23948sdkhjf

E-handel bromsar köpcentrumprojekt

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Investeringsviljan i nya köpcentrum och handelsområden börjar falna. ”Just nu ser 2020 ut att bli en brytpunkt med vikande nyproduktion därefter”, säger Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research.

Sedan millennieskiftet har tillväxten av nya köpcentrum och handelsområden varit stark och många svenska städer har fått ett eget externt handelsområde. Den växande e-handeln tillsammans med en redan mycket utbyggd fysisk handel och ändrat köpbeteende hos kunderna verkar dock bromsa upp trenden och byggtakten håller på att mattas av.

Läs också: ”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Enligt sammanställningen ”Swedish Shopping Centre Directory” som genomförts av HUI Research tillsammans med Datscha och Nordic Council of Shopping Centers, NCSC, har antalet planerade byggprojekt minskat med nära 20 procent, motsvarande 400 000 kvadratmeter, på ett år.

2017 började med en toppnotering av volymen för planerade projekt, med 2,6 miljoner kvadratmeter men under det tredje kvartalet började etableringsviljan falna. Nu uppgår den totala projektvolymen till 2,2 miljoner kvadratmeter. Eftersom många projekt ställs in uppskattar HUI nu att endast hälften av denna yta – 1,1 miljoner kvadratmeter – kommer att bli färdiga köpcentrum och handelsområden.

– Handelsområdena har sannolikt ytterligare några goda år framför sig, men kommer att påverkas allt mer av e-handelns tillväxt inom branscher som livsmedelshandeln, möbelhandeln och järn- och bygghandeln. Detta i kombination med ett förändrat konsumentbeteende innebär att många handelsområden är särskilt utsatta i ett längre perspektiv, säger Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research.

– Just nu ser 2020 ut att bli en brytpunkt med vikande nyproduktion därefter, tillägger han.

Att nivån ändå är så pass stabil fram till 2020 beror främst på tillbyggnationer, berättar han för Dagens Industri.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Barneys överväger konkurs

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Modehandeln återhämtade sig

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Prisfall på mode

Nyhetsbrev

Nytt modeevent i Stockholm

Arkiv

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Ivyrevel poppar upp i MoS

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Zalando bygger nytt megalager

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Modeikonen avliden

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Citycons nya vd F Scott Ball om utmaningar och möjligheter för köpcentrumjätten.

Kronkursen fortsätter pressa modehandeln

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Adidas förlorar ensamrätt till ränder i EU

Altor in som storägare i XXL

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.167