2 kronor i timmen i etiopisk textilindustri

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Textilarbetare i Etiopien tjänar i snitt 10 kronor om dagen och saknar sjukersättning och betald semester, enligt ett reportage signerat SVT Nyheter.

De syr kläder åt bland andra H&M och andra globala klädföretaget och kedjor i en större framväxande textilindustri i Etiopien. 

– Jag känner mig utnyttjad, jag känner mig som de som arbetar illegalt utomlands. Men exploateringen sker här i mitt eget land, säger textilarbetaren Yebahirsew Tibebu i staden staden Hawassa till SVT Nyheter.

Staden ligger i ett område i Etiopien där ett stort centrum för textilproduktion växt fram.

Uppgiftslämnaren och textilarbetaren är missnöjd också med att regeringen lockar utländska investerare med löfte om extremt billig arbetskraft. Därtill stämmer den lön de lovats initialt  inte överens med verkligheten.

I ett mejl till SVT Nyheter kommenterar H&M uppgifterna.

”I dagsläget finns ingen lagstadgad minimilön i Etiopien, men vi är delaktiga i en ILO-studie som syftar till att ge regeringen underlag för framtida löneregleringar. H&M arbetar också aktivt för att skapa förutsättningar för rättvisa levnadslöner i såväl Etiopien som andra länder”, skriver Pierre Börjesson, landchef i Etiopien för H&M i ett mejl till Svt.

Koncernen ska också enligt honom arbeta tillsammans med Sida och ILO driva projekt som ska hjälpa textilarbetare att få kunskap om vilka rättigheter och skyldigheter de har och att lönen tar hänsyn till kompetens, erfarenhet och ansvar.

Till SVT vill han dock inte svara på om en lön på 2 kronor i timmen är skälig.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Grandpa öppnar och stänger

I veckan återöppnar prisbelönta modekedjan Grandpa moderbutiken på Södermannagatan på Södermalm. Samtidigt stängs en av butikerna i vår.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Sällanköpen ökar på nätet - står för 80 procent av tillväxten

Mode stod för överlägset mest online i fjol.

Så ska Lexington få igång tillväxten

Tillfälligt för Isbjörn

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan har ny försäljningschef.

Nyhetsbrev

Jobb & karriär
Hon ska kvalitetssäkra Indiska

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Arkiv

Gap till svensk varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap i sortimentet.

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket - rekryterar trio

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Klädskapare fick hederspris

Förbjudna kemikalier i var fjärde vara – 16 företag anmäls

Coop säger upp avtal med Postnord

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Hon jobbar för Puma

Så blir de nya avgifterna

Lyko till Finland

Nyputsat hos GSL

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Helomvändning krävs för Lindex

Bergans med butik

Digitalt skifte pressar handlarna

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Pandora till Linden

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.146