varumärkets försäljning särskilt i Nordamerika, Norden och bland annat Sydkorea. 

Koncernen är indelad i tre segment; Brands, med varumärken som Fjällräven, Tierra, Primus, Hanwag och Brunton och Global sales samt Frilufts med med butikskedjorna Naturkompaniet, Partioaitta Oy, Globetrotter och Friluftsland.

Strax innan jul aviserade koncernen förändringar i ledningen och nuvarande vd Martin Nordin kommer vid årsstämman 2018 föreslås som ny arbetande styrelseordförande. Alex Koska kliver på som vd. Han är i dag ansvarig för segmentet Global Sales. Martin Axelhed, i dag vice president med ansvar för affärsområdet Brands blir koncernens executive vice president.

För helåret uppgick rörelseintäkterna till 553 miljoner euro och rörelseresultatet uppgick till 85 miljoner euro vilket var en ökning med drygt 40 procent. Koncernens result före skatt för 2017 uppgick till 82 miljoner euro.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny vd för Åhléns Outlet

Han går till Intersport

Jarno Vanhatapio kliver in i Intersports styrelse.

De skor Åhléns kunder i höst

Minimarket har plockat fram en skokollektion exklusivt för varuhuskedjan. Lansering sker i augusti.

Så blir MoS en bättre plats

Rand central i Polarns nya inredning

Barnklädeskedjan Polarn O. Pyret presenterar nytt inredningskoncept i mars.

Jack & Jones lanserar barnmode

Nyhetsbrev

Jobb & karriär
Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Arkiv

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm. Habit fick följa med på en förhandsvisning.

Modell för Ellos

Kissie-domen: ”Viktigt med praxis på området”

Då väntas WeSC ur rekonstruktion

Han slår ett slag för Frank Dandy

Underklädesmärket har ett nytt ansikte.

Så ska Stayhard sälja mer denim

Jobb & karriär
Lundhags med ny marknadschef

Jobb & karriär
Indiska hämtar kompetens från Åhléns

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan får ny försäljningschef.

Här öppnar Deichmann igen

Sällanköpen ökar på nätet - står för 80 procent av tillväxten

Mode stod för överlägset mest online i fjol.

Grandpa öppnar och stänger

I veckan återöppnar prisbelönta Grandpa moderbutiken på Södermannagatan på Södermalm. Samtidigt stängs en av butikerna i vår.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Tillfälligt för Isbjörn

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Gap till svensk varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap i sortimentet.

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket - rekryterar trio

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Coop säger upp avtal med Postnord

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Hon jobbar för Puma

Bergans med butik

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Digitalt skifte pressar handlarna

Pandora till Linden

River Island öppnar barnmodekoncept

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.206