23948sdkhjf

”Stor andel skor som slängs har mycket mer att ge”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sedan hösten 2016 finns Vagabonds återvinningssatsning i Sverige. Nu utvidgas konceptet till att omfatta fler marknader.

Vagabond har arbetat med återvinningskonceptet Shoe bring back i Sverige sedan hösten 2016 och ska nu rulla ut konceptet på fler marknader.

Nu väntar lansering i skoföretagets butiker i Sverige, Danmark, Norge, Polen, Tjeckien, Ungern och Tyskland.

Enligt Vagabond blir den viktigaste uppgiften med projektet att se till att skor som fortfarande är i användbart skick samlas in för att kunna ges nytt liv som second hand-varor, eller blir återvunna till nya produkter.

”Ett stort problem med skokonsumtion är att en stor andel av skor som slängs fortfarande har mycket kvar att ge”, säger Ulrika Simonsson, CSR-chef på Vagabond i en kommentar.

Insamlingen sker i samarbete med I:Collect som även samarbetar  med andra skovarumärken. 

Skoföretaget är en del av ett pilotprojekt, där återvinning av skor möjliggörs med hjälp av ny teknisk utveckling.

När det gäller insamling och återvinning av kläder har utvecklingen kommit väldigt långt menar Vagabond men när det handlar om återvinning av skor är det svårare på grund av alla olika komponenter som en sko har.

Hur marknadsför ni återvinnningskonceptet?

- Vi marknadsför konceptet  i våra egna kanaler, och startar året med en lanseringskampanj i våra butiker för att uppmärksamma det, säger Anna Fahle Björcke, kommunikationschef till Habit.

Tar ni tillbaka några skor eller var hamnar alla produkter?

- Vi tar inte tillbaka några skor utan alla våra insamlade skor tar I:Collect hand om. De som fortfarande är i användbart skick går till second hand eller välgörenhet, övriga går till återvinning.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny designutbildning i Åre

Balenciaga à la Provrummet

Jobb & Karriär
Hon har bytt roll hos Eivy

Vill skapa skoklassiker

Kedjan som är mästare på inspiration

En temporär blomavdelning, selektiva designsamarbeten eller popup-gästspel av små nischmärken. Resultatet blir en modedestination som kunderna älskar och konkurrenterna avundas.

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Nyhetsbrev

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Arkiv

Schnayderman's hjälpande hand

Stockholmsbaserat modemärke väcker liv i klassisk kampanj och skänker pengar till organisation.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Från RMPR till Presskontakterna

Modemässa med hållbart i fokus

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

Skandinaviskt under ett tak

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

"Pekskärmarna har blivit ett extra försäljningsverktyg"

Så sålde Inditex

Lanserar leveranstjänst för kläder i 36 svenska städer

De ger randen ny hemvist

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

Hon ska guida till rätt klapp

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

Ras för skohandeln

Minussiffror i modehandeln i november, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Därtill har december inte heller inletts bra.

Julklappar för 23 miljarder

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Zalando skrotar Bread & Butter

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.135