Dags för modevecka

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

På måndagen drog modeveckan i Stockholm Fashion District igång. Mässor, aktiviteter och försäljning i showroom, seminarier och ny nätverks- och handelsplattform väntar.

På måndag drar modeveckan i Nacka strand i gång med mässor, showroom, seminarier och utställningar.

Stockholm Showroom håller öppet 5 till 10 februari 2018 och erbjuder 10 000 kvadratmeter fördelat på sex våningar med 85 showroom och 278 varumärken denna säsong.

Under samma period välkomnas besökarna till Stockholm Shoe House där 140 varumärken finns för att visa upp skor och accessoarer  för kommande höst- och vintersäsong.

Fashion Business Days och Nordic Shoe & Bagfair äger rum 7 till 9 februari. Den förstnämnda ryms på 1800 kvadratmeter med 61 montrar och 114 varumärken. Fashion Business Days arrangeras för sjunde gången i ordningen och erbjuder herr- och damkläder, underkläder, accessoarer, väskor och skor.

 På sko- och väskmässan väntar 62 montrar och 109 varumärken.

I samband med modeveckan i Stockholm Fashion District initieras Nordic Lab, en nätverks- och handelsplattform för nya designföretag inom mode. Syftet med Nordic Lab är att erbjuda en plattform för utbyte av kunskap och praktisk erfarenhet där företag kan växa och utvecklas.

Medverkande varumärken är AndeliusGribbe, Bukvy, Holpp, K-ourage, Les Fables, Rave review, Rebecca Björnsdotter och World Market Sthlm.

Apropå World Market Sthlm så ska teamet bakom Stockholm Fashion District bära  tröjor från märket under veckan med budskapet ”I AM YOUR SISTER”. T-tröjorna kommer även att gå att köpa på plats och på så vis stötta föreningen Alla Kvinnors Hus. Intäkten från garderoberna i Stockholm Fashion District under modeveckan kommer att skänkas till Alla Kvinnors Hus.

På området väntar även gästutställningar signerade Tillskärarakademin och Diana Orving.

Därtill återvänder Tokyo Shoe Makers med fler japanska skovarumärken till Nordic Shoe & Bag Fair och dessutom har de tagit fram en utställning med skor av läder som garvats med en ny, hållbar teknik. Tokyo Shoe Makers deltar för andra gången och i samband med detta uppmärksammas  även att Sveriges och Japans handelsrelation firar 150 år i år.

På seminariesidan deltar bland andra Nicklas Schedin, som bjudits in under ram för utbildningsplattformen Fashion Business Academy, för att prata om den resa Grandpa-butikerna gjort inom e-handel därtill pratar  journalisten, författaren och bloggaren Nina Campioni äsongens trender.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Lyko till Finland

Så blir de nya avgifterna

Nyhetsbrev

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Arkiv

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Hon jobbar för Puma

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Bergans med butik

Helomvändning krävs för Lindex

Syskonduo hos Björn Borg

Modemärket sätter fokus på prestationsförmågan med hjälp av välkända syskonpar.

Digitalt skifte pressar handlarna

Här öppnar Lyko

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Så ser Asos sportmodesatsning ut

E-handlaren lanserar egen sportkollektion.

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av koncernens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Pandora till Linden

Rivia Sports växlar upp

Digitala affärer i fokus

Modekoncernen RNB och Wellstreet ska förändra och utveckla retail med digitala tjänster i samägda bolaget Retailers Lab.

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Välkomnar förslagen mot stöldligor

Svea skor sig

Boozt rekryterar

Ny chef på Citycon

Kungens Kurva Shoppingcenter byggs ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.12