Prenumerationstjänst för barnytterplagg

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Duo ligger bakom prenumerationstjänsten Hyber som för ytterkläder till barn upp till tio år.

Douglas Heidergren och Markus Hjelm ligger bakom Hyber, en tjänst där föräldrar kan prenumerera på ytterkläder till barn upp till tio år och byta storlek efterhand.

Urvuxna plagg hämtas upp, tvättas miljövänligt och skickas till nästa familj och när plaggen uttjänta doneras de till välgörenhet.

Konceptet bygger på en digital plattform där fria storleksbyten och hemleverans erbjuds. Kläderna kommer nu från svenska outdoormärket Isbjörn of Sweden, som företaget gjort piloten med, men framgent ska även andra varumärken erbjudas.

Enligt Hyber används barnkläderna hälften så länge som de gjorde för bara 15 år sedan och 60 procent av alla plagg bränns eller blir klädberg inom ett år efter att de tillverkats.

- Nyckeln till hållbar konsumtion ligger i att ta vara på livslängden i kläderna. Precis såfungerar vår modell. Att dela på ägandet betyder att vi delar på prislappen samtidigtsom vi minskar belastningen på miljön, säger Markus Hjelm medgrundare och kommersiell chef på Hyber.

Prenumerationstjänsten har belönats med Klarnas innovationspris och har sedan starten även uppmärksammats också av Avfall Sverige.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Asos - nu på svenska

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Jobb & Karriär
Bodyshop tar chef från Adidas

Han blir ny vd för Sverige och Danmark.

Svenska modebolaget fortsätter att växa

Ökade omsättningen med över 20 miljoner kronor.

Framgång för spansk modejätte

Zaras moderbolag skördar framgångar på nätet.

De satsar på företagen

Arbetsklädesföretag startar e-handel för B2B.

Nyhetsbrev

Efter larmrapporten - här är Daniel Wellingtons svar

Arkiv

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Louis Vuitton expanderar i Kina

Efter sänkt skatt – nu bygger företaget ut sin e-handel.

Zalando större än H&M under sommaren

Minskad framtidstro hos handlarna

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Röda siffror för Intersport

Levi's lanserar Pride-kollektion

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

Första sportskon med grafen

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Så gick det för RNB

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.155