Gott år för New Wave

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

E-handel gynnade koncernen och nya produkter för bland andra Craft väntas lyfta bolaget ytterligare.

"Både försäljning och rörelseresultat är all-time high för ett fjärde kvartal vilket är glädjande. Det känns också stabilt och positivt att vi hade tillväxt i alla våra segment", skriver vd Torsten Jansson i bokslutskommunikén för helåret 2017.

Koncernen omsättning för fjärde kvartalet, 1oktober till 31 december, uppgick till 1,6 miljarder kronor vilket var en ökning med 5 procent. Röreselseresultatet för perioden landade på 172,5 miljoner kronor vilket var en ökning från 167,0 miljoner kronor. Periodens resultat uppgick till 146,8 (127,8) miljoner kronor.

Nytt lager i Kanada och utökad marknadsföring i USA var en del av händelserna under årets avslutande kvartal. 

Torsten Jansson nämner i rapporten att tillväxten syns i flera segment men lyfter fram bland andra Craft Teamwear satsningar som fått ett varmt mottagande på samtliga marknader koncernen lanserat det på. Crafts löparskor når konsumenterna under våren.

Omsättningen för helåret uppgick till 5,6 miljarder vilket var en ökning med 7 procent och nytt rekord. Röreselseresultatet ökade med 17 procent till  469,1 miljoner kronor (400,2). Resultatet för helåret uppgick till  354,0 miljoner kronor (276,7).

I rapporten konsterar en nöjd Torsten Jansson och koncernen levererat tillväxt i 15 av de senaste 16 kvartalen och bolaget har gått från 4,2 miljarder i försäljning 2014 till 5,6 miljarder 2017. Samtidigt har rörelseresultatet ökat i 13 av de senaste 14 kvartalen och gått från 250 miljoner kronor till 469 miljoner kronor.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Istället för droger träningskläder

Beckmans till Paris

Nattklubb för New Black

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Hon lämnar Ellos

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Linköpingsgalleria byter ägare

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med JC och levererar varor till kedjans butiker med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear".

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.161