23948sdkhjf

Dags för modevecka

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

På måndagen drog modeveckan i Stockholm Fashion District igång. Mässor, aktiviteter och försäljning i showroom, seminarier och ny nätverks- och handelsplattform väntar.

På måndag drar modeveckan i Nacka strand i gång med mässor, showroom, seminarier och utställningar.

Stockholm Showroom håller öppet 5 till 10 februari 2018 och erbjuder 10 000 kvadratmeter fördelat på sex våningar med 85 showroom och 278 varumärken denna säsong.

Under samma period välkomnas besökarna till Stockholm Shoe House där 140 varumärken finns för att visa upp skor och accessoarer  för kommande höst- och vintersäsong.

Fashion Business Days och Nordic Shoe & Bagfair äger rum 7 till 9 februari. Den förstnämnda ryms på 1800 kvadratmeter med 61 montrar och 114 varumärken. Fashion Business Days arrangeras för sjunde gången i ordningen och erbjuder herr- och damkläder, underkläder, accessoarer, väskor och skor.

 På sko- och väskmässan väntar 62 montrar och 109 varumärken.

I samband med modeveckan i Stockholm Fashion District initieras Nordic Lab, en nätverks- och handelsplattform för nya designföretag inom mode. Syftet med Nordic Lab är att erbjuda en plattform för utbyte av kunskap och praktisk erfarenhet där företag kan växa och utvecklas.

Medverkande varumärken är AndeliusGribbe, Bukvy, Holpp, K-ourage, Les Fables, Rave review, Rebecca Björnsdotter och World Market Sthlm.

Apropå World Market Sthlm så ska teamet bakom Stockholm Fashion District bära  tröjor från märket under veckan med budskapet ”I AM YOUR SISTER”. T-tröjorna kommer även att gå att köpa på plats och på så vis stötta föreningen Alla Kvinnors Hus. Intäkten från garderoberna i Stockholm Fashion District under modeveckan kommer att skänkas till Alla Kvinnors Hus.

På området väntar även gästutställningar signerade Tillskärarakademin och Diana Orving.

Därtill återvänder Tokyo Shoe Makers med fler japanska skovarumärken till Nordic Shoe & Bag Fair och dessutom har de tagit fram en utställning med skor av läder som garvats med en ny, hållbar teknik. Tokyo Shoe Makers deltar för andra gången och i samband med detta uppmärksammas  även att Sveriges och Japans handelsrelation firar 150 år i år.

På seminariesidan deltar bland andra Nicklas Schedin, som bjudits in under ram för utbildningsplattformen Fashion Business Academy, för att prata om den resa Grandpa-butikerna gjort inom e-handel därtill pratar  journalisten, författaren och bloggaren Nina Campioni äsongens trender.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De ger randen ny hemvist

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

Hon ska guida till rätt klapp

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

Ras för skohandeln

Minussiffror i modehandeln i november, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Därtill har december inte heller inletts bra.

Återvunnet klär kultur- och demokratiministern

Alice Bah Kuhnke väljer klänning från Stockholms Stadsmission Remake till årets Nobelfest.

De åker till Pitti Uomo

Holzweiler, Indigofera och Klättermusen bland de nya när Revolver och Pitti Immagine presenterar 17 varumärken som deltar i Scandinavian Manifesto i januari.

Nyhetsbrev

Julklappar för 23 miljarder

Arkiv
1

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

Nya krav på modeindustrin

Nu lanseras UN Fashion Industry Charter for Climate Action vid klimattoppmöte COP24. Och det står klart att en gemensam kraftsamling krävs för att minska enorma växthusgasutsläpp.

Prisad frack på Nobelmiddagen

Boråsbaserat modeföretag klär Volvos chefer till Nobelfestligheterna.

Stipendium till damskräddarelev

Student vid Tillskärarakademin tilldelas stipendium ur fond för kvinnliga hantverkare.

Tretorn i finskt designsamarbete

Tretorn lanserar samarbete med Makia. Kollektionen innefattar regnkläder men även stickade tröjor och accessoarer.

Vågade inköp ger resultat

Så har hans inköp på magkänsla banat väg för framgångar.

Plockar in ny kompetens

Uppdaterad modeshopping till sjöss

Kvarteret lyfts med ny handel

Plats för 20 butiker när Hästen 21 i centrala Stockholm utvecklas. I projektet ingår PK-huset.

Drar sig ur Designers Remix

IC Group fortsätter att sälja av varumärken.

De lanserar virtuellt provrum

3D-pionjärerna och modevisionärerna Atacac tar ännu ett digitalt kliv.

Fokuserar på kläder - säljer accessoarlinjen

Lägger allt krut på kärnverksamheten med modelinjerna Day Birger et Mikkelsen och 2NDDAY.

Ska driva Berendsens hållbarhetsarbete

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Sportmodemärke satsar med ny e-handel

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Zalando skrotar Bread & Butter

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Kunderna valde bort köpcentrumen

H&M öppnar kafé i London

Nätet störst på Black Friday

Butiksnytt
Caliroots 2.0

Postnord anställer kvartett

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.184