E-handel bromsar köpcentrumprojekt

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Investeringsviljan i nya köpcentrum och handelsområden börjar falna. ”Just nu ser 2020 ut att bli en brytpunkt med vikande nyproduktion därefter”, säger Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research.

Sedan millennieskiftet har tillväxten av nya köpcentrum och handelsområden varit stark och många svenska städer har fått ett eget externt handelsområde. Den växande e-handeln tillsammans med en redan mycket utbyggd fysisk handel och ändrat köpbeteende hos kunderna verkar dock bromsa upp trenden och byggtakten håller på att mattas av.

Läs också: Postnord + Wish = sant

Enligt sammanställningen ”Swedish Shopping Centre Directory” som genomförts av HUI Research tillsammans med Datscha och Nordic Council of Shopping Centers, NCSC, har antalet planerade byggprojekt minskat med nära 20 procent, motsvarande 400 000 kvadratmeter, på ett år.

2017 började med en toppnotering av volymen för planerade projekt, med 2,6 miljoner kvadratmeter men under det tredje kvartalet började etableringsviljan falna. Nu uppgår den totala projektvolymen till 2,2 miljoner kvadratmeter. Eftersom många projekt ställs in uppskattar HUI nu att endast hälften av denna yta – 1,1 miljoner kvadratmeter – kommer att bli färdiga köpcentrum och handelsområden.

– Handelsområdena har sannolikt ytterligare några goda år framför sig, men kommer att påverkas allt mer av e-handelns tillväxt inom branscher som livsmedelshandeln, möbelhandeln och järn- och bygghandeln. Detta i kombination med ett förändrat konsumentbeteende innebär att många handelsområden är särskilt utsatta i ett längre perspektiv, säger Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research.

– Just nu ser 2020 ut att bli en brytpunkt med vikande nyproduktion därefter, tillägger han.

Att nivån ändå är så pass stabil fram till 2020 beror främst på tillbyggnationer, berättar han för Dagens Industri.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Nattklubb för New Black

Beckmans till Paris

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Istället för droger träningskläder

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Linköpingsgalleria byter ägare

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.194