2 kronor i timmen i etiopisk textilindustri

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Textilarbetare i Etiopien tjänar i snitt 10 kronor om dagen och saknar sjukersättning och betald semester, enligt ett reportage signerat SVT Nyheter.

De syr kläder åt bland andra H&M och andra globala klädföretaget och kedjor i en större framväxande textilindustri i Etiopien. 

– Jag känner mig utnyttjad, jag känner mig som de som arbetar illegalt utomlands. Men exploateringen sker här i mitt eget land, säger textilarbetaren Yebahirsew Tibebu i staden staden Hawassa till SVT Nyheter.

Staden ligger i ett område i Etiopien där ett stort centrum för textilproduktion växt fram.

Uppgiftslämnaren och textilarbetaren är missnöjd också med att regeringen lockar utländska investerare med löfte om extremt billig arbetskraft. Därtill stämmer den lön de lovats initialt  inte överens med verkligheten.

I ett mejl till SVT Nyheter kommenterar H&M uppgifterna.

”I dagsläget finns ingen lagstadgad minimilön i Etiopien, men vi är delaktiga i en ILO-studie som syftar till att ge regeringen underlag för framtida löneregleringar. H&M arbetar också aktivt för att skapa förutsättningar för rättvisa levnadslöner i såväl Etiopien som andra länder”, skriver Pierre Börjesson, landchef i Etiopien för H&M i ett mejl till Svt.

Koncernen ska också enligt honom arbeta tillsammans med Sida och ILO driva projekt som ska hjälpa textilarbetare att få kunskap om vilka rättigheter och skyldigheter de har och att lönen tar hänsyn till kompetens, erfarenhet och ansvar.

Till SVT vill han dock inte svara på om en lön på 2 kronor i timmen är skälig.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

"Vi är som ett start up-bolag med globalt varumärke att vårda och återlansera"

I juni förvärvade Aligro group konkursade brittiska Henri Lloyd. Nu byggs varumärket upp från grunden igen från nya kontoret i Göteborg. Habit har pratat med vd Magnus Liljeblad om märkets relansering.

Hon ska ta Himla till nya höjder

Textilföretaget rekryterar vd med ett förflutet från Axstores och Twilfit.

NK storsatsar på skönhet

Mikrovaruhus i Mölndal

H&M tar in självbetalningskassor

Plus

"Stick ut för att lyckas"

Therese Zetterberg är nominerad i Habit Modegalans kategori Årets Kreativa Kundupplevelse. Det personliga står i fokus när hon möter konsumenten.

Nyhetsbrev

Nytt lager ska reducera Jollyrooms leveranstider

Arkiv

Itab vinstvarnar

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Istället för droger träningskläder

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Hon lämnar Ellos

Beckmans till Paris

Nattklubb för New Black

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Linköpingsgalleria byter ägare

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

Hit flyttar Moda Gent

Vändning för H&M

1

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.249