23948sdkhjf

”Stor andel skor som slängs har mycket mer att ge”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sedan hösten 2016 finns Vagabonds återvinningssatsning i Sverige. Nu utvidgas konceptet till att omfatta fler marknader.

Vagabond har arbetat med återvinningskonceptet Shoe bring back i Sverige sedan hösten 2016 och ska nu rulla ut konceptet på fler marknader.

Nu väntar lansering i skoföretagets butiker i Sverige, Danmark, Norge, Polen, Tjeckien, Ungern och Tyskland.

Enligt Vagabond blir den viktigaste uppgiften med projektet att se till att skor som fortfarande är i användbart skick samlas in för att kunna ges nytt liv som second hand-varor, eller blir återvunna till nya produkter.

”Ett stort problem med skokonsumtion är att en stor andel av skor som slängs fortfarande har mycket kvar att ge”, säger Ulrika Simonsson, CSR-chef på Vagabond i en kommentar.

Insamlingen sker i samarbete med I:Collect som även samarbetar  med andra skovarumärken. 

Skoföretaget är en del av ett pilotprojekt, där återvinning av skor möjliggörs med hjälp av ny teknisk utveckling.

När det gäller insamling och återvinning av kläder har utvecklingen kommit väldigt långt menar Vagabond men när det handlar om återvinning av skor är det svårare på grund av alla olika komponenter som en sko har.

Hur marknadsför ni återvinnningskonceptet?

- Vi marknadsför konceptet  i våra egna kanaler, och startar året med en lanseringskampanj i våra butiker för att uppmärksamma det, säger Anna Fahle Björcke, kommunikationschef till Habit.

Tar ni tillbaka några skor eller var hamnar alla produkter?

- Vi tar inte tillbaka några skor utan alla våra insamlade skor tar I:Collect hand om. De som fortfarande är i användbart skick går till second hand eller välgörenhet, övriga går till återvinning.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Tensons vd lämnar

Johan Lövqvist har verkat på vd-posten sedan 2008.

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

Tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Camilla Malmströms kan få norsk ägare

Stockmann tappar vd

Plus

Hantverk vs hightech

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

Brixtol Textiles för Ung Cancer

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

The Kooples mot ny ägare?

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Prisad modebutik öppnar webbutik

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Filippa K lanserar ny e-handel

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Tillskärarakademi i nya händer

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

NA-KD till Kompassen

Utmanande kvartal för Asos

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

MQ gör företrädesemission

Plus

Balenciagas uttolkare

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.114