Fjällräven källa till tillväxt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Bra kvartal och år för Fenix Outdoor som redovisade tillväxt med god lönsamhet.

Friluftsföretaget Fenix Outdoor redovisar ett resultat efter skatt på 10,5 miljoner euro (12,6)för det fjärde kvartalet 2017, oktober till december.

Läs också: Starkt kvartal för friluftsföretag

Rörelseintäkterna uppgick till 135 miljoner euro (123), en ökning med 9,5 procent.

Rörelseresultatet blev 14,8 miljoner euro (9,6), motsvarande en rörelsemarginal på 11,1 procent (7,9), och resultatet före skatt uppgick till 15 miljoner euro (9,8).

I rapporten skriver friluftskoncernen att Fjällräven är främsta källa till tillväxt och ryggsäckar men  framförallt  andra produkter växer starkt just nu och driver varumärkets försäljning särskilt i Nordamerika, Norden och bland annat Sydkorea. 

Koncernen är indelad i tre segment; Brands, med varumärken som Fjällräven, Tierra, Primus, Hanwag och Brunton och Global sales samt Frilufts med med butikskedjorna Naturkompaniet, Partioaitta Oy, Globetrotter och Friluftsland.

Strax innan jul aviserade koncernen förändringar i ledningen och nuvarande vd Martin Nordin kommer vid årsstämman 2018 föreslås som ny arbetande styrelseordförande. Alex Koska kliver på som vd. Han är i dag ansvarig för segmentet Global Sales. Martin Axelhed, i dag vice president med ansvar för affärsområdet Brands blir koncernens executive vice president.

För helåret uppgick rörelseintäkterna till 553 miljoner euro och rörelseresultatet uppgick till 85 miljoner euro vilket var en ökning med drygt 40 procent. Koncernens result före skatt för 2017 uppgick till 82 miljoner euro.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Röda siffror för Intersport

Levi's lanserar Pride-kollektion

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Nyhetsbrev

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Arkiv

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

Första sportskon med grafen

Jobb & Karriär
Från kanslichef till vd

Efterträder Marika Waern hos NCSC.

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

Brothers onlineraket - ökade med 95 procent

Morris med ny huvudägare – ska satsa internationellt

Nya norska storägaren ska etablera klädmärket på nya marknader.

H&M ökar takten med nya butiker

Bistert för H&M

Klädjätten nådde inte upp till förväntningarna och varulagret fortsätter att växa.

Ny ledning i Nilson Group

Skogiganten presenterar ny styrelseordförande och interim vd.

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Så gick det för RNB

Vinden har vänt för Kappahl - "Tillbaka på banan"

Uppåt för kedjan i bolagets tredje kvartal.

H&M:s toppchef lämnar - analytiker spår dyster rapport

Försäljningsdirektören byts ut inför kvartalsrapporten.

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Brittisk varuhuskedja vinstvarnar igen

Stort intresse för Odd Molly

WeSC stänger citybutik

Oförändrad försäljning för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.503